آثار سیاست جدید آمریکا بر روابط رژیم با اروپا

برخلاف تمامی ادعاهای رژیم آخوندی مبنی بر ایجاد شکاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر سیاست جدید این کشور علیه مطامع دیکتاتوری ولی‌فقیه بیانیه ای صادر کردند،

سران سه کشور اصلی در اروپا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در آخرین بیانیه صادره ضمن خواستار خویشتن‌داری از ایالات‌متحده برای خروج ناگهانی از توافق اتمی، اعلام کردند: «در حالی‌که ما از حفظ برجام حمایت می‌کنیم، نگرانی خود را درباره برنامه موشک‌های بالستیکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور که مغایر مصالح امنیتی اروپا است، بیان می‌کنیم. ما آماده‌ایم در این زمینه در همکاری تنگاتنگ با آمریکا و دیگر شرکای ذینفع اقدامات مناسبی را انجام دهیم». (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۸ مهر ۱۳۹۶)

بیان این جملات به معنای نه‌تنها عدم شکاف میان دو قطب مهم سیاسی و اقتصادی جهان نیست، بلکه ترجمان وحدت بین‌المللی علیه سیاست‌های رژیم آخوندی به‌ویژه در زمینه صدور تروریسم، بنیادگرایی و پروژه‌های موشکی است.

این وضعیت در حالی است که هردو جناح در رژیم آخوندی سرمایه‌گذاری کلانی برای ایجاد شکاف میان این دو قدرت کرده‌اند. خامنه‌ای بر این باور بود که با اهرم اقتصادی و بستن قراردادهای کلان در زمینه نفت، گاز، صنایع خودروسازی و یا خرید هواپیماهای ایرباس که تماماً بخشی از طیول سپاه سرکوبگر پاسداران می‌باشند، در طولانی مدت استراتژی نوین آمریکا علیه رژیم آخوندی را قفل نگهدارد.

وی روز ۲۷ مهر ضمن اعتراف به شکست سیاست‌های رژیم و دیپلماسی ورشکسته آخوندی در این رابطه از جمله گفت: «اوّلاً اروپایی‌ها باید در برابر اقدامهای عملی آمریکا بایستند. ثانیاً از ورود در مسائل اساسی ما مثل قدرت دفاعی و مانند اینها پرهیز کنن».

حال با نیم نگاهی به مواضع اخیر این اتحادیه مشاهده می‌شود که کشورهای اروپایی نه‌تنها در مقابل سیاست جدید آمریکا نایستاده‌اند، بلکه فراتر از آن همسو با آن پروژه‌های موشکی ولی‌فقیه را به چالش کشیده‌اند، امری که در آینده نزدیک با خود به موضوع «مذاکرات و یا تحریم‌های جدید» راه خواهد برد.

بر این سیاق اکنون خامنه‌ای زهر خورده در بن‌بستی دیگر قرارگرفته است. سخنان اخیر وی به‌خوبی نشان از بروز یک بلبشو در حاکمیت آخوندی را دارد. درحالیکه باند وی بر عدم هرگونه مذاکره جدید با طرف‌های مقابل تأکید دارد، باند روحانی که خود را صاحب اصلی برجام می‌داند، ساز دیگری را میزند.
پاسدار شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی رژیم علائم عقب‌نشینی‌های پیش رو را این‌چنین برملا کرده است: «ما هیچ‌گاه از مذاکره رویگردان نبوده‌ایم و در حال حاضر نیز در مورد موضوع مبارزه با تروریسم... در قالب کنفرانس‌های آستانه و ژنو در حال مذاکره هستیم» (سایت مجاهدین به نقل از روزنامه حکومتی ایران- ۲۷ مهر ۱۳۹۶)

در مقابل روزنامه کیهان وابسته به ولی‌فقیه نیز ضمن حمله با آخوند روحانی نوشت: «شواهد آشکار و قرائن پنهان نشان می‌دهد اروپایی‌ها بازی خود را آغاز کرده‌اند؛ پیغام و پسغام‌ها آغاز شده است که ما نمی‌گذاریم ترامپ قایق را غرق کند و شما هم کوتاه بیایید تا بنشینیم و درباره موضوع موشکی و منطقه‌یی مذاکره کنیم. البته آنچه ترامپ و اروپا می‌گویند مذاکره نیست بلکه در واقع محاکمه است!» (کیهان حکومتی -۲۷ مهر ۱۳۹۶)

این وضعیت شکننده در درون رژیم در حالی است که سران سه کشور مهم در اتحادیه اروپا در بیانیه خود می‌افزایند: «ما از ایران انتظار داریم که در گفت‌وگویی سازنده برای پایان‌بخشی به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده شرکت جوید و در راه دستیابی به راه‌حل‌های مشترک بکوشد» (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۸ مهر ۱۳۹۶)