گزارش کمیسر عالی سازمان ملل درباره سرکوب و اعدام و نقض فاحش حقوق بشر در ایران

کیت گیلمور، معاون زید رعدالحسین، کمیسر عالی سازمان ملل در گزارش خود از سرکوب تظاهرات سراسری دیماه توسط رژیم، استمرار اعدام و به ویژه اعدام نوجوانان، وضعیت زندانیان سیاسی، فشارهای ارتجاعی علیه زنان و جلوگیری از بازدید نماینده ویژه از زندانهای ایران را به عنوان برخی از موارد نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران نام برد.

وی که گزارش خود را که به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل ارائه می‌کرد، گفت: پاسخ دولت به اعتراضات ماه دسامبر منجر به مرگ ۲۲ نفر و دستگیری هزاران نفر دیگر شد. چند نفر از دستگیر شدگان بعدا در زندان جان خود را از دست دادند. مقامهای رژیم ایران ادعا کردند که آنها در زندان خودکشی کرده اند اما خانواده ها و دوستان قربانیان شدیدا این استدلال را رد میکنند.
معاون کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد افزود: روند روشنی از ارعاب، دستگیری و پیگرد قانونی مدافعان حقوق بشر به وضوح قابل رویت است. افراد بازداشتی در معرض خطر قرار دارند و ما نگران سلامتی آرش صادقی، نرگس محمدی، سهیل عربی، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرائی هستیم.
کیت گیلمور با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران تحت حاکمیت رژیم آخوندی گفت: در این گزارش دبیر کل از میزان بالای اعدام ها در ایران ابراز نگرانی میکند. دبیر کل بشدت نگران است که حکم اعدام نوجوانان علیرغم اینکه در قوانین بین المللی شدیدا با آن مخالفت شده ، کماکان در ایران ادامه دارد. پنج نوجوان مجرم در سال ۲۰۱۷ اعدام شدند و تا کنون نیز در سال جاری سه نو جوان اعدام شده اند.
وی اضافه کرد: رواج ازدواج کودکان و تبعیض جنسیتی نهادینه شده در قوانین حکومتی باعث نگرانی است. زنانی که حجاب مناسب را رعایت نمی کنند میتوانند جریمه یا زندانی شوند ما به ویژه نگران دستگیری های متعدد مربوط به معترضان حجاب اجباری هستیم.
معاون کمسیر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل هم‌چنین با یادآوری رفتار رژیم با عاصمه جهانگیر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر در ایران افزود: مخالفت با بازدید گزارشگر ویژه از ایران کماکان مورد نگرانی سازمان ملل است.