ایران- «مشکلات اصلی همچنان پابرجاست»

با رشد شدید بحران های مختلف اقتصادی و مالی در رژیم چپاولگر آخوندی در دوران پسا زهرخوران و بویژه بعد از براه افتادن طرح برجام که دولت آخوند روحانی بر روی آن سرمایه گذاری های سنگینی بعمل آورده بود، معاون دولت «تدبیر و امید» در سخنانی ضمن اعتراف به عمق این بحران ها و نیز بی برنامگی حکومت در این زمینه گفت: «مشکلات اصولی کشور هنوز پابرجا هستند و نتوانسته‌ایم از آنها عبور کنیم. امروز اقتصاد کشور از بیماری‌های مزمن و بسیار قدیمی رنج می‌برد که یکی از دلایل آن دولتی بودن اقتصاد و تکیه بر درآمدهای نفتی است که باعث ماندگاری چنین بیماری در اقتصاد شده است».

این کارگزار حکومتی در حالی از اقتصاد تک پایه ای در ایران آخوند زده سخن میراند که دولت آخوند روحانی در تمامی تبلیغات خود قبل از قبول زهر اتمی، حل مشکلات اقتصادی و مالی رژیم را تنها منوط به «افزایش فروش نفت» و باز شدن مجاری تنفسی مالی حکومت کرده بود.
اکنون که به گفته متولیان حکومت، رژیم آخوندی قریب دو میلیون بشکه نفت در روز بفروش می رساند، حال سوال اصلی این است که چرا چرخ های اقتصادی همچنان در منجلاب بحران ها گیر کرده و هیچ چشم اندازی برای خروج از مصائب مالی، بیکاری، رشد تولید و به تبع آن شکوفایی اقتصادی متصور نیست.

بنا براین گزارش (سایت حکومتی اعتدال ۲۸ فروردین ۱۳۹۵) معاون اول حسن روحانی در سخنرانی‌اش پس از اشاره به مزمن شدن بیماری اقتصاد کشور به دلیل وابستگی به نفت گفت: «نماد بیماری‌هایی که اقتصاد ایران چند سال گذشته با آن مواجه بوده است باعث شده تا رشد پایداری در اقتصاد نداشته باشیم و بیشتر حرکت‌های اقتصاد سینوسی باشد؛ به‌این معنا که گاه شاخص‌ها بالا رفته و گاهی نزول کرده‌اند و تورم دو رقمی برجای گذاشته‌اند. جهانگیری تاکید کرد که بیکاری، کاهش رفاه مردم و...، چالش‌های پیش ‌روی اقتصاد کشورند».
وی در ادامه به گوشه هایی از چپاول اموال ملی کشور توسط باندها و شبکه های مافیایی در نظام ولی فقیه اعتراف نمود و افزود: «در گذشته هر نهادی و هر شخصی که از وزارت نفت، نفت گرفت تا بفروشد، هیچ پولی را به دولت برنگرداند. زمانی که نفت ما را تحریم کردند فروش آن را به برخی افراد مانند بابک زنجانی سپردند که همه می دانید و اینجا نمی خواهم درباره آن صحبت کنم».

جهانگیری سپس به درهم ریختگی و بی برنامگی حکومت در راستای افزایش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: «سالهایی که صادرات نفت به دو میلیون بشکه در روز رسید و قیمت آن بالای ١٠٠ دلار بود، قیمت ارز به طور جهشی افزایش یافت».