گفتگوی تلویزیون اورینت با ولید فارس مشاور کنگره امریکا - نمایش موشکی رژیم ایران

گفتگوی تلویزیون اورینت با ولید فارس مشاور کنگره امریکا

خبرنگار: رژیم ایران بعد از توافق اتمی شروع به مانور های نظامی کرد و موشک بالستیکی شلیک کرد و فیلم یک انبار زیر زمینی وموشک هایش را منتشر کرد و تاسیسات بسیار بزرگش را نشان داد آیا نظر شما این نیست که امریکا با این نمایش نظامی و تهدید کشورهای منطقه نباید برداشتن مجازات ها را متوقف کند ؟
ولید فارس: به نظرم این منطق به نفع دولت کنونی نیست. در کنگره تصمیم گیرندگان می گویند چرا ادامه بدهیم ولی دولت اوباما این توافق را زنده یا مرده می خواهد. به دلایل سیاسی و به دلیل بعد از خروج اوباما از کاخ سفید. به نظر من اگر رژیم ایران بیاید و بگوید این موشک های من است و این هم بمب من است آنها ادامه می دهند. من گفتم یک سال وقت داریم ولی رهبری ایران هم نادان نیست. می گوید این موشک های من است. آنها چیزی که می خواستند را بدست آورده اند. این نمایش برای سعودی و امارات و تا حدی علیه مصر وترکیه است. آنها به عرب سنی و میانه روها می گویند. توافق اتمی برای ما مهم نیست، ما ساختار نظامی مان را ادامه می دهیم ، حتی به اسرائیل هم می گویند.
مجری: حسن نصرالله قبلا سخنرانی کرد و گفت امروز حزب الله بیشتر از هر وقتی در سوریه حضور دارد به نظر شما این صحبت درست است؟ تا چه حدی او می تواند لبنانی ها را در داخل سوریه نگاه داردو آنها را به کشتن بدهد؟
ولید فارس: دو موضوع وجود دارد یکی اطلاعات است و دومی می ترسم و این را نه به اعراب گفته ام و نه به دولت (دولت آمریکا)
در ارتباط با اطلاعات،حسن نصرالله چیزی که گفته درست بوده، نیروهای جنگنده اصلی در سوریه حزب الله است و بیشتر هم می شود. حسن نصرالله از ابتدای تهاجمات روسیه هم احساس می کند که موضعش قوی تر شده. احساس می کند که پشتیبانی یک نیروی اتمی را دارد.
ترس این است که وجود حزب الله در سوریه برای پروژه ای در آینده باشد، اگر رژیم اسد بتواند باقی بماند و مهم نیست که در چه مساحتی باقی بماند می ترسم که حزب الله مساله اتحاد لبنان و سوریه را مطرح کند. اتحاد میان رژیم سوریه و حزب الله لبنان و خواهد گفت که ما اقلیت هایی در سوریه و لبنان هستیم و توسط بنیاد گرایان تهدید می شویم و توافق قانونی میان سوریه و لبنان هنوز وجود دارد و شاید بر این اساس دستگاه دفاعی متحدی میان موجودیت حزب الله در لبنان، رژیم سوریه، رژیم عراق و رژیم ایران نوعی از پیمان ورشو تحت حمایت روسیه باشد. این چیزی است که من منتظر آن هستم ، هر منطقه ای از لبنان که حزب الله می تواند وارد آن شود با ویزا یا بدون ویزا مناطق تحت کنترل آن خواهد بود. نه تنها ضاحیه و جنوب لبنان بلکه حزب الله می تواند به هر منطقه ای که بخواهد نفوذ کند ولی بعضی مناطق از سیطره حزب الله خارج می شود و آن طرابلس است بعضی از مناطق صیدا و مناطق مرزی، ولی این شاید با یک ضد حمله که از شمال یا جنوب باشد به هم خواهد خورد . ولی از جنوب وقتی می آیدکه عربستان سعودی در یمن کار را تمام کرده باشد. این کلام میان مصری ها و سعودی هاست، وقتی که مصر از لیبی خلاص شد و عربستان سعودی از یمن خلاص شد، یک نیروی عرب قدرتمند خواهد بود که کارایی های بزرگی را خواهد داشت. اینها با عراق و اردن و سوریه متصل است، روس ها این را می فهمند چرا که در جنگ دوم جهانی این را دیده اند، هیتلر ابتدا گسترش پیدا کرد و بعد، شروع به محاصره کردن کرد.
مجری: امروز مصر تقریبا از دخالت روسیه در سوریه حمایت می کند و موضع اردن هم مشخص است آیا این مواضع تغییر خواهد کرد؟
ولید فارس: موضع مصر با موضع اردن و خلیج تفاوت دارد چونکه آنها از اخوان المسلمین ضربه خورده اند و الان از سلفی ها. بنابر این وقتی که می بینند روسیه به سوریه می آید که همان دشمن را بزند، آنها روی داعش و شاید نصره تمرکز می کنند.