گزارش آسوشیتدپرس از محتوای احتمالی سخنرانی امروز رئیس جمهور آمریکا

آسوشیتدپرس در گزارشی درباره محتوای احتمالی سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ، به نقل از مقامهای آمریکا نوشت که رئیس جمهور آمریکا اعلام خواهد کرد برجام در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

این خبرگزاری نوشت: به گفته مقامهای آمریکایی و منابع نزدیک به دولت، دونالد ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود با انتقاد گسترده و عمیق از توافق اتمی با رژیم ایران تأکید خواهد کرد، این توافق به نفع امنیت ملی آمریکا نیست.
بنا به گفته چهار تن از مقامات و مشاوران دولت، دونالد ترامپ در سخنرانی خود ضعفها و نقص‌های توافق اتمی را بارز کرده و در عین حال بر برخی از فعالیتهای غیراتمی و شرورانه رژیم نیز انگشت خواهد گذاشت.
این موارد شامل برنامه موشکی, حمایت از بشار اسد, شبه‌نظامیان حزب الله لبنان و سایر گروههای وابسته به خود که منطقه را بی‌ثبات می‌کنند می‌شود.
به گفته این منابع، دونالد ترامپ به پایبندی رژیم آخوندی به متن برجام اشاره خواهد کرد اما تأکید خواهد کرد، این توافق نقایص بزرگی دارد و رژیم ایران با بی‌ثبات کردن منطقه، روح برجام را نقض کرده است.
آسوشیتدپرس افزود: مقامات و مشاوران نزدیک به دولت آمریکا گفتند، دونالد ترامپ در سخنرانی خود از خواستش برای اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی بر اساس یک فرمان اجرایی, رونمایی خواهد کرد.
علاوه بر این از کنگره خواهد خواست قانون کنونی نظارت بر برجام که بر اساس آن رئیس‌جمهور مجبور است هر ۹۰ روز یکبار به کنگره گزارش بدهد، تغییر دهد.
آسوشیتدپرس نوشت: کاخ سفید به دنبال محلی برای سخنرانی رئیس جمهور آمریکا بودند تا قدرت و قاطعیت آمریکا را به رژیم ایران نشان می‌دهد. گفته می‌شود سفارت سابق رژیم ایران در واشنگتن نیز جزو گزینه‌های محل سخنرانی بوده که غیرمناسب تشخیص داده شده است.
یک مقام ایالات متحده گفت، دونالد ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود تلاش خواهد کرد کشورهای اروپایی خود را به پیوستن به استراتژی خود درباره رژیم ایران تشویق کند و به ویژه در مورد در نظر گرفتن مجازاتهایی علیه سپاه پاسداران اروپا را با خود همراه کند.