غرق شدن کشتی سانچی در هاله‌ای از ابهام!

سرانجام نفت کشی سانچی پس از یک هفته آتش‌سوزی با ۳۰ خدمه باقی مانده آن در آبهای دریای چین غرق شد.

بنا برداده‌ها این کشتی در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و«با پرچم پاناما تردد می‌کرد» که «توسط شرکت ملی نفت‌کش ایران» اداره می‌گردیده است.

در این رابطه مقاومت ایران ضمن ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان و خانواده‌های ملوانان ایرانی تأکید کرده است که «با توجه به لاپوشانی و تناقض‌گویی‌های مستمر رژیم در مورد این حادثه اسفناک، یک تحقیقات مستقل و بی‌طرف از سوی ارگانهای بین‌المللی بی‌طرف و ذیربط بین‌المللی در مورد کشتی سانچی و درگذشت ملوانان آن بسیار ضروری است. به خصوص که پنج بار تغییر نام این کشتی در طول ۱۰ سال و تعویض پرچم آن و ثبت اسم آن در کشور پاناما هاله‌ای از ابهام را در مورد برنامه‌ها و اهداف رژیم ایران در این مورد برانگیخته است». (اطلاعیه شورای ملی مقاومت ۲۵ دی ۱۳۹۶)

واقعیت در لابلای این جملات را نخست باید در نحوه اطلاع رسانی قطره‌ای رژیم و همچنین بی‌تفاوتی حکومت و کارگزاران آن برای نجات جان دریانوردان هموطن جستجو نمود.
زیرا بسیاری از کارشناسان مسائل دریانوردی بر این عقیده‌اند که به چه دلیل یک کشتی ایرانی باید برای حمل کالا از پرچم کشورهای دیگر استفاده نماید؟ و همچنین چگونه این کشتی نفتی با طول عمر تنها ۲۰ سال که ظاهراً راهی کره جنوبی بوده است، دچار تصادف شده و چرا سیستم‌های اطلاع رسانی، رادار و راهنمایی کشتی در وضعیتی نبوده تا از برخورد با کشتی باربری چینی ممانعت به عمل آورند؟

نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی از دلائل وقوع این حادثه و با اشاره به فرضیه فوق می‌نویسد: «علت این برخورد که در ۱۶۰ مایلی سواحل شانگهای رخ داد، نامعلوم مانده است. دو کشتی ساعت‌ها پیش از برخورد، از ارسال سیگنال موقعیت مکانی خود برای ایستگاه کنترل ترافیک دریایی، خودداری کرده‌اند». (خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس ۲۵ دی ۱۳۹۶)

همچنین یک ملوان جان بدر برده از سانحه با توجه به داده‌های ضد و نقیض حکومتی از مقصد نهایی نفت کش سانچی و بی‌عملی عامدانه دولت آخوند روحانی برای نجات جان ملوانان ایرانی می‌گوید: «تا دو سه روز اول هیچ پوشش خبری نشد. انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است. در این اتفاق سه روز گذشته بود از گرفتار شدن ۳۰ جوان متخصص اما خبری نبود».

وی سپس سکوت عامدانه حاکمیت را اینگونه به تصویر می‌کشد: «تا سه روز اول نه تلویزیون اشاره‌ای می‌کرد و نه باقی رسانه‌ها آن را پیگیری می‌کردند شاید اگر خود ما و دوستان‌مان این موضوع را اعلام نمی‌کردیم بازهم هیچ کس چیزی نمی‌گفت». (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۵ دی ۱۳۹۶)

بهر حال از فردای غرق شدن نفت کش سانچی خانواده‌های قربانیان بی‌صبرانه به انتظار اعلام نتایج تحقیقات نشسته‌اند. این خواسته به‌حق در حالی است که معاون سازمان بنادر و دریانوردی در رژیم آخوندی اعلام کرده است، «رمزگشایی از جعبه سیاه نفتکش غرق شده سانچی» فاصله زمانی بین «یک الی سه ماه» زمان می‌برد و بدین‌سان نیات اصلی حاکمیت برای به فراموشی سپردن دلائل واقعی این حادثه در اذهان عموم را به بیرون درز داده است.