سفر ماکرون به واشنگتن - سرنوشت برجام در راس گفتگوها میان ترامپ و ماکرون

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه سفر به آمریکا، طی مصاحبه‌یی با تلویزیون فاکس‌نیوز بر لزوم استمرار حضور نیروهای فرانسه، آمریکا و کشورهای منطقه در سوریه برای مقابله با نفوذ رژیم آخوندی و جلوگیری از رشد مجدد تروریسم در این کشور تأکید کرد.

وی گفت:ماکرون: ما باید سوریه جدید را بعد از (جنگ) بسازیم و به همین دلیل اعتقاد دارم نقش ایالات متحده بسیار مهم است؛ چرا؟ به صراحت تمام می‌گویم: روزی که ما جنگ علیه داعش را به پایان ببریم، اگر خارج بشویم، آن هم به‌طور قطعی و کامل، حتی از زاویه سیاسی، میدان را برای رژیم ایران، بشار اسد و افراد او رها خواهیم کرد؛ و آنها جنگ جدیدی را آماده خواهند کرد و تروریست‌های جدیدی را تغذیه خواهند کرد. لذا نکته من این است که بگویم: حتی بعد از جنگ علیه داعش، ایالات متحده، فرانسه و متحدان ما، همه کشورهای منطقه، حتی روسیه و ترکیه یک نقش بسیار مهم برای برقراری سوریه جدید خواهند داشت و برای تضمین این‌که مردم سوریه بر سر آینده (خود) تصمیم بگیرند.

امانوئل ماکرون درباره لزوم تکمیل نواقص برجام وحفظ آن همراه با مقابله با برنامه موشکی و مداخلات رژیم در منطقه، گفت: ماکرون: آیا این توافق عالی است؟ آیا برجام یک امر عالی در روابط ما با (رژیم) ایران است؟ خیر! ولی برای اتمی، چه گزینه بهتری دارید؟ من آن‌را نمی‌بینم. طرح دیگر یا طرح جایگزین شما چیست؟ من طرح جایگزینی برای اتمی علیه (رژیم) ایران ندارم. این موضوعی است که درباره آن بحث خواهیم کرد، ولی به این دلیل است که می‌خواهم بگویم بر سر اتمی، بگذارید این چارچوب را حفظ کنیم، چون بهتر از یک نوع شرایط مشابه کره شمالی است. دوم: من نسبت از وضعیت در ارتباط با (رژیم) ایران راضی نیستم. می‌خواهم با موشک‌های بالستیک مقابله کنم، می‌خواهم نفوذشان را در منطقه مهار کنم. لذا نکته من این است که بگویم: الآن از برجام خارج نشوید، تا وقتی گزینه بهتری برای اتمی ندارید و بیایید آن‌را تکمیل کنیم با (موضوع) موشک‌های بالستیک و مهار (نفوذ) منطقه‌یی.

یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره سفر امانوئل ماکرون به واشینگتن گفت: رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه... درباره برنامه اتمی (رژیم) ایران و هم‌چنین مجموعه گسترده و وسیع اقدامات بی‌ثبات‌کننده (رژیم) ایران در سراسر خاورمیانه بحث و گفتگو خواهند کرد.
این مقام آمریکایی طی یک کنفرانس خبری در تورنتو که هم‌زمان با اجلاس وزرای خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان برگزار شد، درباره حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به دیکتاتور سوریه نیز، تأکید کرد: «حمله روز ۱۳ آوریل اقدامی یک‌باره نبود؛ بلکه بخشی از کارزار ادامه‌دار متحدان برای برقراری مجدد ممانعت از (استفاده) تسلیحات شیمیایی بود و این در صورت لزوم، به‌کارگیری اقدامات نظامی را در بر می‌گیرد».

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با ای.بی.سی. نیوز بار دیگر تأکید کرد که اگر تا ضرب‌الاجل ۲۲ اردیبهشت، تغییری در ارتباط با توافق اتمی صورت نگیرد، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام خارج خواهد شد.
سناتور کورکر، گفت: «اگر هیچ چیزی در رابطه با سه کشور اروپایی که با آنها تعامل می‌کنیم بر سر یک چارچوب (توافق) تغییر نکند، به‌نظرم (دونالد رامپ) روز ۲۲ اردیبهشت از توافق (اتمی) خارج خواهد شد. فکر می‌کنم هیچ‌گونه ابهامی در این رابطه وجود ندارد. مرکل و ماکرون (به واشینگتن) می‌آیند و شاید در این میان تغییراتی صورت گیرد».

در همین حال سناتور تام کاتن در مصاحبه با تلویزیون سی.بی.اس.، گفت: «مخالفت با توافق اتمی (با رژیم) ایران به معنی مخالفت با راه حل‌های دیپلماتیک نیست؛ بلکه به معنی مخالفت با راه حل‌های بد دیپلماتیک است».

واشینگتن‌پست گزارش داد: «سرنوشت توافق اتمی (با رژیم) ایران در رأس (گفتگوها بین ترامپ و ماکرون) قرار دارد... به گفته مقاماتی که در گفتگوهای بین آمریکا و اروپا دخیل هستند، در راستای پاسخ‌دادن به نگرانی‌ها درباره (مدت‌دار بودن) توافق (اتمی)، قواعد راستی‌آزمایی آن، فقدان محدودیت بر آزمایش و توسعه موشک بالستیک (رژیم) ایران و اقداماتی برای مقابله با فعالیت‌های «شرورانه» (این رژیم) در سوریه و سایر نقاط خاورمیانه، پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است.
واشینگتن‌پست می‌افزاید: «یک بیانیه عمومی و سه سند زیرمجموعه آن قرار است اتفاق نظر (اروپا و آمریکا) را اعلام کند مبنی بر این‌که کنوانسیون‌های بین‌المللی دیگری (رژیم) ایران را فراتر از محدودیت‌هایی که طی دهه آینده به پایان می‌رسد، از تولید تسلیحات اتمی منع خواهد کرد، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار خواهند آورد تا نظارت خود را گسترش بدهد و در صورت حرکت (رژیم) ایران به‌سمت توسعه موشک بالستیک بین قاره‌یی وعده تحریم‌های سختی را می‌دهند».