دبیرکل از توافقنامه سازمان ملل با دولت عراق در مورد جابجایی اشرفیان، استقبال نمود

دبیرکل سازمان ملل از یادداشت تفاهم‌  بین دولت عراق و سازمان ملل در مورد جابجایی داوطلبانه ساکنان کمپ اشرف استقبال نمود

دبیرکل از امضای یادداشت تفاهم بین دولت عراق  و سازمان ملل با احترام به حق حاکمیت و تعهدات بشردوستانه و تعهدات انساندوستانه بین المللی عراق و از تصمیم دولت عراق برای تمدید ضرب الاجل استقبال می کند

همانطور که در تفاهم‌نامه منعکس شده است، دولت عراق دارای مسئولیت واضیح ومنحصر به فرد برای ایمنی و امنیت ساکنین کمپ می‌باشد

دبیرکل متذکر می شود هرگونه خشونت یا راه حل اجباری غیرقابل قبول است

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل 6دی طی اطلاعیه ای از توافقنامه بین سازمان ملل و دولت عراق در مورد جابجایی انتقال کمپ اشرف استقبال نمود.

اطلاعیه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در باره کمپ اشرف

26 دسامبر 2011 نیویورک

 
دبیرکل ملل متحد از امضای یادداشت تفاهم بین دولت عراق  و سازمان ملل متحد در مورد جابجایی داوطلبانه ساکنان اشرف استقبال می کند و معتقد است که این یادداشت تفاهم پایه گذار یک راه حل صلح آمیز و پایدار، با احترام به حق حاکمیت و تعهدات بشر دوستانه و تعهدات انساندوستانه بین المللی دولت عراق است.
این یادداشت تفاهم نتیجة مذاکرات فشردة نمایندة ویژة ملل متحد در عراق، مارتین کوبلر، با نمایندگان دولت عراق  است. با ساکنان اشرف نیز مشاورت صورت گرفته است.
دبیرکل ملل متحد از تصمیم دولت عراق برای تمدید ضرب الاجل کمپ و دادن زمان بیشتر برای جابجایی داوطلبانه و صلح آمیز استقبال کرده و هم چنانکه در یادداشت تفاهم منعکس شده است، دولت عراق منحصراً و به وضوح مسئولیت سلامت و امنیت ساکنان کمپ را برعهده دارد.
دبیرکل ملل متحد از همه طرفها می خواهد برای تسریع این طرح جابجایی، از خود انعطاف و سعة صدر نشان دهند. دبیرکل متذکر می شود که هر گونه خشونت یا راه حل اجباری غیر قابل قبول است. دبیرکل باردیگر از کشورهای عضو می خواهد که ساکنانی را که واجد شرایط هستند هرچه زودتر بپذیرند.
سازمان ملل متحد در این مسئله صرفا از دیدگاه انساندوستانه و تسهیل کننده و  بیطرف وارد شده است. نماینده ویژه دبیرکل، مارتین کوبلر، یونامی و کمیساریای عالی پناهندگان، متعهد به حمایت از یک راه حل صلح آمیز و پایدار برای ساکنان اشرف هستند.