تحولات سوریه - از سرگیری عملیات انتقال ساکنان و رزمندگان از شرق حلب

عملیات انتقال ساکنان و رزمندگان از شرق حلب، از صبح روز پنجشنبه با خروج کاروان اتوبوسهای مجروحان و خانواده‌هایشان بر اثر اخلال عوامل رژیم آخوندی مختل شده بود، ازسر گرفته شد.

رژیم آخوندی که با تیراندازی عواملش بسوی اولین کاروان مجروحین این انتقال را مختل کرده بود، در مقابل تهدید روسیه، به ناچار به یک عقب نشینی خفت بار تن داد و با ازسر گیری جریان خروج مردم و رزمندگان از حلب، کاروان انتقال ساکنان و رزمندگان به‌راه افتاد و بعد از ظهرپنجشنبه اولین کاروان با چندین آمبولانس و اتوبوس، به حومة غربی حلب رسید که تحت کنترل رزمندگان سوری است.
به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش روسیه گفت که رژیم اسد متعهد شده است امنیت تمام رزمندگانی را که از حلب خارج می‌شوند تا رسیدن به نقاط امن تضمین کند و روسیه نیز بر وضعیت را با هواپیماهای بدون سرنشین نظارت می‌کند.

در باره اقدام اخلالگرانه رژیم آخوندی خبرنگار سی ان ان از اردن صبح پنجشنبه خبر داد: ستونی که حامل نفرات تخلیه شده از حلب بود شامل آمبولانس ها و سایر خودروها زیر آتش قرار گرفت.. خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد: “کاروان اتوبوس‌های حامل غیرنظامیان مناطق تحت محاصره در پست بازرسی راموسه توسط نیروهای رژیم متوقف شدند. در این منطقه شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران از خط مقدم جبهه با تک تیرانداز به کاروان تیراندازی کردند. کاروان به دلیل حمله شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران مجبور به بازگشت شد.

اورینت نیوز نیز نوشت: در بامداد پنجشنبه، شبه‌نظامیان رژیم ایران بر روی آمبولانس‌های مجروحان آتش گشودندکه در نتیجة آن یک نفر کشته و چند تن مجروح شدند. اما بعداز عقب نشینی عوامل رژیم ایران براثر فشارهای بین المللی و تهدید روسیه.

دومین توافق آتش بس و انتقال، پس از مذاکرات فشرده در آخرین ساعات چهارشنبه شب، سرانجام در نخستین ساعت بامداد پنجشنبه بین روسیه و اپوزیسیون سوریه با حمایت بین المللی حاصل شد و متعاقبا رسانه‌ها از توقف بمباران و آتش‌باری‌ها بر بخش تحت کنترل رزمندگان و شروع عملیات انتقال خبردادند. عوامل رژیم آخوندی با تیراندازی به سوی اولین کاروان مجروحین تلاش کرد این روند را متوقف کند که با تهدید روسیه عقب نشست.
همزمان، وزارتخارجه رژیم نیز در یک عقب نشینی مسخره دیگر اعلام کرد ما هیچ شرطی نگذاشته بودیم.

اسکای نیوز به نقل از رزمندگان سوری گفت، مذاکره‌کنندگان توافق آتش‌بس توانستند بر تلاش‌های رژیم ایران و شبه نظامیان آن برای متوقف کردن خروج رزمندگان و ساکنان حلب فائق آیند.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در ورود به اجلاس سران اتحادیة اروپا در بروکسل جنایات صورت‌گرفته در حلب را محکوم کرد، و گفت: «اگر ۲۸ کشور (اتحادیة اروپا) نتوانند بر سر یک مسئلة اساسی برای نجات غیر نظامیان، پایان‌دادن به جنگی که بیش از 5 سال به طول انجامیده و محکوم‌کردن قتل‌عام‌هایی که به‌خاطر رژیم سوریه و حامیانش، به‌ویژه (رژیم) ایران و روسیه صورت گرفته با هم توافق کنند، دیگر وجود اتحادیة اروپا با 28 کشور عضو چه موضوعیتی دارد؟».
رئیس‌جمهور فرانسه اضافه کرد: «من از شهردار حلب خواستم در جلسة اتحادیة اروپا شرکت کند و نظراتش را دربارة وقایع مدت اخیر در حلب ابراز کند...».

ترزا می نخست‌وزیر انگلستان نیز، گفت: «ما باید قویاً آن‌چه را که در سوریه رخ می‌دهد محکوم کنیم... اسد و پشتیبانانش (رژیم) ایران و روسیه، مسئولیت فاجعة حلب را برعهده دارند... ما باید تضمین کنیم، کسانی که مسئول این جنایات هستند، مورد حسابرسی قرار بگیرند...».

بریتا حاجی حسن رئیس شورای شهر حلب با دونالد توسک رئیس اتحادیة اروپا در بروکسل دیدار و گفتگو کرد.
قتل‌عام‌هایی به‌طور روزانه صورت گرفته و وضعیت وحشتناک آنجا قابل توصیف نیست. حلب از قدیمی‌ترین شهرهای جهان بوده، ولی به‌خاطر این جنایتکاران، نابود شده است.... حلب اولین و آخرین مورد نیست؛ ۱۲ میلیون تن (از مردم سوریه) به‌طور اجباری جابجا شده‌اند. میلیون‌ها پناهندة سوری در اتحادیة اروپا هستند و بمباران‌ها گریخته‌اند. ما خواهان برقراری عدالت علیه این جنایاتکاران هستیم».
دونالد توسک خطاب به بریتا حاجی حسن، گفت: «امروز هدف اصلی ما حفاظت مؤثر از شهروندان غیر نظامی در حلب است... ما تمام تلاشمان را به‌کار خواهیم گرفت تا به شما و شهروندان حلب کمک کنیم».

جرج صبرا معاون هیأت عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه در یک مصاحبة اختصاصی با سیمای آزادی در صبح روز پنجشنبه، ضمن برشمردن جنایات رژیم آخوندی به‌عنوان عامل اول کشتار در شهر پایدار حلب، از همبستگی مقاومت مردم ایران با مردم و انقلابیون سوریه تقدیر کرد:

سخنان معاون هیأت عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه: ما مردمی از منطقه‌یی هستیم که با جراحت فرقه‌یی که رژیم آخوندی در حلب ایجاد کرده مبارزه می‌کنیم... حلب قهرمانانه و حماسی مقاومت کرد و دنیا را به شگفتی وا داشت. رزمندگانی که در حلب باقی ماندند، فرزندان همین شهر هستند.
کسی که در حلب شکست می‌خورد، مدافعان آن نیستند. این شکست ارزش‌های حقوق بشر است. شکست نظام بین‌المللی است که دست یک رژیم وحشی و طاغی را در تهران باز گذاشته‌اند که طی دهه‌های متوالی هر چه خواسته علیه مردم ایران روا داشته و امروز آن‌را علیه خلق‌های منطقه و به‌خصوص علیه مردم سوریه روا می‌دارد.

به همین مناسبت ما جنبش همبستگی را که مقاومت ایران به رهبری خانم مریم رجوی انجام می‌دهد تقدیر می‌کنیم. ما مناسبت‌های بزرگی داشتیم و ابتکار عمل‌های عظیمی که مقاومت ایران در همبستگی با مردم سوریه طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته به آن دست زده است. ما از آنها تشکر می‌کنیم و بغایت از آنها سپاس‌گزاریم. و میگوییم که این شکل از همبستگی پاسخ به وحشیگری رژیم آخوندی و قاسم سلیمانی در حمایت از جنایتکار قاتل، بشار اسد است تا آن‌را بر سر هزاران تن از سوری‌ها باقی نگه دارند. و می‌گوییم همبستگی بین مردم ایران و سوریه، ما را عملاً قادر خواهد ساخت، تلاش‌های فرقه‌گرایانه را (که رژیم‌های) دمشق و تهران برای منطقه ایجاد کرده‌اند ترمیم کنیم.