زلزله در شمال شمال غربی کشور

 

زلزله ۵.۹ ریشتری، شش استان شمالی و شمال غربی ایران را لرزاند.

ساعت ۲.۱۷ دقیقه نیمه شب جمعه زلزله شدیدی به قدرت ۵.۹ ریشتر در عمق ۲ کیلومتری زمین بمدت ۱۰ ثانیه در حوالی شهر ترک از توابع میانه استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، آذربایجان غربی و قزوین را لرزاند. مردم این استانها سراسیمه به خیابانها ریختند. تا ظهر روز جمعه حداقل ۵۷ پس لرزه که شدیدترین آن۴.۸ ریشتر قدرت داشت، مناطق زلزله زده را لرزاند. گزارشها حاکی از کشته شدن ۶ تن از هموطنان و بیش از ۵۰۰مجروح است.
دراین زمین لرزه، ۶ شهر و ۱۴۵ روستا تحت تاثیر قرار گرفتند.نزدیک ترین شهرها به مرکز زمین لرزه گردکشانه، نقده و پیرانشهر و نزدیک ترین مراکز استان نیز ارومیه و تبریز بوده است. جاده میانه-بستان آباد بر اثر ریزش کوه مسدود شد.

بیشترین خسارات به روستای ورنکش در نزدیکی میانه و سراب در شرق آذربایجان شرقی وارد شده است که ۳۰ واحد مسکونی در آن صد در صد تخریب شده است. گزارشهای اولیه حاکی است که در این روستا حداقل ۶ تن از هموطنان جان خود را از دست داده اند و صدهاتن مجروح شدند. تعداد زیادی از دام های مردم نیز تلف شده اند.

رئیس جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی به بازماندگان قربانیان زلزله آذربایجان، زنجان، گیلان، اردبیل و قزوین تسلیت گفت و با آرزوی بهبودی سریع برای مجروحان، از هموطنان خواست به یاری زلزله‌زدگان بشتابند.
خانم مریم رجوی افزود:‌ آخوندها با چپاول و هدر دادن ثروت‌های ایران در جنگ‌افروزی و پروژه‌های ضد ملی اتمی و موشکی، مردم را درمقابل حوادث طبیعی بی‌دفاع گذاشته‌اند.