تحولات گفتگوهای سه روزه ماکرون با رئیس جمهور آمریکا حول برجام و رژیم آخوندی

امانوئل ماکرون روز پنجشنبه به سفر سه روزه خود به آمریکا و گفتگوهایش با رئیس جمهور این کشور پایان داد و به فرانسه بازگشت.

رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در مقابل اجلاس مشترک سنا و مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.
ماکرون قبل از ترک آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در باره ارزیابی خود از تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره برجام و تحریمها در روز ۲۲ اردیبهشت و نتیجه مذاکرات خود گفت: «نمی‌دانم پرزیدنت ترامپ روز ۱۲ می چه تصمیمی خواهد گرفت و بعد از آن روندی را به دنبال خواهد داشت. ولی می‌خواستم بتوانیم بر روی یک برنامه مثبت اقدام کنیم؛ به این معنی که از یک طرف برجام، فرانسه و کشورهای اروپایی از توافق بر سر اتمی رژیم ایران دفاع خواهند کرد. از طرف دیگر ما باید اقدام کنیم، کاری که من از همان زمان اجلاس مجمع عمومی ملل متحد در سپتامبر گذشته در نیویورک انجام دادم، (چون) این توافق ما را قادر نمی‌سازد که به تمامیت مشکل رژیم ایران و مسائلی که باید در منطقه به آن بپردازیم پاسخ بدهیم.
لذا نمی‌دانم تصمیم آمریکا چه خواهد بود. ولی تحلیل منطقی مجموعه موضع‌گیری‌های پرزیدنت ترامپ من را به این فکر وا نمی‌دارد که او هر کاری را برای حفظ برجام انجام خواهد داد. مطمئن نیستم که این یک «خبر فوری» باشد؛ این تحلیلی است که در میان می‌گذارم و بسیاری از شما تقریباً از اظهارات پرزیدنت ترامپ در دفتر کاخ سفید شوکه شدید که البته من‌را متعجب نکرد، باید در این رابطه منطقی بود، اگر که شما همان چیزهایی را که من شنیدم شنیده باشید، به همان نتایج می‌رسید. لذا تعهد من، اقدام من این نیست که تلاش کنم پرزیدنت ترامپ تعهدات کارزار (انتخاباتی) خود و مواردی را که هر روز تکرار می‌کند، تغییر بدهد. من نه سیسیفوس و نه زاخر-مازوخ نیستم؛ من اعتقاد دارم که اقدام ما، تلاش برای یافتن یک مسیر مؤثر برای ساختن این چندجانبه‌گرایی قدرت‌مند است. لذا وظیفه من اول خواهش کردن و نشان‌دادن این است که این توافق معنا و مفهومی دارد و به بخشی از فعالیت‌های کنونی رژیم ایران چارچوب می‌دهد، بار دیگر این‌را یادآوری کردم، شما موضع من‌را می‌دانید و یادآوری کردم که در این رابطه اختلاف نظر داریم؛ اما (وظیفه‌ام) هم‌زمان ساختن یک چارچوب دیپلماتیک است که ما را قادر خواهد کرد، تصمیم پرزیدنت ترامپ درباره برجام هر چه باشد، بتوانیم به‌نحوی مؤثر اقدام کنیم. و به‌نظرم مسئولیت ما این است؛ نمی‌شود همه جهان به یک موضع‌گیری دلبسته باشند یا در نظر بگیرند که در یک خلاء خواهیم افتاد، اگر ایالات متحده تصمیم به خروج از برجام بگیرد. لذا چیزی که ما ساخته‌ایم و روی آن یک توافق اصولی کرده‌ایم این است که بگوییم: ما مشترکاً موافقیم (و این برای من جدید است) بر روی این توافق جامع کلی، با ۴ ستونی که در سخنرانی اولیه‌ام ذکر کردم و این جدید است.