اعتراض های شدید کنگره و سنای آمریکا به توافق آژآنس با رژیم - تاکید بر لزوم بازرسی های بین المللی

خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین گرارش داد: به مدارکی دست پیدا کرده که بر اساس آن رژیم ایران در یک ترتیبات غیرمعمول اجازه خواهد یافت تا تحت یک توافق سری با سازمان ملل از کارشناسان خودش برای بازرسی از سایت مظنون به فعالیتهای تولید تسلیحات اتمی بازرسی کند.

این خبرگزاری افزود: سندی که مشاهده کرده "یک نسخه پیش نویس است که به گفته یک مقام آگاه فرق قابل توجهی با نسخه نهایی ندارد".

در واکنش به انتشار این گزارش، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان خطاب به دولت اوباما پرسید: چرا این توافق‌های جانبی سری به کنگره ارائه نشده تا مردم آمریکا آن‌ها را بررسی کنند؟ توافق در مورد بازرسی از سایر مراکز نظامی مشکوک دیگر رژیم ایران رویه تازه‌ای ایجاد می‌کند.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: چرا باید به رژیم  ایران اعتماد کرد که بازرسی های هسته‌ای مرکز نظامی‌ای که سعی کرد از دنیا پنهانش کند را انجام بدهد؟".
سناتور ارشد لیندزی گراهام، کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: اینکه به رژیم ایران اجازه دهیم خودشان از تاسیسات اتمی بازرسی کنند، مانند این است که به مجرمین اجازه دهیم، خودشان زندان را بگردانند.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابطه خارجی سنا توافق آژانس با رژیم ایران را غیرمتعارف توصیف کرد و خواهان اجرای تضمینهایی شد که دولت آمریکا مکرر در مورد باررسیها اعلام کرده است.  

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار بازرسیهای بین‌المللی از تأسیسات اتمی و مراکز مشکوک رژیم ایران شده است.

جب بوش، از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: توافق با رژیم ایران یک نمایش خنده دار است. بازرسی‌های اتمی از دولت‌های حامی تروریسم نمی تواند بر اساس اعتماد باشد.
سناتور جان کورنین، از رهبران جمهوریخواهان در سنا گفت: توافق آژانس و رژیم ایران ساده لوحانه و شتابزده است. افشای توافق آژانس و رژیم ایران نگران‌های عمیق مردم آمریکا از توافق اتمی را تقویت می کند.

از سوی دیگر، ند پرایس، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا، نیر گفت: مورد نظارت بر رفتار رژیم ایران در آینده، آژانس به طور جداگانه ساز و کار بازرسی‌ای را در نظر گرفته است که در نوع خود جدی‌ترین ساز و کاری است که تا حال به طور مسالمت آمیز با یک کشور بر سر آن مذاکره شده است تا اطمینان حاصل شود که برنامه فعلی ایران منحصرا صلح آمیز باقی خواهد ماند."
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت ما به امکانات آژانس برای تحقیق در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه پیشین اتمی رژیم ایران اطمینان داریم.