اوج‌گیری قیام مردم عراق در روز جمعه

 

روز جمعه قیام مردم عراق در بغداد، بصره و سایر شهرها اوج گرفت.

در بصره جوانان شورشی به ساختمان اطلاعات و امنیت این شهر حمله کردند و برج نگهبانی آن را به آتش کشیدند. در جریان حمله به استانداری ۸نفر کشته و ۱۵۰تن مجروح شدند.
در جریان قیام بصره براثر شلیک بسیجیان موسوم به حشد الشعبی و پاسداران تعداد دیگری شهید شدند. شمار شهدا در بصره از روز پنجشنبه تاکنون به ۱۲نفر رسیده است.

به گزارش اسکای نیوز منابع پزشکی در بغداد اعلام کردند شش تن از کشته شدگان در نزدیکی پل شهدا در بغداد جان خود را از دست داده اند.

در بغداد جوانان شورشی با درست کردن سپر باگلوله های گاز اشک آور مقابله می کنند. این گلوله ها در موارد متعدد باعث شهادت قیام کنندگان می شود. چرا که نوع و ابعاد آن طوری است که مانند گلوله جنگی عمل می کند.

در کربلا که طی روزهای اخیر شاهد تهاجم جوانان شورشی به ساختمان استانداری و کنسولگری رژیم آخوندی بودیم وحوش خامنه ای و بسیجیان آن در عراق به چادر های قیام کنندگان یورش بردند و تعدادی را آتش زدند.

یک زن قیام کننده به تلویزیون العربیه گفت: اینها فقط به ما گاز اشک اور شلیک میکنند وهربار هم نوع آنرا قوی ترمیکنند اما مردم عراق هرچه بیشترمقاومت خواهند کرد.
یک قیام کننده دیگر گفت: ما تا آخرین دقیقه عمرمان دست از تظاهرات برنخواهیم داشت. باید بخاطر احترام به مسلمانان دزدان و فاسدین را افشا کنیم.

از ترس شعله ور شدن آتش قیام روز جمعه ۱۷آبان سرکرده عملیات بغداد مدعی شد که دستور عدم شلیک صادر شده است. این در حالی است که روز پنجشنبه شش نفر دیگر در پل شهدای بغداد به شهادت رسیدند و صدها تن مجروح شدند.

قیام مردم عراق هر روز طیفهای بیشتری را در بر می گیرد. در بغداد جمعی از شهروندان ناشنوایان در تظاهراتی خشم خود را علیه حکومت فاسدان ابراز کردند. صحنه هایی که در شبکه های اجتماعی حمایت زیادی را بر انگیخته است.
در میدان تحریر بغداد، قیام کنندگان خشم و انزجار خود را از دست نشاندگان جنایت پیشه خامنه ای ابراز می کنند. آنها با اعدام مترسک نوری مالکی به همه قاتلان فرزندان عراق هشدار می دهند که چنین سرنوشتی در انتظار آنهاست.

عفو بین الملل با انتشار گزارشی تحقیقی اعلام کرد نازنجکهای مورد استفاده نیروهای عراقی که عامل کشتار قیام کنندگان است ساخت رژیم ایران است.
این تحقیقات نشان می دهد علاوه بر نارنجکهای «اسلوبودا چاچاک M۹۹ » ساخت صربستان، بخشی دیگری از این نارنجکهای پرتابی از نوع نارنجکهای اشک آور M۶۵۱ و نارنجکهای دودزای M۷۱۳ هستند که توسط وزارت دفاع رژیم ایران ساخته شده اند.
بر اساس گزارش عفو بین الملل این نارنجکها نه برای متفرق کردن جمعیت بلکه به قصد کشتن افراد مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی مواردی که به مرگ منتهی شده، بخاطر اصابت و نفوذ این نارنجکها به داخل بدن یا جمجمه بوده است.

تلویزیون العربیه الحدث نیز ضمن انتشار گزارش عفو بین الملل فیلمهایی از این جنایت را نشان داد و گفت:‌
قدرت نارنجکهایی که از طرف نیروهای عراقی به سوی مردم شلیک شده اند، ۱۰ برابر بیشتر از حد استاندارد و ساخت وزارت دفاع رژیم ایران است. این نارنجکها که اساسا کاربرد نظامی دارند، وزن آنها ۲۵۰ گرم و به قطر ۴۰ میلیمتر هستند. در حالیکه گلوله های استاندارد گاز اشک آور تنها ۵۰ گرم وزن دارند و قطر آنها ماکزیمم به ۳۷ میلیمتر می رسد. عفو بین الملل خواستار حسابرسی از جنایتکاران شد.

ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق کشتار قیام کنندگان و دخالتهای رژیم آخوندی در این رابطه را محکوم کرد.
ایاد علاوی در مصاحبه با اسکای نیوز گفت:‌ انجام هرگونه گفتگو بین تظاهرکنندگان و حکومت در سایه نفوذ شبه نظامیان و بکارگیری گلوله بعید است.
وی افزود: هر کسی که از سلاح استفاده کرده و تظاهرکنندگان بیگناه را به قتل رسانده باید مورد حسابرسی قرار گیرد. اینکه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم ایران گفت این تظاهرکنندگان داعشی هستند. یعنی به خودش اجازه میدهد که مردم عراق را داعش بنامد. به این شکل و در زیر چنین سقفی چگونه امکان گفتگو وجود دارد؟ این گفتگو قابل قبول نیست و گمان نمیکنم که تظاهرکنندگان آماده ورود به چنین گفتگویی باشند.

کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از دولت عراق خواست که حق مردم برای تظاهرات و تجمع مسالمت آمیز را به رسمیت بشناسد و تمام کسانی که از زور و خشونت بر علیه تظاهر کنندگان و روزنامه نگاران استفاده کردند را مورد حسابرسی قرار دهد.
در بیانیه مشترک الیوت انگل نماینده حزب دمکرات و رئیس این کمیته و مایکل مک کال نماینده ارشد حزب جمهوری خواه در این کمیته آمده است: ما شاهد افزایش خشونتهایی بودیم که توسط نیروهای امنیتی عراق و گروههای شبه‌نظامی انجام شده است. این غیر قابل قبول است. ما از دولت عراق می‌خواهیم که نسبت به تصمیم قطع اینترنت تجدید نظر کرده و محدودیتهای اعمال شده بر روی شبکه های اجتماعی را بردارد.

اتحادیه اروپا سرکوب تظاهرکنندگان در عراق را محکوم کرد و خواهان عاملان جنایت علیه اعتراض‌کنندگان شد.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: در ۷نوامبر (۱۶ آبان)، نیروهای امنیتی عراق ده تن از تظاهرکنندگان را کشته و دهها نفر دیگر را زخمی کردند. در مرکز بغداد، جایی که نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان مهمات زنده و گاز اشک‌آور شلیک کردند، شش تن کشته و حداقل ۴۱نفر زخمی شدند.
هزاران معترض ضددولت، بیشتر آنان از جوانان بیکار، در تظاهرات بی‌وقفه علیه کیفیت پایین زندگی شرکت کرده‌اند. آنها خواستار تغییر کامل سیستم سیاسی هستند.
بیانیه اتحادیه اروپا می‌افزاید: اتحادیه اروپا انتظار دارد از مرتکبین جرم علیه قیام کنندگان حسابرسی به‌عمل بیاید.