ویروس کرونا – خفگی صادرات در رژیم آخوندی



با رشد و نمو ویروس کرونا در کشور و از آنجائیکه رژیم آخوندی با تعلل عامدانه در اقدامات پیشگیرانه نه تنها میلیون ها ایرانی را با خطر جانی روبرو ساخته، بلکه فراتر از آن به سکویی برای پرتاپ ویروس به دیگر کشورها نیزتبدیل شده است.

با نگاهی به آمار روبه افزایش بیماران و قربانیان در ایران، اکنون بخوبی می توان به وجود بلبشو، سوء مدیریت و نبود سیاست های راهبردی از سوی حکومت برای خروج از بحران پی برد.
این وضیت بحرانی نه تنها جان انسان ها را به خطر انداخته، بلکه بخش های اقتصادی وصادرتی را نیز دستخوش بحرانی عمیق کرده است.

دراین رابطه باید به بسته شدن بسیاری از مرزهای مشترک با کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، افغانسان، ترکمنستان، آذربایجان و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره نمود که تا چندی پیش تنها منافذ برای داد و ستد های رژیم آخوندی بوده اند.
این وضعیت وخیم برای نظام ولی فقیه در حالی است که بدلیل وجود تحریم های بین المللی، کشورهای همسایه تنها کانال موجود برای بده و بستان های تجاری باقی مانده اند. براین اساس رژیم آخوندی بخش بزرگی از نیازمندی های خود را از این طریق و یا بواسطه قاچاق کالا به منطقه به انجام میرساند.

سایت حکومتی بهار نیوز ( ۷ اسفند ۱۳۹۸) به نقل از رئیس حکومتی در کنفدراسیون صادرات در خصوص آخرین وضعیت صادرات بدلیل بسته شدن اکثر مرزهای زمینی می نویسد: «بسته شدن مرزها امری خارج از اختیار ما است و طرف مقابل به این نتیجه رسیده که برای سلامت شهروندانش باید ارتباطات خود را با ایران قطع کند».
این وضعیت علاوه بر مرزهای زمینی برای تمامی شرکت های هوایی رژیم نیز صادق است. بسیاری از کشورها اکنون بدلیل «صدور ویروس کرونا» از ایران، مرزهای هوایی خود را تحت کنترل کامل برای کالا ها و مسافران ایرانی در آورده اند.

براساس داده های حکومتی حجم صادرات ایران به کشورهای همسایه طی سال گذشته بالغ بر «۲۴ میلیارد دلار» بوده است. دراین رابطه معاون وزیر تجارت و صنعت در دولت آخوند روحانی گفته: «براساس یک ظرفیت سنجی انجام شده حجم واردات سالانه ۱۵ کشور همسایه ایران یکهزار و ۱۶۰ میلیارد دلار است ولی با این وجود در سال گذشته ایران تنها ۲۴ میلیارد دلار به این کشورها صادرات داشته است». (خبرگزاری حکومتی جمهوری ۱۲ دی ۱۳۹۸)

همچنین از این میزان، صادرات ماهانه رژیم به عراق «۶۰ میلیون دلار» و صادرات به ترکیه «۴۰۰ میلیون دلار» می باشد.
بدین سان ملاحظه می شود که با اوجگیری اپیدمی کرونا، ضربات جبران ناپذیری بر مجموعه تجارت خارجی رژیم نیز وارد شده است، بطوریکه بسیاری از کارشناسان براین باور هستند که حاکمیت اکنون نه تنها در زمینه اقتصاد و تولید داخلی، بلکه در زمینه تجارت وصادرات نیز در آستانه خفگی قرارگرفته است.