احمدی نژاد: دستور دادم غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را شروع کنند

با وجود مانورهای فریبکارانه, مبنی بر پذیرش طرح انتقال اورانیوم به خارج از ایران برای غنی سازی, رسانه های رژیم روز یکشنبه به نقل از احمدی نژاد خبر دادند که وی در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مرکز علوم و فنون لیزر ایران، گفت: «من به آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده‌ام غنی‌سازی 20 درصد را در کشور آغاز کند». 

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا, احمدی‌نژاد هم‌چنین از دستیابی ایران به دانش غنی‌سازی اورانیوم به وسیله‌ لیزر خبرداد و گفت: «استفاده از لیزر باعث انقلاب در صنعت و فنون می‌شود و از لیزر می‌توان در غنی‌سازی اورانیوم نیز استفاده کرد و ما به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم که می‌توان به وسیله آن غنی‌سازی با سرعت و دقت بالا انجام داد، با هر درصدی که بخواهید؛ ولی ما الان بنا نداریم از آن استفاده کنیم».

احمدی نژاد با اشاره به پرتاب موشکهای جدید از سوی رژیم گفت: «دشمنان هنوز سیستم‌هایی را که بتواند موشک‌های ایران را بیندازد پیدا نکرده‌اند. مشکل آنها این است و از این بابت عصبانی هستند. در زمینه‌ پرتاب کاوشگر از سوی ایران جنجال راه انداختند»

احمدی‌نژاد در زمینه تبادل اورانیوم برای تهیه سوخت رآکتورهای اتمی گفت: «ما پیشنهاد دادیم در زمینه سوخت بیایید تبادلی انجام دهیم و با آن که می‌توانستیم 20 درصد را بسازیم پیشنهاد دادیم تبادل انجام شود، ولی آنها بازی درآوردند و اکنون پیغام داده‌اند که می‌خواهیم درست کنیم، راه برای تعامل باز است، ولی من به دکتر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی) می‌گویم سانتریفیوژ 20 درصد را بسازد».

یادآوری می شود که احمدی نژاد و وزیر خارجه اش در روزهای اخیر صحبت از پذیرش طرح انتقال اورانیوم برای غنی سازی برای سوخت کرده بودند. با اینحال مقامات بلندپایه کشورهای اروپایی و آمریکا در واکنش به این اظهارات, نسبت به آن ابراز تردید کرده و گفتند اگر رژیم ایران حرف تازه ای دارد به مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع دهد.
رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز شنبه در مونیخ گفت هیچ پیشنهاد تازه یی از جانب ایران وجود نداشته است.
 یوکیا آمانو، رئیس آی ای یی ای، به خبرنگاران گفت منوچهر متکی هیچ پیشنهاد تازه یی در گفتگوها ارائه نکرد.
علاوه بر یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز از این که یک معامله میان غرب و ایران، به دنبال مذاکرات مونیخ قریب الوقوع باشد، ابراز تردید کرد. او به خبرنگاران گفت اگر ایران معقتد است که آماده پذیرش پیشنهاد پنج به علاوه یک است، باید آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی بگوید.
مقامهای آمریکایی و اتحادیه اروپا معتقدند که این بازی تکراری رژیم ایران برای فرار از صدور قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه آن می باشد.