افزایش مخاصمات درونی حکومت آخوندی در پی ارائه لایحه بودجه سال ۹۷

لایحه بودجه سال ۹۷ آخوند روحانی که روز یکشنبه به مجلس رژیم ارائه شد، به یکی از موضوعات اصلی مخاصمات درونی حکومت آخوندی تبدیل شده است.

نمایندگان مجلس ارتجاع و رسانه های حکومتی در وحشت از پیامدهای اجتماعی ناشی از قطع یارانه و افزایش وعوارض و مالیتها و خطر اعتراضات و تظاهرات در مقابل مجلس رژیم ابراز نگرانی کردند.

ادیانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس رژیم گفت: اما چرا ما وعده سرخرمن بدهیم. برادران من خواهران من پول یارانه یی وجود ندارد . شما می گویید ۱۰ درصد از یارانه ها پرداخت بشه کجاست؟ این پول کجاست که ما سراغ نداریم؟ چرا وعده می دید؟ چرا مطالبه ایجاد می کنید چرا حقی برای کسی در منظر و مرآی قانون ایجاد می کنید که عملا قابل پرداخت نیست. شما وقتی می آیید می گویید ۱۰ درصد مجموعه یارانه ها را می خواهیم بدهیم به دیگران خوب اولا که دولت چنین تکلیفی ندارد که اون ۱۰ درصد را حذف کند. اون  ۱۰درصد را از کجا می خواهید بیارید. این تالی فاسد داره. این فردا کسی پاسخگو نخواهد بود. فردا کسانی که یارانه بگیرند می آید جلو مجلس که الان الحمدلله رویه شد می آیند اینجا جمع می شوند عرض شود حالا علیه هرکسی هم که بخواهند شعار می دهند.

روزنامه حکومتی سیاست روز با عنوان «ارتباط لایحه بوجه ۹۷ بابرجام تقریبا هیچ» به پیامدهای لایحه بودجه روحانی هشدار داد و نوشت:‌ با لایجه بودجه ۹۷ اعتراضات افزایش خواهد یافت. هم‌اکنون شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که بسیاری از مراکز تولیدی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، پرداخت نشدن حقوق کارگران این بخش باعث بروز نارضایتی‌های زیادی شده است که اخبار آن منتشر می‌شود، با لایحه بودجه ۹۷، این شرایط برای سال آینده وخیم‌تر خواهد شد و بر دامنه اعتراضات خواهد افزود.

به نوشته رسانه‌های حکومتی هم‌چنین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ یارانه نقدی نان در جداول و تبصره‌ها نصف این مبلغ شده و به این ترتیب دهک‌های پایین جامعه همچنان آسیب‌پذیرتر شده‌اند.

از سوی دیگر، نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در مصاحبه تلویزیونی با وقاحت به توجیه افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور و فشار بر روی مردم به خاطر بحرانهای اقتصادی پرداخت.

ازسوی دیگر، کیهان خامنه‌ای در گزارش تحلیی خودش نوشت: چشم انداز بودجه ۹۷ کوچک‌تر شدن سفر مردم است. در حالی که در لایحه بودجه سال آینده سختگیریهایی بر مردم در حوزه‌هایی مانند حذف یارانه‌ها، افزایش قیمت برخی حاملهای انرژی و افزایش عوارض خروج از کشور شده است، بودجه جاری دولت و برخی نهادهای نورچشمی دولت افزایش یافته است.