اعتراضات علیه سیاست استرالیا پس از خودسوزی و درگذشت یک پناهنده ایرانی

خودسوزی اعتراضی امید معصوم‌علی پناهجوی ایرانی در اردوگاه پناهندگان در گینه نو در مقابل چشمان هیأت کمیسیاریای عالی پناهندگان و درگذشت وی موجی از اعتراضها را برانگیخت.

ویدیویی که از وی منتشر شده نشان می‌دهد که امید پس از آنکه روی خود بنزین ریخت فریاد می‌زد: «خسته شدیم از اینجا. پدرمان را درآوردید. دیگر چکار کنیم. آمدید بدبختی ما رو ببینید؟ همینه. سه ساله پوست ما رو کندید. سه ساله ما را بیچاره کردید. حال ما همین است.»
روز جمعه و همزمان با انتشار خبر فوت امید، بسیاری از پناهجویان و مدافعان حقوق بشر استرالیا در این کشور و جزیره نائورو، برای گرامیداشت یاد وی و در اعتراض به سیستم مهاجرتی استرالیا چند گردهمآیی برگزار کردند.
سازمان‌های حمایت از حقوق مهاجران در ماه‌های اخیر سیاست‌های سختگیرانه استرالیا در قبال پناهجویان و مهاجرانی که قصد ورود به این کشور دارند را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

اعتراضات علیه سیاست استرالیا پس از خودسوزی و درگذشت یک پناهنده ایرانی

خودسوزی این پناهجوی ایرانی نیز در رسانه های بین المللی منعکس شد.
واشینگتن تایمز با عنوان ”اعتراض علیه سیاست استرالیا پس از خودسوزی و درگذشت یک پناهنده ایرانی”، این خبر را منعکس کرد.
روزنامه گاردین چاپ استرالیا نیز به نقل از همسر وی نوشت: ”همسر امید پیش از مرگ وی از تاخیر در انتقال بدن سوخته شوهرش به بیمارستان انتقاد کرده بود. امید پس از اقدام به خودسوزی ۲۲ساعت‌ در بیمارستان جمهوری نائورو بستری شده بود. همسر امید می‌گوید از زمان انتقال به این مرکز درمانی دو ساعت طول کشید تا یک پزشک به بیمارستان برسد و درمان وی را آغاز کند. وی که با امید به استرالیا منتقل شده، همچنین معتقد است که کارکنان بیمارستان به دلیل نقص تجهیزات نتوانستند کمکی به زنده ماندن امید بکنند. به گفته وی، همسرش شب زمان حادثه در بیمارستان دچار حمله قلبی شده و پزشکان مجبور به انجام عمل جراحی فوری شده بر روی بدن سوخته امید شده اند“.
سازمان غیردولتی پزشکان برای پناهندگان نیز از عملکرد مقام‌های استرالیا برای نجات امید انتقاد کرده اند.
دکتر باری فترفورد در این باره به گاردین استرالیا گفت: «مطلع شدیم که هلیکوپتر ساعت ۶ و ۳۰ بامداد، حدودا بیست و دو ساعت پس از سوختگی شدید رسیده است. [در این مدت] جان امید به دلیل خطر عفونت هم در خطر بوده است.»

اعتراضات علیه سیاست استرالیا پس از خودسوزی و درگذشت یک پناهنده ایرانی

وزیر مهاجرت استرالیا اما با دفاع از عملکرد مسئولان امدادی و بهداشتی کشورش، می‌گوید که تاخیری برای انتقال امید به خاک استرالیا در کار نبوده است.
لازم به یادآوری است دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران روز پنجشنبه 9اردیبهشت طی اطلاعیه یی در این باره خودسوزی این پناهجوی ایرانی اعلام کرد: ”مقاومت ایران تأسف عمیق خود را از خودسوزی یک پناهجوی ۲۳ ساله ایرانی که هنگام بازدید هیأت کمیساریای عالی پناهندگان از اردوگاه پناهندگان در گینه نو صورت گرفت، اعلام می‌دارد.
این پناهنده ایرانی که حال او بسیار وخیم گزارش شده است، از جمله حدود ۸۰۰ پناهنده ایرانی و افغانی می‌باشد که خود را به استرالیا رسانده بودند اما دولت استرالیا با نقض استانداردهای به‌رسمیت شناخته شده پناهندگی این پناهجویان را به جزایر پاپوآ گینه نو فرستاده است.
دادگاه عالی در پاپوآ گینه نو روز هفتم اردیبهشت (۲۶ آوریل) وجود کمپهای پناهندگی استرالیا در خاک این کشور را نقض قانون اساسی گینه نو دانست و حکم داد که این کمپها باید بلافاصله تعطیل شود. اما دولت استرالیا اعلام کرد هیچ‌یک از این پناهندگان را به خاک خود راه نخواهد داد.
مقاومت ایران جامعه جهانی به‌ویژه کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به محکومیت بدرفتاری استرالیا با پناهجویان ایرانی و اخراج آنها از خاک این کشور که نقض آشکار کنوانسیونها و معاهدات بین‌المللی است فرا‌می‌خواند و از پارلمان، احزاب سیاسی و سازمانهای مدافع حقوق پناهندگان و حقوق‌بشر در استرالیا می‌خواهد به یاری این پناهندگان بشتابند و مانع اعمال فشار بر آنها و بازگرداندن آنان به ایران گردند.
واشینگتن پست