الجزیره: ضرورت مقابله با دخالتهای رژیم ایران در یمن

در دومین سالگرد عملیات طوفان قاطع، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن گفت: توفان قاطع، یمن و منطقه را از گزند رژیم ایران حفاظت کرد.

بعد از شروع طوفان قاطع، خوابهای رژیم ایران برای تسلط بر چهارمین پایتخت عربی، آشفته شد و از هم فروپاشید.
عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن به روزنامه ریاض چاپ عربستان گفت: همین امروز امکان آزاد سازی صنعاء را داریم اما بخاطر جلوگیری از خونریزی، این امر به تأخیر افتاده است.
وی تأکید کرد با وجود حمایت نامحدود رژیم ایران از شبه نظامیان حوثی، اما طوفان قاطع راه حلهای فرقه گرایی را باطل کرد. وی به دستگیری دو تن از پاسداران رژیم ایران اشاره کرد.
 
طوفان قاطع پروژه کودتا را که مورد حمایت رژیم ایران بود به شکست کشاند و یمن و منطقه را از توسعه طلبی رژیم ایران و راه حلهای فرقه گرایی نجات داد. تصمیم ملک سلمان برای شروع عملیات طوفان قاطع، یک تصمیم استراتژیک بوده است.
رئیس جمهور یمن افزود: رژیم ایران یک عملیات برنامه ریزی شده را اجرا میکند. نیروهای دولتی و ائتلاف عربی، یک فعالیت آتشینی را جهت ممانعت از قاچاق سلاح برای شبه نظامیان حوثی شروع کردند. چندین محموله سلاح و مهمات مصادره شد و چندین تن از عناصر رژیم ایران نیز دستگیر شدند.
تلاشهای دیپلوماتیک با رژیم تهران که معتقد است یک عمل مقدس در یمن انجام میدهد، شکست خورد.
رئیس جمهور یمن اضافه کرد حوثیها بیش از هزار دانشجو را به شهر قم فرستاده اند تا هسته اولیه ایدئولوژیک و نظامی پروژه رژیم ایران در یمن را تشکیل دهند.
عبدربه منصور هادی اضافه کرد کودتاگران را بعد از این همه ویرانی و فساد و به شکست کشاندن طرحهای متعدد صلح، مطلقا بعنوان شریک سیاسی نخواهند پذیرفت. بنابراین چیزی جز تعیین تکلیف نظامی با هدف رسیدن به راه حل سیاسی باقی نمی ماند.

سفیر عربستان سعودی در یمن می گوید عملیات توفان قاطع تنها زمانی شروع شد که هیچ راه مسالمت آمیزی برای جلوگیری از کودتاگران حوثی باقی نمانده بود.
 
در دومین سالگرد عملیات توفان قاطع، محمد بن سعید الجابر سفیر عربستان سعودی در یمن گفت این عملیات در حالی شروع شد که تمامی راههای دیپلماتیک با شبه نظامیان حوثی و گروه علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن به بن بست رسیده بود.
وی در گفتگویی ویژه با تلویزیون الجزیره در ریاض افزود: توفان قاطع در زمان مناسبی شروع شد .به شبه نظامیان حوثی و گروه علی عبدالله صالح تمامی فرصت ها داده شد . از سال ۲۰۰۱۱ تا بیست و ششم مارس سال ۲۰۱۵ به آنها کلیه فرصتها برای گفتگو با یمنی ها و سازمان ملل متحد داده شد. حوثی ها در صنعا از یک طرف با جمال بن عمر فرستاده دبیر کل سازمان ملل متحد به یمن و گروههای سیاسی مذاکره می کردند و از طرف دیگر به استانهای یمن تهاجم می کردند و به سمت عدن پیشروی می کردند.
عملیات توفان قاطع در لحظه ای شروع شد که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن دید که دیگر هیچ گزینه ای بجز درخواست از برادرانش ندارد. او از عربستان سعودی و ائتلاف عربی درخواست کرد برای کمک به مردم یمن در مقابل حوثی هایی که توسط رژیم ایران حمایت می شدند وارد عمل شوند.