تحولات عراق - پیشرویهای انقلابیون عشایر

به گزارش تلویزیون التغییر شورای کل نظامی انقلابیون عراق اعلام کرد: خلبان رژیم ایران که در سامراء کشته شده است، خلبانی یکی از هواپیماهای عراقی را برعهده داشته است. این شورا همچنین اعلام کرد عراق کادری برای فرماندهی هواپیمای سوخو ندارد و هیچ پایگاه مناسبی برای بلند شدن جنگنده سوخو در عراق نیست مگر پایگاه امام علی در ناصریه.

رابرت بر، مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و تحلیلگر امنیت ملی سی ان ان گفت: عکسهایی دیده‌ام که در آن 2 هواپیمای رژیم ایران بر فراز عراق هدف قرار گرفته و سرنگون شده‌اند... وی افزود: من روزانه با گروههای عشایری در استان الانبار صحبت می‌کردم. آنها حاضر به عقب‌نشینی نیستند و خواهند جنگید. آنها قصد ندارند با مالکی یا بدون مالکی، به دولت برگردند.
سی ان ان - 14 تیر93
به گزارش الرافدین شهر رمادی و نواحی فلوجه شاهد نبردهای سختی است که انقلابیون آنها را نبردهای آزادی بخش می‌نامند. این تلویزیون هم‌چنین گفت: به‌نظر می‌رسد  مرحله نهایی آزادی الانبار بعد از پیشروی بزرگی که انقلابیون در محلات رمادی و نواحی فلوجه محقق کردند آغاز شده است.
شیخ عبدالقادر نایل یکی از رهبران جنبش در رمادی درباره عملیات انقلابیون به تلویزیون التغییر گفت: عملیات انقلابیون ادامه دارد و هدفشان کنترل کامل شهر رمادی و استان الانبار و تکمیل طرحهای نظامی است. … وی گفت… هدف از این عملیات آزاد سازی برج های کنترلی است که مردم را تعقیب و دستگیر می کنند…
به گزارش تلویزیون الجزیره یک جنگنده عراقی در آسمان سامرا و یک هلیکوپتر بر فراز آسمان دانشگاه تکریت سرنگون شد. این تلویزیون هم‌چنین خبر داد، نیروهای مالکی در اجرای هلیبرد در منطقه یی که در 4 کیلومتری جنوب شهر تکریت قرار دارد، شکست خوردند.
به گفته تلویزیون التغییر مقتدی صدر رهبر جریان صدر خواستار تعیین کاندیدای دیگری به جای مالکی برای نخست وزیری عراق شد. وی طی بیانیه یی  گفت راه‌حل سیاسی در تعیین جایگزینی برای مالکی به‌عنوان نخست‌وزیر آینده نهفته است و این کار سرفصلی برای پایان دادن به درد و رنج مردم عراق  و متوقف کردن خونریزی و جنگ جاری در عراق است.    
تلویزیون الرافدین نیز گزارش داد: حاکم الزاملی نماینده فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر گفت توافقی میان همه طرفها از جمله فراکسیون الاحرار در مورد عدم تجدید دوره مالکی برای نخست وزیری وجود دارد ».
تلویزیون الحره عراق گزارش داد اسامه النجیفی با  استیون بیکرافت و سایمون کلس سفرای آمریکا و انگلستان در بغداد به‌صورت جداگانه دیدار کرد.  دفتر نجیفی طی بیانیه درباره این دیدار گفت: در این دیدارها آنها درباره استحقاقهای قانون اساسی و تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی که قادر به مقابله با بحران عراق باشد گفتگو کردند.

ایاد علاوی از مالکی خواست از تلاش برای دور سوم نخست‌وزیری دست ‌بردارد تا از تجزیه عراق جلوگیری شود. وی که در استانبول ترکیه با خبرگزاری رویتر مصاحبه می کرد  گفت  زمان آن رسیده که  مالکی صحنه را ترک کند. علاوی هشدار داد: استفاده از ارتش و هواپیمای جنگنده برای حملات ممکن است بسیار خطرناک باشد و پیامدهای سیاسی داشته باشد. در این حملات مشکل می‌توان بین شهروندان و گروهای نظامی تفکیک قائل شد.

هیل نشریه کنگره آمریکا نوشت: جو بایدن معاون باراک اوباما عراق را برای تشکیل دولت جدید سرپرستی می‌کند. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: بایدن ”با افرادی که ممکن است توان رهبری سیاسی عراق را برای تشکیل دولت داشته باشند، گفتگو کرده است… هیل افزود: کاخ سفید برای این که چه کسی نخست وزیر بشود، پیشنهادی نداده است، اگر‌چه به‌طور گسترده اعتقاد بر این است که کاخ سفید خواهان ماندن مالکی در منصب خود نیست.
علی غیدان فرمانده نیروی زمینی عراق برکنار شد خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد: مالکی، علی غیدان فرمانده نیروی زمینی و محسن الکعبی رئیس پلیس فدرال عراق را روز شنبه برکنار کرد. آسوشیتدپرس افزود: این اقدام مالکی بعد از حمله برق آسای جنگجویان به نیروهای ارتش صورت گرفت، ارتشی که تقریباً فروپاشید.
یادآوری می شود که علی غیدان و شماری از فرماندهان ارتش مالکی هنگامی که مرکز فرماندهی شان در موصل هدف حمله قرار گرفت، سلاحهای خود را رها کردند و از صحنه گریختند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس