حسن تقوی ـ سفیر جدید رژیم در عراق کیست؟

سفیر جدید رژیم در عراق کیست؟

حسن تقوی

 

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره  31تیر 89 خود خبر داد که سرتیپ پاسدار حسن کاظمی قمی سفیر کنونی رژیم در عراق مأموریتش به پایان رسیده و در روز جمعه 1مرداد89 به تهران باز می گردد. کاظمی قمی گفت: «سفیر جدید کشورمان در عراق چند روز پس از بازگشتم وارد بغداد می‌شود و سکان دیپلماسی در عراق را بر عهده می‌گیرد»

سفیر جدید رژیم در عراق کیست؟

رسانه های رژیم از 17 دیماه 88 خبر دادند که : “حسن دانایی فر، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، در روزهای آینده جایگزین کاظمی قمی سفیر فعلی ایران در عراق خواهد شد.“ و بدنبال آن چند بار نیز صحبت از این جایگزینی بود.

اکنون بیش از 6 ماه از تاریخ اعلام این خبر قرار است در هفته آینده سرتیپ پاسدار حسن دانایی فر جایگزین سرتیپ پاسدار حسن کاظمی قمی شود که از اردیبهشت 1385 سفیر رژیم در بغداد است.

سوابق پاسدار حسن دانایی فر سفیر جدید رژیم در عراق بسیار «مشعشع» است.

او، ۴۸ ساله، متولد بغداد و از جمله معاودین عراقی است که پیش از انقلاب، به جرم وابستگی قومی به ایران  اخراج شده بود. پاسدار دانایی فر از فرماندهان قدیمی نیروی قدس سپاه پاسداران است.

وی تاکنون دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران وعراق در ریاست جمهوری رژیم بوده است.

 وی در حین جنگ ایران و عراق،  از فرماندهان عملیاتی نیروی زمینی سپاه بود و با محسن رضایی و رحیم صفوی و غلامپور و سایر فرماندهان در چندین عملیات مختلف شرکت داشت. او مسئول طرح و عملیات قرار گاه خاتم الانبیاء سپاه در دوران جنگ بود .در سال 1375 جانشین علی شمخانی فرمانده وقت  نیروی دریایی سپاه بوده است.

از ابتدای سال  82 و بعد از سقوط دولت پیشین عراق تا کنون  ماموریت وکار اصلی وی در رابطه با عراق بوده است. هنگام شروع جنگ عراق و آمریکا در سال 2003 حسن دانایی فر، معاون سرتیپ پاسدار منصور حقیقت پور بود. حقیقت پور فرمانده سپاه تروریستی 5000 هزار نیروی قدس سپاه ماموریت ترکیه را بعهده داشت.  بعد از 2003 سرتیپ پاسدار منصور حقیقت پور رئیس عتبات عالیات نیروی قدس سپاه در عراق شد و حسن دانایی فر از معاونین حقیقت پور در عتبات شد.

حسن دانائی فر در ابتدای دخالت های گسترده نیروی قدس در عراق در سال 82  مسئول بزرگترین موسسه پوششی صدور بنیادگرائی نیروی قدس در عراق بنام “ستاد مبین” بود که مسئولیت هدایت دخالتهای فرهنگی و بنیادگرایی رژیم در عراق را بعهده داشت.  مراکز فرهنگی، مساجد، نمایشگاه کتاب، مراکز ویدئو کلوپ و...تحت نظر این مرکز در سراسر عراق اداره می شد. رژیم از این طریق هم به جذب و استخدام عناصر بومی عراق برای اعزام به ایران وآموزش آنها اقدام می کرد و هم  برای ترددات عناصر نیروی قدس در عراق  تسهیلات فراهم می کرد.

 

تغییر موقعیت و وضعیت اقدامات رژیم در عراق از سال 1386

 

به دنبال ضرباتی که در خلال سالهای 85 و 86 به سیستم فرماندهی و شبکه های تروریستی نیروی قدس در عراق وارد آمد و بطور خاص بعد از دستگیری  تعدادی از فرماندهان نیروی قدس در جادریه بغداد، اربیل و سلیمانیه توسط نیروهای آمریکائی و فشارهائی که از طرف نیروهای آمریکا در پیگیری افسران نیروی قدس وجود داشت، رژیم مجبور شد روش کار خود را تغییر دهد.

 

 از این پس افسران نیروی قدس را تحت عناوین تجار و بازرگان به  منظور فعالیتهای اقتصادی به  عراق فرستاد. از آن زمان دانائی فر تحت عناوین مناصب اقتصادی فعالیت هایش را در عراق  دنبال می کند.

در سال86 احمدی نژاد ارگانی بنام “ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق”  ایجاد کرد. سران و مسئولین اصلی این ارگان اساسا از عناصر و فرماندهان نیروی قدس هستند و هدف از این تغییر پوشش رسمی و اقتصادی به حضور و فعالیتهای نیروی قدس در عراق بود.  دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق نیز پاسدار حسن دانائی فر می باشد.

این موضوع در شورای عالی امنیت (بالاترین ارگان تصمیمگیری رژیم) بحث شد و  قرار شد که نیروی قدس در هماهنگی و همکاری کامل با دولت احمدی نژاد این پروژه را فعال و راه اندازی کنند. هدف از اجرای این طرح کشیدن پای ریاست جمهوری رژیم به این مسئله است تا نیروی قدس فعالیت هایش را در عراق پوش قانونی بدهد و بتواند به حضور و فعالیتهایش همچنان ادامه بدهد و بهبود وضعیت امنیتی در عراق مانع فعالیت آنها نشود.

درهمین راستا در سال86 احمدی نژاد ارگانی که فعالیتهای اقتصادی در عراق را کنترل و برنامه ریزی می کرد منحل و ارگان جدیدی تحت عنوان“ ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق”   ایجاد کرد. سران و مسئولین اصلی این ارگان اساسا از عناصر و فرماندهان نیروی قدس هستند و هدف از این تغییر و تحول دادن پوشش رسمی و اقتصادی به حضور و فعالیتهای نیروی قدس در عراق بود.

“ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق“(1)  و «ستاد راهبردی ویژه ایران و عراق» (2)  به ریاست رحیمی معاون اول احمدی نژاد عمده فعالیت های اقتصادی و بازسازی و سیاست گذاری های کلان در عراق را دنبال می کند. این دو ستاد وابسته به دفتر ریاست جمهوری هستند. دبیر هر دو ستاد تاکنون سرتیپ پاسدار حسن دانایی فر بوده است.

این بیانگر سطح بالایی از هماهنگی و همکاری ارگانهای دولتی و مشخصا ارگان ریاست جمهوری تحت کنترل احمدی نژاد با نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق  می باشد.  در این رابطه تاکید شده است که در این فعالیتهای اقتصادی و تجاری اساسا منفعت مالی مد نظر نیست و هدف گسترش حضور و تحت حمایت قرار دادن فعالیت ترددات و استقرار مسئولان و فرماندهان نیروی قدس است که تاکنون ضربات جدی متحمل شده اند.

بعنوان نمونه سرتیپ پاسدار محمود فرهادی فرمانده قرارگاه ظفر وابسته به نیروی قدس که در سلیمانیه دستگیر شد با پوش فعالیت تجارتی و با پاسپورت شخصی به عراق آمده بود.  همچنین سرتیپ پاسدار حسن حرمتی نیز که از فرماندهان بالای نیروی قدس در کردستان عراق است اقدام به گرفتن گذرنامه اقتصادی نموده و تحت فعالیت بازرگانی و اقتصادی در چند نوبت به عراق آمد و چندین روز در سلیمانیه مستقر شد و بعد از اتمام کارش به ایران برگشت.  او هنوز با همین پوش به کردستان عراق تردد دارد.

 

دیدارهای سرتیپ پاسدار حسن دانائی فر از عراق

ـ در تاریخ 11 آذر 86 وزارت خارجه رژیم برای حسن دانایی فر درخواست ویزای تردد به بغداد را نمود که این سفر را در پوش کارهای اداری سفارت رژیم در بغداد انجام داده است او با گذرنامه سیاسی با شماره 6001533 از ایران به بغداد آمد و یک ماه مستقربود

ـ سرتیپ پاسدار حسن دانایی فر در دیدارهای علنی از عراق در بسیاری موارد حتی بعنوان «مسئول امور اقتصادی شورایعالی امنیت ملی» یعنی بالاترین ارگان تصمیم گیری سیاسی رژیم که تحت ریاست مستقیم احمدی نژاد است معرفی شده است.

ـ سرتیپ پاسدار حسن دانایی فر در سفری که در تاریخ 9 شهریور 1387 در راس یک هیئت بزرگ اقتصادی و تجار با عنوان «مسئول امور اقتصادی شورایعالی امنیت ملی» به عراق رفت.

ـ در 28 اردیبهشت 1388سرتیپ پاسدار حسن دانایی فر با عنوان مشاور رئیس جمهور اسلامی ایران با عماد احمد معاون رئیس دولت اقلیم کردستان در سلیمانیه ملاقات کرد. 

ـ دانایی فر درآخرین سفرلاریجانی به عراق  درتاریخ  13 آبان 88 نیز به همراه او به عراق رفت.

 

 

 

1_ اعضای ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق :

•           رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق ،  رحیمی  معاون اول  رئیس جمهور

•           دبیر ستاد ، مهندس حسن دانایی فر

•           آخوند حیدر مصلحی ، وزیر اطلاعات  جمهوری اسلامی ایران (عضو ستاد)

•           منوچهر متکی ، وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران (عضو ستاد)

•           محمد نهاوندیان ، رئیس اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران  (عضو ستاد)

•           سرتیپ پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه  (عضو ستاد)

 

  2_ اعضای ستاد راهبری ویژه ایران و عراق

•           رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق ،  رحیمی معاون اول رئیس جمهور

•           دبیر ستاد ، مهندس حسن دانایی فر

•           منوچهر متکی وزیر امور خارجه(عضو ستاد)

•           حسینی . وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (عضو ستاد)

•           حمید بقایی معاون رئیس جمهور و  رئیس سازمان میراث فرهنگی  صنایع دستی  و گردشگری (عضو ستاد)

•           سرتیپ پاسدار احمدی مقدم فرمانده  ناجا (عضو ستاد)

•           دکتر بهبهانی وزیر راه و ترابری (عضو ستاد)

•           مصطفی محمد نجار  وزیر کشور (عضو ستاد)

•           محمدی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران