العربیه:‌ رفتن اوباما و پایانی بر سیاست استمالت از رژیم ایران

عبدالرحمان راشد مدیر سابق تلویزیون العربیه می گوید هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به اندازه باراک اوباما به آخوندهای حاکم بر ایران کولی نداده است. او به راحتی از جنایات این آخوندها چشم پوشی می کرد.

ناوشکن آمریکایی اخیرا هفت بار در آبهای بین‌المللی خلیج فارس با خطر مواجهه با قایق‌های سپاه پاسداران روبرو شد و ناچار شد گلوله های هشداردهنده شلیک کند. رژیم ایران نیز سالگرد آنچه "تحقیر ملوانان آمریکایی" می‌نامد را جشن گرفت.
از سال ۱۹۷۹ تا کنون اوباما تنها رئیس جمهوری آمریکا بود که رژیم ایران را روی دوش خود حمل کرد. او سیاست‌های پنج رئیس جمهور پیش از خود را لغو کرد و با رژیم ایران به گفت‌وگو نشست و پس از آنکه تحریم‌های اقتصادی را از روی دوش آنها برداشت و از جنایاتشان در سوریه چشم‌ پوشید، توافقنامه‌های سخاوتمندانه‌ای با آنها منعقد کرد. در استانه خروج او از کاخ سفید رژیم ایران مزد او را با دست‌اندازی به نیروی دریایی‌اش در آب‌های خلیج فارس دادند.
حالا باید دید با آمدن دونالد ترامپ رژیم ایران آیا باز جرات خواهد کرد مزاحم شناورهای آمریکایی و دستگیری ملوانان آنها شود. آیا جرات گشودن آتش به سمت شناورهای نظامی موجود در آب‌های خلیج فارس را خواهد کرد؟
آنچه تاکنون شنیده‌ایم نشان از پایان سیاست‌های اوباما دارد. نباید توقعاتمان از دولت ترامپ را بالا ببریم ولی آنچه مسئولان ارشد حکومت او هفته گذشته در کنگره گفته‌اند نشان می‌دهد ترامپ اوباما نیست. گواه این موضوع سخنان وزرای پیشنهادی او برای وزارت امور خارجه، وزرات دفاع و سازمان اطلاعات مرکزی است. سه نفری که به وضوح رژیم ایران را متهم کرده‌اند که ریشه ناآرامی‌های منطقه است و دولت جدید آمریکا به جای هم‌پیمانی با این رژیم، به مقابله با آن خواهد پرداخت.
آنها اگر آنچه وعده داده‌اند را انجام دهند، تغییرات مهمی در سیاست آمریکا در رابطه با منطقه خلیج فارس و توازن قوا در خاورمیانه رخ خواهد داد. اوباما روابط خود را به شکل پنهانی با رژیم ایران آغاز کرد و به رژیم عقرب‌صفت اعتماد کرده و آن را روی پشت خود حمل کرد. مجموعه اشتباهات دولت اوباما دست هیولاهای وحشی رژیم ایران را باز گذاشت تا فجایح سوریه، عراق و یمن را رقم بزند.

العربیه - ۲ بهمن ۹۵