آخرین تحولات عراق

متحصنین میدان عزت و شرف در شهر رمادی به مالکی نسبت به استمرار تشدید اقدامات علیه متحصنین و میدانهای تحصن در استانهای به پاخاسته هشدار دادند

آنها بر عزم خود برای باقی ماندن در میدانهای تحصن تا تحقق خواستههایشان تأکید کردند.
یکی از شیوخ شرکت کننده در تحصن گفت: مالکی می خواهد توپ را در زمین ما بیندازد. هیهات از این گامهایی که حکومت مالکی به اجرای در می آورد. مالکی میخواهد تحصن را بازور پراکنده کند. پیام ما این است که این چادرها فقط برای تحصن مردم نیست، این مهمانسرای اهل انبار، مهمانسرای شیوخ عشایر انبار است  و چادرهای عادی نیست. این مهمانسراها سابقه تاریخی در مبارزه با اشغالگر و مبارزه با ظلم و ظالمان دارد.

عبدالقادر نائل، از سخنگویان متحصنین انبارگفت: حکومت مالکی میخواهد شرایط را به سوی مقابله با میدان بکشد. اما میدان تحصن امروز به مثابه شرف انباریهاست و دارای عمق عشایری است که نمیتوان به آن تجاوز کرد. برای این که انقلاب ما در مسیر تحقق اهداف خود پیش میرود. بنابراین ما همچنان توصیه میکنیم و میگوییم که مجاز نیستید به روی تظاهرکنندگان مسالمت جو سلاح بکشید».
تلویزیون التغییر
    
کمیته های پارلمانی عراق برای تحقیق در مورد کشتار حویجه اعلام کردند چیزی که در الحویجه اتفاق افتاده است بر اساس تمامی معیارها جنایت به حساب می آید. تلویزیون الجزیره با اعلام این خبرگفت: کمیته ها دلیل اعلام صریح این نتیجه را استفاده بیش از حد زور  و شلیک به تظاهرکنندگان دانستند. در این گزارش دعوت شده است تا تحقیقات جداگانهای از مقامات امنیتی کشور که در میان آنها سرپرست وزارت دفاع سعدون الدلیمی است،  به عمل آید.

تلویزیون الجزیره گفت: در مورد حوادثی که قبل و در اثنای اشغال میدان تحصن الحویجه توسط نیروهای عراقی در سحرگاه بیست و سوم ماه گذشته ایجاد شده، اطلاعات جدیدی بطور پی در پی برای اطلاع همه دنیا کشف می شود. مطبوعات گزارش مفصل کمیته تحقیق پارلمان را به بیرون درز داده اند. در گزارش کمیته آمده است که ماجرای الحویجه به دلیل استفاده بیش از حد از زور و شلیک به تظاهرکنندگان بی دفاع  درتمامی وجوه آن یک جنایت به حساب می آید.
در گزارش کمیته تحقیق پارلمان خواسته شده است که عامران و عاملان این کشتار باید مورد بازجویی هم جانبه قرار گیرند و در میان این فرماندهان سعدون الدلیمی سرپرست وزارت دفاع و فرماندهان عملیات دجله و سوات و سایرین وجود دارند.
 
در گزارش کمیته تحقیق پارلمان عراق گفته شده است که تحصن با اجازه دولتی، مسالمت آمیز و بر اساس قانون اساسی بوده و با استناد به شهادت ها، هیچ سلاحی در میدان تحصن وجود نداشته است. گزارش کمیته اضافه میکند که پارلمان عراق باید جنایت الحویجه را محکوم کند و خانواده قربانیان می بایست شکایت نامه هایشان را به قضائیه تقدیم کنند. همچنین گزارش توصیه کرده است که کلیه واحد های نظامی و پلیس مرکز از منطقه الحویجه جمع آوری شود و اداره امنیت الحویجه به پلیس محلی واگذار گردد.
این درحالی است که سعدون الدلیمی، سرپرست وزارت دفاع هم چنان به اتهاماتش علیه متحصنین و تهدید آنها ادامه می دهد؛ دلیمی گفت:”این روزها گرگهای درنده فرقهگرایی وجود دارد. به نام وطن کسانی هستند که بر طبل فتنه و تجزیه میکوبند و متأسفانه برخی سیاسیون و روحانیون در آن شرکت دارند. بار دیگر …به این میدانهایی که درهایشان را بر روی استانبول و هر کشور دیگر باز میکنند هشدار می دهم”.
الجزیره در پایان این گزارش گفت: تحصن ها در عراق ادامه دارد  و گزینه های روی میز متحصنین به قوت خود باقی است و این در حالی است که گزینه حکومت مالکی برای پایان دادن به تحصن ها با زور نیز کماکان وجود دارد....
تلویزیون الجزیره

«گروه عربهای کرکوک» به سازمان ملل برای کشف حقایق کشتار حویجه و تحویل  عاملان کشتار به دادگاههای بین المللی فراخوان داد. تلویزیون رافدین با اعلام این خبر گفت: گروه عربهای کرکوک در شورای استان تامیم خواستار آن شدند که سازمان و کمیساریای حقوق بشر تحقیقات فوری پیرامون کشتار میدان تحصن حویجه به عمل بیاورند این گروه عربی با صدور یک بیانیه اعلام کردند که این درخواست را بر اساس  مدارک و اسناد مختلفی که پیرامون این جنایت کشتارجمعی علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو بدست آورده اند ارائه کردند، آنان همچنین به سازمان ملل فراخوان دادند که مسئولیت های قانونی که بر عهده دارد را ایفا نموده و بطور بیطرفانه و بدور از هرگونه فشار پذیری برای کشف حقایق عمل کرده و عاملان کشتار را به دادگاه های بین المللی تحویل دهد  ».
 تلویزیون الرافدین

تلویزیون رافدین از درگیریهای مسلحانه بین انقلابیون عشایر و نیروهای نظامی مالکی در دو نقطه بازرسی در مسیر”حولی” نزدیکی تکریت خبر داد. رافدین گفت: درگیریهای مسلحانه بین انقلابیون عشایر و نیروهای ارتش دولت در دو نقطه بازرسی در مسیر”حولی” نزدیکی تکریت صورت گرفت این درگیری قبل از آن بود که انقلابیون این دو نقطه را به تسخیر خود در بیاورند و مسیر بغداد موصل را قطع کنند. انقلابیون عشایر از طریق بلند گو به نظامیان مالکی گفتند سلاحهای خود را به  زمین بگذارند و محل را ترک کنند تا در امان بمانند ولی، نیروهای نظامی مالکی در این دو نقطه یکانهای خود را افزایش دادند و تقویت کردند و بصورت کور شروع به تیراندازی کردند ».
تلویزیون الرافدین
 
در قاهره پایتخت مصر پناهندگان عراقی با برگزاری تظاهرات علیه مالکی کشتار حویجه را محکوم کردند
و خواستار محاکمه عاملان و مسئولین این جنایت شدند. تلویزیون رافدین با اعلام این خبر گفت: تظاهرکنندگان که در مقابل ساختمان جامعه کشورهای عربی تجمع کرده بودند سیاستهای دولت فرقه گرای مالکی و تهدیدات روزانه شبه نظامیان مالکی را محکوم کردند و حمایت قاطع خود را از قیام عزت و شرف مردم عراق اعلام نمودند....

یک خانم  شرکت کننده در تظاهرات گفت: ما امروز به مقابل جامعه کشورهای عرب آمدیم تا صدای خودمان را علیه کشتاری که در حویجه  وبیگناهانی که کشته شدند بلند کنیم میخواهیم صدای خودمان را به کل دنیا و امت عرب برسانیم که عراق کشور اشغال شده توسط رژیم ایران است و حاکم اصلی در عراق رژیم ایران میباشد....کشتاری که صورت گرفت بدست رژیم ایران و با رهبری نوری مالکی انجام شد.

یک شرکت کننده دیگر در تظاهرات گفت: ما پناهندگان آزاده در مصر امروز اینجا جمع شده ایم تا کشتاری را که توسط جنایتکار مزدور رژیم ایران نوری مالکی صورت گرفته را محکوم کنیم آمدیم تا از جامعه عرب که در این امور ذیربط است بخواهیم نقش خودش را ایفا کندتا از عاملان این جنایت حسابرسی کند.... .
 
علی کلیدار حقوقدان در پیامی به متحصنین و استانهای به پا خاسته گفت: ما از همه قیام کنندگان در همه میدانهای تحصن عزت و شرف در شهرها و روستاهایمان میخواهیم که پایداری کنند و مایوس نشوند و کوتاه هم نیایند از هر خواسته ای که دارند و با وجود هر نیروی غاصب و ظالمی از جانب رژیم ایران و مالکی مزدور آخوندها در مقابلشان باشند.  به همین دلیل میگویم صدای شما به جامعه بین الملل خواهد رسید صدای شما به جهانیان خواهد رسید »
 تلویزیون الرافدین

تلویزیون التغییر گزارش داد موج انفجارهای تروریستی امروز در عراق تعداد زیادی کشته و مجروح از مردم عراق برجای گذاشت. به گزارش التغییر، در جریان دو انفجار در کرکوک دو نفر کشته و بیش از 30نفر مجروح شدند. در انفجار خودرو بمبگذاری شده سوم در نزدیکی روستای البوصباح در کرکوک یک نفر کشته و تعدادی مجروح شدند.
در استان صلاح الدین براثر انفجار دو بمب در شهرستان الدور یک نفر کشته و ده نفر مجروح شدند.
در منطقه رحیم آوه در شمال کرکوک در انفجار خودرو بمبگذاری شده که مقر اتحادیه میهنی کردستان را هدف قرار داد یک نفر کشته و تعدادی مجروح شدند. در منطقه صنعتی در کرکوک در انفجار دوم تعدادی از افراد پیشمرگه کشته و مجروح شدند».    
تلویزیون التغییر 18اردیبهشت1392