سفر شتابان و دعوت نشده جوادظریف به محل اجلاس گروه ۷

 

بعد از ظهر یکشنبه، جواد ظریف در سفری شتابان برای درخواست رفع تحریم از تهران وارد شهر بیاریتز فرانسه، محل اجلاس گروه هفت شد.

رژیم می‌خواهد با کمک اتحادیه‌ی اروپا، بخصوص فرانسه، امکان فروش مقداری نفت و بدست آوردن پول آن را از طریق اینستکس پیدا کند.
همزمان سخنگوی وزارت خارجه‌ی رژیم به منظور‌ کسب‌ اعتبار برای جواد ظریف، که از جانب آمریکا تحریم شده، اعلام کرد: به دعوت لودریان، وزیر خارجه‌ی فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف برای ادامه‌ی رایزنیها در خصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد.

وزارتخارجه‌ی رژیم برای اینکه بیش از حد سبک نشود، پیشاپیش اعلام کرده است در این سفر، با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره ای صورت نخواهد گرفت!. 
این در حالی است که رویترز درگزارشی درباره اظهارات متفاوت ماکرون و ترامپ در باره رژیم آخوندی نوشت: ترامپ خوشبینی ماکرون در مذاکره با رژیم ایران را تخفیف میدهد!
رویترز گزارش کرد: ترامپ که سیاست ماکزیمم فشار روی رژیم ایران را اعمال کرده است از موضع ماکرون مبنی برارسال پیام توسط رهبران جی هفت فاصله گرفت و گفت: خیر! من در مورد این موضوع صحبت نکرده ام. ماکرون و نخست وزیر ژاپن شینزو آبه آزادند با ایران مذاکره کنند.
ترامپ گفت ما کار خودمان را می کنیم و من نمیتوانم مردم را از حرف زدن باز دارم. آنها اگر می خواهند مذاکره کنند می توانند اینکار را بکنند.
یک مقام کاخ الیزه گفت: اولویت همچنان جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته ای و آرام کردن تنش ها در خلیج فارس است.
رویترز افزود: ماکرون در ملاقات اخیرش با ظریف از این ایده صحبت کرده بود که تحریم ها را تخفیف دهد و مکانیزمی برای پرداخت خسارت اقتصادی فراهم کند. اما آمریکا هیچ نشانه ای مبنی بر تخفیف تحریم ها ارائه نداد کما اینکه مشخص نیست که منظور ماکرون از مکانیزم غرامت چیست.
مقامات فرانسوی از بحث درباره جزئیات مذاکرات با رژیم ایران یا آمریکا امتناع ورزیده اند. اما رسانه های رژیم به ویژه باند برجامی و روحانی بسیار ذوق زده هستند که شاید از امامزاده جی هفت فرجی حاصل شود!. 

به دنبال اظهارات جواد ظریف درباره‌ی مذاکراتش با فرانسه در آستانه‌ی تشکیل اجلاس جی۷، کیهان‌ی خامنه‌ای نوشت: بسته‌ی فرانسه توهین آمیز است اما ظریف در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه درباره‌ی کاهش تنشها درباره‌ی توافق هسته‌یی در مسیر صحیحی پیش می‌رود. این، در حالی است که ماکرون در روزهای اخیر، مذاکره درباره‌ی توان موشکی و منطقه‌یی نظام و دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی و توقف کاهش تعهدات برجامی را به‌عنوان بسته‌ی پیشنهادی خود مطرح کرده بود.
کیهان اضافه کرد: سؤال اینجاست که آیا مطرح کردن موضوع توان موشکی و منطقه‌یی نظام از سوی فرانسه، مسیر صحیح است؟!.

روزنامه سپاه پاسداران نیز درباره اقدامات فرانسه در جی۷ نوشت: دولت روحانی بر ادامه‌ی حیات «برجام منهای آمریکا» (اصرار داد)، ظاهراً مقامهای دولت دوازدهم در ارزیابی سهم آمریکا در توافق هسته‌یی یا دچار سوء‌تفاهم هستند یا این‌که عامدانه آن را کوچک‌نمایی می‌کنند.

ازسوی دیگر رسالت آخوندی نوشت: درست است که برجام مرده و کسی نمی‌تواند برای احیای آن کاری کند، اما نظام باید از فرصتها برای خنثی‌سازی سیاست‌های ترامپ استفاده کند.

یک دیپلومات سابق رژیم به نام فریدون مجلسی هشدار داد: اگر(نظام) قدمی خارج از چارچوب توافق هسته‌یی بردارد، شرایط متفاوت خواهد شد و قطعنامه‌های شورای امنیت دوباره به جریان می‌افتند. علاوه بر آن، همین اندازه‌ای که چینی‌ها معاملاتی را با قیمت مناسب انجام می‌دهند و یا حمایت روس‌ها را از دست خواهیم داد.

علم الهدی نماینده ولی فقیه در مشهد قبلاً هشدار داده بود که رابطه رژیم بین دو سنگ آسیاب آمریکا و اروپا مانند این است که یکی ما را گرفته و نگه میدارد و دیگری ما را میزند.
وی افزود: «اینکه چشممان به طرف اروپا و آمریکا باشه این را بدانید در قصه برجام اگر امریکا یقین نداشت که اروپا ایران را بر سر برجام نگهمیدارد از برجام خارج نمی شد.
مثل این است که دو نفر دعوا دارند یکی را می گیرند آن یکی هرچه دلش بخواهد این را بزند. وضع ما در برجام به اینجا رسید اروپا یک روباهی است که سر ما را کلاه گذاشت برای اینکه امریکا با خاطر جمع همه فشارها را روی ما بیاورد و ما از برجام خارج نشیم دنبال توسعه فناوری هسته ای نریم اینکه دیدید به چشم تون اونی که برای ما امروز واقعا خلاف توقع هست و خلاف اعتقاد ما در گذشته و عزیزان مسئولین مان هست اینست که اینها آمدند توجیه گر این کلاهبرداری شدند و یک دفعه منکر همه چی شدندگفتند برجام نقش اقتصادی نداشت یا برجام را برای تحریم ها نرفتیم ما در برجام هدف امنیتی داشتیم
برای امنیت چی؟ کدام امنیت امنیتی که امریکا با ما جنگ نکنه؟
ثروت هسته ای را از بین بردید تو چاله آب سنگین بتون ریختید که امریکا جنگ نکنه ؟‌ .. این حرفا را می زنید ما میگیم نکنه شما ..یکیه شما مامور اونهایید یک روزی شما بعنوان مسئولین متدین ما وارد عرصه مذاکره شدین ولی حرفهایتان امروز خلاف اعتقادات اولیه ما را ثابت میکند».

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی به صراحت و بر خلاف شایعات و اخباری که منتشر شده است، گفت گفتگویی با رئیس جمهور فرانسه در باره تحویل پیام یا بیانیه ای از جانب کشورهای جی ۷ نداشته است. هر چند سران کشورها اگر میخواهند مذاکره کنند، میتوانند مذاکره کنند.
خبرنگار پرسید ایا شما با ماکرون بر سر میز شام صحبت کردید؟. 
ترامپ پاسخ داد: گزارشات غیر دقیق بسیاری داده شده است ما شام بسیار خوبی دیشب داشتیم.

متعاقبا رادیو فرانسه خبر داد رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده است که گروه جی هفت هیچ “ماموریت رسمی“ در این باره به او نداده است و گفتگوها درباره ایران ادامه دارد.
بازار خبر و شایعات حول مذاکره و کوتاه آمدن رژیم از برخی مواضعش برای بدست آوردن پول با پادرمیانی فرانسه داغ است. خبرنگاران در محل منتظر نتایج هستند.