راز سفر بشار اسد به مسکو

عصر روز سه شنبه بشار اسد طی یک سفر غیرمنتظره، بعد از 5سال به مسکو سفر کرد و با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

این سفر و مضمون اون، همچنان مورد بحث در محافل سیاسی و رسانه هاست. ما این موضوع رو طی گفتگویی تلفنی با آقای علیرضا معدنچی در میون میگذاریم.
سوال:‌ آقای معدنچی الان بعد از دو روز خبرها و نشانه ها گویای چه چیزیه؟ این سفر چرا انجام شده و چه مسائلی بین پوتین و اسد مورد گفتگو قرار گرفته؟
جواب: این سفر یک روزه یک سفر عادی نبود و در شرایط عادی هم انجام نشد، اون هم بعد از 5سال که تا حالا دیکتاتور جنایتکار از سوریه خارج نشده بود، پس قاعدتاً نمیتونه آنچنان که رژیم در تبلیغاتش میخواد وانمود بکنه، ناشی از تثبیت موقعیت بشار اسد یا برای اعلام حمایت پوتین از بشار اسد بوده باشه، هر کدوم از این هدفها رو میشد با روشهای مؤثرتری هم برآورده کرد.
در این میان خبر دیگری هم هست که به نظر با مجموعه نشانه ها و شواهد همخوانی بیشتری داره، در نتیجه قانع کننده تر به نظر میرسه.
این خبر دیروز توسط سایت خبر آنلاین که گفته میشه وابسته به علی لاریجانیه منتشر شد. عنوان خبر به نقل از اولاند رئیس جمهور فرانسه اینه: «پوتین بشار اسد را برای ترک قدرت متقاعد کرده است». خبر آنلاین این خبر رو به نقل از خبرگزاری رویتر نقل کرده و اولاند این مطلب رو دیروز در جریان یک کنفرانس خبری در الیزه عنوان کرده و گفته: «من می خواهم باور کنم که پوتین، بشار اسد را برای در پیش گرفتن هر چه سریعتر گذار سیاسی و ترک هرچه سریع تر قدرت متقاعد کرده است».
این خبر رو، نشانه های دیگری تقویت میکنه: اول این که چندی پیش اولاند و پوتین در فرانسه دیداری داشتند و به نظر میرسه که بیان رئیس جمهور فرانسه با توجه به یک سابقة ذهنی که ناشی از همین دیدار است، بیان شده.
دوم، پوتین بلافاصله بعد از ملاقات با بشار اسد، تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان و اردوغان رئیس جمهور ترکیه تماس گرفته و اونها رو در جریان دیدارش با اسد قرار داده. خیلی بعید به نظر میرسه که پوتین با اونها تماس گرفته تا حمایت خودش از بشار اسد رو به اونها اطلاع بده.
سوم، واقعیتهای صحنه نظامی هم حاکی از اینه که سه هفته بعد از ورود نیروی هوایی روسیه، هنوز هیچ دستاورد یا پیشروی قابل ملاحظه یی به نفع نیروهای اسد به دست نیامده. به عکس خبرهایی که این روزها از جبهه های جنگ سوریه میرسد، تماماً حاکی از منهدم شدن ستون تانکها و زرهپوشهای نیروهای اسد و بازگشت تابوتهای سرکردگان سپاه و حزب الشیطان از سوریه است.
ضمناً پوتین در برابر دوربینها میآید، به اسد گفته که خواهان راه حل سیاسی از طریق گفتگوهایی با شرکت کشورهای منطقه است و برای آینده هم مردم سوریه باید تصمیم بگیرند. خبرنگار الجزیره هم که از مسکو گزارش میداد، در انتهای گزارش خودش اضافه کرد که حرفهای پوتین فقط خطاب به کشورهای غربی و طرفهای مربوط به بحران سوریه نبود، بلکه پیامی بود به مهمان غیرمنتظره که منظور بشار اسد بود.
البته سران اپوزیسیون ملی سوریه همچنان به این خبرها و نشانه ها با بدبینی نگاه میکنند و به نظرم از دیدگاه آنها حق هم همین است و آنها با چیزی بجز برکناری سریع بشار اسد و بیرون رفتن سریع نیروهای اشغالگر از روسی و سپاه پاسداران و مزدوران حزب الشیطان از کشورشان به چیزدیگری قانع نمیشوند.
به هر حال این که واقعیت دقیقاً چیست، در روزهای آینده بیشتر مشخص خواهد شد، اما آنچنان که این نشانه ها گویای آن است، این نقطه چرخشی در جهت پایان کار بشار اسد است که اگر این طور باشد، به هر شکلی اجرا شود، آنچنان که برخی ناظران تحلیل کرده اند،  خنجر مسکو در پشت رژیم ایران است.