تحولات برجام - چشم انداز تاریک برای اقتصاد ایران

درحالیکه ضرب الاجل از سوی ایالات متحده برای تعیین و تکلیف توافق اتمی مانده رسیده است، علائم و نشانه ها از داده های بین المللی سخن از بروز چشم انداز بسیار تیره برای اقتصاد ایران را دارند.

افزایش شدید بهای ارزهای خارجی طی هفته های گذشته، به موازات افت ارزش پول ملی اکنون ضربات جبران ناپذیری را به اقتصاد به‌شدت ضربه خورده کشور که تابع مستقیمی از واردات و قرارداهای بای بک می باشد، وارد کرده است.
این وضعیت وخیم در حالی است که هنوز تصمیم نهایی برای لغو و یا تصحیحات برجام صورت نگرفته است. براین منطق بسیاری از کارشناسان براین باورند که در فردای بروز هرکدام از دو سناریوی فوق، وضعیت برای کلیت دیکتاتوری ولی فقیه در زمینه‌های مالی، یانکی، فروش نفت و تجارت بغایت بحرانی تر خواهد شد.

نمونه‌های متعددی از قراردادهای منعقد شده میان «ایرباس، بوئینگ، شرکت سیتروئن، فولکس‌واگن، توتال و یا پژو» با هزینه‌های سنگین میلیاردی برای نظام آخوندی اکنون تماما در هاله‌ای از ابهام بسر می‌برند.
یک سایت حکومتی با اشاره به ابعاد صدمات تجاری و بازرگانی رژیم آخوندی که بسیاری از قراردادهای آن از فردای قبول تسلیم نامه اتمی انعقاد شده‌اند و با اذعان به «ضرر میلیاردها دلاری» رژیم می‌نویسد: «رئیس شرکت هواپیمایی بوئینگ در کنفرانس ۲۵ آوریل اعلام کرد که ما همچنان به مقررات و قوانینی که آمریکا تعیین می‌کند پایبند هستیم و ما هیچ تحویلی در سال ۲۰۱۷ برای ایران نخواهیم داشت». (خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷)

مشابه چنین علائمی را نیز دیگر شرکت‌ها و کنسرت های بزرگ اروپایی به رژیم آخوندی داده‌اند. در نمونه‌ای دیگر شرکت آلمانی فولکس‌واگن اعلام کرده است: «ما تحولات سیاسی و اقتصادی در منطقه را به شدت پیگیری می‌کنیم اما در نهایت به قوانین و بین‌المللی و مقررات صادراتی پایبند خواهیم بود».
این وضعیت به‌شدت لرزان برای دیکتاتوری خامنه‌ای که تمامی تخم‌مرغ‌های نظام را در سبد برجام گذاشته، در حالی است که تمامی نشانه ها از سوی اتحادیه اروپا سخن از وجود توافق احتمالی میان کشورهای اروپایی و آمریکا برای مقابله با سیاست‌های مخرب رژیم در زمینه‌های اتمی، پروژه‌های موشکی و یا کشورگشایی‌های منطقه‌ای دارند.
یک کارگزار حکومتی نیز ضمن اعتراف به این روند و شکست رژیم آخوندی برای ایجاد شکاف میان دو قاره گفت: «در حال حاضر کشورهایی مانند انگلیس‌، فرانسه و آلمان تلاش دارند تا بر اساس خواسته ترامپ ایرادات توافق برجام را برطرف کنند».