مایک پمپئو: جواد ظریف حتی ارزش آن را ندارد که به حرف وی پاسخ بدهیم

 

وزیر خارجه آمریکا گفت: حمله به تأسیسات نفتی عربستان یک اقدام جنگی بوده و من در سازمان ملل صحبت خواهم کرد تا کشورها موضعی قوی در قبال این حمله اتخاذ کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: این منشور ملل‌متحد است که می‌گوید، از حمله یک کشور به کشور دیگر باید جلوگیری کرد. هیچ فرد منطقی شک ندارد که چه‌کسی حملات به تأسیسات نفتی سعودی را انجام داده است. تشخیص جامعه اطلاعاتی این است که حملات از سمت ایران انجام شده است. سامانه‌های تسلیحاتی بردی داشتند که امکان نداشت از طرف حوثیها آمده باشد. این احمقانه است که کسی ادعا کند حوثیها این کار را انجام دادند. این رژیم ایران بود و دقیقا رژیم ایران بود که این کار را کرد. آمریکا به شیوه‌ای واکنش نشان خواهد داد که منعکس‌کننده این اقدام جنگی توسط رژیم افراطی ایران باشد. این حمله‌ای توسط رژیم ایران علیه دنیا بود. این یک اقدام جنگی بود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که جواد ظریف تکذیب کرده که رژیم ایران مسئول این حمله بوده، گفت: نمی‌دانم چرا کسی به‌ظریف گوش می‌دهد. سیاست خارجی رژیم ایران هیچ ربطی به وی ندارد. وی در طی دهه‌ها دروغ گفته و بعد هم استعفا داده است. ظریف حتی ارزش آن را ندارد که به حرف وی پاسخ بدهیم. این دون شأن هر انسانی در دنیاست که به کسی گوش کند که بارها ادعا کرده حوثیها این حمله را انجام دادند.
پمپئو افزود: رئیس‌جمهور ترامپ و من به‌دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک هستیم و این راه‌حل دیپلماتیک یعنی این‌که، رژیم ایران یک حکومت عادی شود. ما یک سال پیش در ماه مه، موارد را بیان کردیم. موارد، به‌طور کلی عبارتند از این‌که، هیچ حمله موشکی نباشد، هیچ‌گونه ظرفیتی برای ارتقای برنامه تسلیحات اتمی رژیم ایران وجود نداشته باشد، این رژیم باید ترورها و به قتل رساندن افراد در اروپا را متوقف کند. آنها یک رشته اقدامات برای قتل و سوء‌قصد در اروپا دارند و این، رفتار یک حکومت معمولی نیست. در حالی‌که مردم ایران خواستار این هستند که رژیم حاکم این نوع رفتار را متوقف کند. این چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ مصمم است به‌دست بیاورد. اول، و قبل از هر چیز، از طریق شیوه‌های دیپلماتیک.

وزیر خارجه آمریکا درباره توطئه‌های تروریستی رژیم در اروپا و سایر نقاط جهان و هدف از کارزار فشار حداکثری آمریکا گفت: تحریمهای آمریکا، رژیم ایران را از منابعی محروم خواهد کرد که دقیقاُ با استفاده از آنها به‌حملات تروریستی دامن می‌زند و در تابستان سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم.
پمپئو درباره جنگ‌افروزیهای منطقه‌یی سران رژیم نیز گفت: آنها الان در پنج کشور عملیات می‌کنند و این، کاری بسیار پرهزینه است. آنها هم‌اکنون باید تصمیمات سختی بگیرند که آیا برای مردم خودشان غذا  و دارو تهیه کنند، یا این‌که موشک به عربستان سعودی شلیک کنند.
وی افزود: این رژیم، یک نیروی اهریمنی در منطقه است و امیدوارم این هفته، در این‌جا در نیویورک، تمام جهان گرد هم آیند تا این رفتار رژیم ایران را پس بزنند و به سران این رژیم بفهمانند که این رفتار، غیرقابل قبول است. ما در حال قرار دادن نیروهای افزوده در منطقه به‌منظور بازدارندگی و دفاع هستیم و هدف آن بسیار واضح است: حمایت از مردم ایران به‌گونه‌ای که آنها بتوانند این رفتار  رژیم را متوقف کنند. رفتاری که نه‌تنها برای ایران بلکه برای کل خاورمیانه بسیار مخرب است.