ممنوعیت صادرات «تخت نرد»، قدیمی‌ترین بازی ایرانی

دیکتاتوری خامنه‌ای در یک اقدام ضد ملی، صادرات، نگهداری و خرید و فروش «تخت نرد» قدیمی‌ترین بازی ایران را ممنوع اعلام کرد.

در این رابطه گمرک حکومتی ضمن تائید این خبر اعلام کرد «صرفاً مجری سیاست‌ها و مقرراتی است که از سوی سایر سازمان‌ها وفق قانون جهت اجرا ابلاغ می‌شود».

این ممنوعیت که به یقین ریشه در تفکرات ضد ملی از سوی متولیان متحجر و عقب‌مانده در میهن امان دارد، در حالی به اجرا درآمده است که اساساً تخت نرد و یا شطرنج بخشی از صادرات «صنایع دستی» کشور را تشکیل می‌دهد و قدمت آن به دوران باستان در ایران بر می‌گردد. بنا بر داده‌های باستان شناسان آثار نخستین تخته نرد در شهرسوخته کشف گردیده است و قرن‌های متمادی است که این بازی به بخش ار تفریح و سرگرمی مردم و به‌ویژه جوانان در دوران فراغت تبدیل شده است.
در این رابطه دانشنامه ویکی پدیا می‌نویسد: «کاوشهای باستان‌شناسی در شهر سوخته نشان می‌دهد این بازی در ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در ایران وجود داشته است. مجموعه‌ای به شمار ۶۰ مهره و دو تاس در یک صفحه‌ای که نگاره‌ای از مار بر روی آن است و در شهرسوخته یافت شده است ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال کهنتر از آنی است که در شهر اور یافت شده است».

همچنین در پی اعتراضات گسترده صاحبان و تولید کنندگان صنایع دستی در سنندج و دیگر شهرهای کردستان علیه این سیاست، این گزارش حکومتی با اشاره به فتوای آخوندهای مرتجع علیه این بازی ملی را دلیل ممنوعیت تخت نرد اعلام کرده و می‌افزاید: «به استناد مفاد بخشنامه ۲۱۰/۱۷۰۵ سال ۱۳۸۶ دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت؛ بر اساس استفتاء به عمل آمده از دفاتر مراجع محترم تقلید فروش و نگهداری تخته نرد منع قانونی دارد، لذا بر اساس ماده ۲ قانون مقررات صادرات و واردات صدور آن ممنوع است». (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس تسنیم ۱۵ خرداد ۱۳۹۶)
ترجمان این جملات به معنای آن است که منبعد مردم ایران شاهد سرازیر شدن میمون وار نیروهای سرکوبگر به خانه و کاشانه خود برای جمع‌آوری تخت نرد خواهند بود. همچنین اعلام ممنوعیت صادرات این بازی قدیمی در حالی است که متولیان فاسد و باندهای مافیایی در رژیم آخوندی سالانه میلیاردها دلار از جیب مردم میهن امان برای واردات تخته نرد از کشورهایی مانند چین هزینه می‌کنند. حال باید از آخوندهای مرتجع پرسید که چگونه واردات تخت نرد که درآمدهای میلیاردی آن به جیب سپاه پاسداران می‌ریزد، «حلال», اما تولید و حمایت از صنایع دستی ملی «حرام» است؟

پیشتر نیز علائم آشکار شدن این سیاست سرکوبگرانه را سایت‌های حکومتی به بیرون درز داده بودند. برای مثال سایت حکومتی راه دانا (۲۱ شهریور ۱۳۹۵) در گزارشی از نمایشگاه صنایع دستی در همدان از آن با عناوینی مانند «آلات قمار» نام برده بود. این گزارش می‌نویسد: «فروش آلات قمار (تخته نرد) در یکی از غرفه های نمایشگاه صنایع دستی همدان جای سئوال دارد».