رژیم آخوندی - حذف بودجه عمرانی در مقابل افزایش بودجه نظامی!

آخوند روحانی سرانجام لایحه بودجه سال ۹۷ را برای تصویب به مجلس حکومتی ارائه نمود.

بر اساس داده‌های رژیم، بودجه ۱۱۹۴ تریلیون تومانی که به گفته بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی بودجه‌ای بسیار «انقباضی» می‌باشد، به مانند نمونه‌های اسبق تماما «تک پایه‌ای» و بر اساس درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز و بستن مالیات‌های سنگین بر مردم تنظیم شده است.

در این راستا آخوند روحانی قیمت هر بشکه نفت برای بودجه سال آینده را «۵۵ دلار» و قیمت هر دلار را «۳۵۰۰» تومان تنظیم کرده است. این وضعیت به‌قدری شکننده و غیر واقعی می‌باشد که پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم قیمت هر بشکه نفت را «۴۹ دلار» و بهای ارزهای خارجی به‌ویژه دلار را «۳۶۳۰ تومان» اعلام کرده بود.

صرفنظر از این تناقضات بنیادین و با نیم نگاهی به بودجه رژیم به‌خوبی می‌توان به وجود فشار هرچه بیشتر بر اقشار ضربه‌پذیر و به‌ویژه بخش بزرگی از یارانه بگیران پی برد. برای نمونه یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به ابعاد سیاست تولید فقر در حاکمیت غارتگر آخوندی می‌نویسد: «پیشنهاد بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوارها در سال ۹۷ از سوی دولت در صورت عدم تغییر سقف ۴۵۵۰۰ تومانی یارانه نقدی، کفاف یارانه حدود ۴۱ میلیون نفر را می‌کند و با این حساب از جمعیت ۷۵ میلیون نفری که در حال حاضر یارانه می‌گیرند، عملا بیش از ۳۰ میلیون نفر حذف خواهند شد». (خبرگزاری حکومتی نیروی تروریستی قدس تسنیم ۲۰ آذر ۱۳۹۶)

به موازات این واقعیات باید به افت «۱۱ هزار میلیارد تومانی » برای بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته و همچنین سه برابر شدن «عوارض خروج از کشور» اشاره نمود. همچنین دیکتاتوری آخوندی تصمیم دارد تا قطع و یا کاهش شدید سوبسیدهای دولتی برای نان، آب، برق و یا سوخت را در دستور کار خود قرار دهد. بدین سان از هم اکنون می‌توان به‌خوبی رشد تورم و گرانی را در آینده‌ای نزدیک لمس نمود. بر این سیاق بودجه آخوند روحانی قراراست تا قیمت هر مترمکعب آب و هر لیتر گازوئیل نیز «۲۰ درصد» افزایش یابند.

این وضعیت مخرب و فشار عامدانه رژیم بر مزدبگیران و اقشار کم درآمد و فقیر جامعه در حالی است که خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم (۱۹ آذر ۱۳۹۶) در گزارشی از لایحه بودجه تاکید می‌کند: «موشک و نیروی قدس سپاه؛ اولویت‌های بودجه دفاعی در سال ۹۷».
بر این سیاق سهم سپاه سرکوبگر پاسداران از بودجه سال آینده «۲۶۷ هزار میلیارد، ارتش تحت امر خامنه‌ای ۹۷ هزار میلیارد، بسیج سرکوبگر ۱۱,۸ هزار میلیارد، وزارت دفاع حکومت ۴۴,۹ هزار میلیارد و ستاد کل نیروهای مسلح ۱۶,۹ هزار میلیارد تومان می‌باشند.