تظاهرات ایرانیان در استکهلم - سخنرانی‌ها در حمایت از مقاومت ایران

 

در گردهمایی بزرگ ایرانیان در استکهلم، شخصیت‌های برجسته سیاسی و حقوق بشری در همبستگی با مقاومت و قیام مردم ایران به سخنرانی پرداختند.

راما یاد – وزیر پیشین حقوق بشر فرانسه
من از اشرف۳ بازگشته‌ام. در اشرف۳ من غیر ممکن را دیدم. کسی که اینجا در برابر شما ایستاده یک زن حیرت‌زده است. احساسات در برابر این شهر که تنها ظرف کم‌تر از دو سال ساخته شد. با سالنها، خانه‌ها،‌ بیمارستان، آموزشگاه و نانوایی که اطراف آن چیزی نیست و در فاصله ۴۰دقیقه‌یی از تیرانا در آلبانی واقع شده است. در آنجا شهری هست که تا چند ماه پیش فقط زمین زراعی بود. شما یک کار خارق‌العاده را در اشرف به‌اثبات رساندید. آن‌چه در اشرف ساخته شد، روزی می‌تواند در ایران ساخته شود. این کار نیاز به تلاش طاقت‌فرسا، امید و نبوغ و نظم شما را داشت. ولی از سوی دیگر هزاران نفر شهید شدند تا اشرف به‌وجود آمد.
آلبانی، کشوری در بالکان با یک تاریچه منحصر به فرد، معبر هزاران تمدن بوده است که اکنون با وجود اشرف۳، معبر تمدن ایرانی هم شده است.
همه نیاز به یک سرزمین دارند و اسکندر، بنیانگذار آلبانی رهبر یک مقاومت قهرمانانه علیه امپراطوری عثمانی، روزی به مردم آلبانی گفت: «من آزادی را برای شما نیاوردم، بلکه آن‌را در میان شما یافتم»‌.
فرانسه نیز در دهه۱۹۸۰ به این درک رسید و در آن سال بود که از مجاهدین در اورسورواز، استقبال کرد. من از اشرف۳ باز می‌گردم و در آنجا یک موزه بسیار خیره‌کننده با ۴۰سال مقاومت علیه سرکوب و استبداد را دیدم. بی‌شمار قربانیان را (مشاهده کردم)؛‌ شما باید در میان راهروهای این موزه راه بروید تا چهره‌های قدرتمند و پرافتخار سرداران ایران را ببینید.
درکنار چهره مسعود رجوی، ما در برابر صدها تصویر زنان، مردان و قهرمانانی که به‌دست رژیم کشته شدند حیرت‌زده شدیم. ما تحت تأثیر گورهای جمعی قرار گرفتیم و در برابر تصاویر قتل عام اشرفی‌ها در عراق ایستادیم. برخی حتی در بیمارستان به‌قتل رسیده بودند. زمانی که در برابر تصاویر اعدام‌شدگان ایستاده بودیم، زبان ما از بیان قاصر بود. این است اشرف۳،‌ جایگاه خاطره‌ها،‌ سرزمین امیدها، شاهد زنده ترس، ترور و ایمان.
اشرف ما را به‌یاد تهران می‌اندازد که نمایانگر اعتراضات بسیاری از شهرهای آن در همین چند ماه پیش و تا همین الآن (توسط مردمی) است که خواستار تغییر هستند. آیا کسی تردید دارد که این تظاهرات به‌طور شگفتی‌آوری نشاندهنده خواست مردم ایران برای دموکراسی و نه دیکتاتوری،‌ آزادی و نه ترور، حکومت غیر مذهبی و نه حکومت مذهبی،‌ برابری و نه ویژه‌سازی است؟ مردم بیدار شده‌اند. ما باید به فریاد آنها گوش فرا بدهیم. ولی پاسخ رژیم ترور و زندان است. باید به‌خاطر سپرد که جامعه بین‌المللی چگونه به خواستهای دموکراسی‌خواهانه توجه نکرد. آنها نسبت به یک انقلاب بدبین بودند. آنها نمی‌فهمند که در تهران چه می‌گذرد و این‌که‌ دموکراسی در ایران وجود ندارد. این رفتارها نشان می‌دهد که جامعه جهانی چگونه کور و کر بود. چرا؟ چون توافق اتمی اکنون مرده و به‌خاک سپرده شده است. ما به آنها هشدار دادیم. این توافق غیر واقعی بود. غیرممکن است که بتوان با رژیم ایران مذاکره کرد. امروز ما در (منطقه) شاهد یک بحران ناشی از تهدید مذهبی از سوی رژیمی هستیم که دیدگاهش از اسلام بنیادگرایی است.
قابل پیش‌بینی بود که هرگز نمیتوان در حالی که یک دست پشت سر دارند با آنها مذاکره کرد. در لحظه‌یی که همه می‌خواهند راه حل بحران با (رژیم) ایران را پیدا کنند،‌ ما باید به فکر یک آلترناتیو قابل اتکا باشیم‌، یک آلترناتیو دموکراتیک که پادزهر بنیادگرایی است. به‌نظر من این آلترناتیو مجاهدین خلق و مقاومت ایران است که این تهدید را از دیرباز کشف و معرفی کرده بود.
اعضای این مقاومت بهای سنگینی برای پایداری خود پرداخته‌اند. شما ثابت کرده‌اید که اسلام کاملاً با پرنسیپهای دموکراسی همخوان است، ‌شامل برابری جنسی و احترام به سایر مذاهب. ما این‌را مدیون (پرزیدنت این مقاومت) مریم رجوی هستیم. مجاهدین می‌دانند که زنان برای ایران چه چیزهای به‌ارمغان آورده‌اند. ایران بدون زنان هرگز به یک تمدن عظیم تبدیل نمی‌شد.
پیشتازان تغییر ماهها و سالهاست که شهرها و روستاهای ایران را تسخیر کرده‌اند و آزادی (خود) و در برخی موارد جانهایشان را برای آن فدا کرده‌اند.
بله شما خودآگاهی بشری را به‌لرزه درآوردید، سکوت را شکستید، به آپارتاید جمعی پایان بخشیدید و کلمه عدالت را در اوج نشاندید. شجاعت عظیم و تعهدپذیری شما خارق‌العاده،‌ قوی و عمل روزانه ایمان و اراده است.
به‌خاطر شما تغییر در چشم‌انداز است و این تغییر خارق العاده یک نام قوی، یک صدای قوی و یک چهرة کاریسماتیک از یک سمبل دارد که نام آن رئیس‌جمهور مریم رجوی است.

مگنوس اسکارسون- نماینده پارلمان سوئد

خیلی متشکرم، سال گذشته ما کنفرانس بسیار بزرگی در پاریس برگزار کردیم. هزاران تن خواستار تغییر در ایران شدند. این بسیار، بسیار مهم است. دیدن این همه جمعیت در این‌جا در استکهلم خیلی مهم است.
اسم من مگنوس اسکارسون و نماینده پارلمان هستم. مفتخرم که در این تظاهرات حضور دارم که خواستار آزادی برای مردم ایران است. آزادی مردم از سرکوب رژیم ایران. برای من بعنوان نماینده پارلمان مهم است که همراه شما ایرانیان که در سوئد ساکن هستید تلاش کنیم دمکراسی و حقوق بشر در ایران برقرار شود. همه انسان‌ها حق دارند در آزادی زندگی کنند. دوستان من، امروز مردم در ایران در راه بدست آوردن آزادی، شکنجه و کشته می‌شوند. کشتار جمعی می‌شوند و بسیاری زندانی سیاسی هستند. حقوق زنان در ایران نقض می‌شود. این اقدامات غیر‌قابل قبول است.
ما امروز در کنار هم در همبستگی با هم ایستاده‌ایم. مردم ایران باید بدانند که در مقاومت‌شان برای آزادی تنها نیستند. من خواهان آن هستم که دولت سوئد دست به اقدامات بسیار بیشتری در این‌باره بزند. زمان آن فرا رسیده است که این اعمال متوقف شوند و ما باید از همین الان شروع کنیم.

جان پری ـ وزیر سابق ایرلند

بسیار خوشحالم که امروز اینجا هستم و به شما و سایر سخنرانان می‌پیوندم تا حمایت خودمان را از مردم ایران در تظاهراتی که برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر در کشور خودشان برگزار می‌کنند نشان بدهیم. همین روز قبل، ما شاهد دلیل دیگری بودیم که نشان می‌دهد چرا رژیم ایران فقط تهدیدی برای مردم ایران نیست، بلکه تهدیدی برای منافع اروپا و منافع تجاری ما و جامعه بین‌المللی است. به نظر می‌رسد این رژیم فکر می‌کند که رفتار غیر قابل قبول آن از سوی اتحادیه اروپا تحمل خواهد شد و می‌تواند با توقیف کشتیهای ما و به گروگان‌گرفتن شهروندان ما، امتیازات بیشتری بگیرد. این تعجب‌آور نیست، زیرا طی چهار دهه اخیر رژیم ایران توانسته است مردم خود را با برخورداری از مصونیت سرکوب کند. این رژیم دهها هزار تن از مردم ایران را زندانی و اعدام کرده است که تنها جرم آنها مخالفت با رژیم بوده است. بسیاری از شما که اینجا هستید قربانیان این رژیم هستید. بسیاری از شما زندانیان سیاسی سابق هستید. شما به‌دلیل سرکوب مستمر رژیم وادار به خروج از کشور شدید و بسیاری از دوستان و اعضای خانواده شما اعدام شدند و مورد اذیت و آزار و تهدید قرار گرفتند، زیرا شما از دفاع از یک ایران آزاد و دموکراتیک دست برنداشتید. من تعهد شما را درک می‌کنم. من افتخار آن‌را داشتم که هفته گذشته، همراه با دوست و همکارم سناتور جری هورکان از اشرف۳ در آلبانی دیدن کنم.
ما با اعضای جنبش دمکراتیک اصلی اپوزیسیون یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران صحبت کردیم و فرصت آن‌را داشتیم که به حرف‌های رهبر الهام‌بخش شما، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت، مریم رجوی گوش فرا دهیم. با وجود از خودگذشتگی ساکنان اشرف۳ و رهبری قدرتمند خانم رجوی من تردیدی ندارم که شما به دستیابی مردم خود به آزادی و دموکراسی در ایران کمک خواهید کرد. در آلبانی من هم‌چنین شاهد حمایت قوی بین‌المللی از جنبش مقاومت ایران بودم، نه تنها از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، بلکه هم‌چنین از سوی جهان عرب .در کنفرانس‌های متعدد پنج روزه، ضرورت اتخاذ یک سیاست قاطع در قبال (رژیم) ایران برجسته شد. بسیاری از شخصیتهای بین‌المللی به طور مشخص از اتحادیه اروپا می‌خواستند آن‌چه را که از سوی رژیم ایران به‌عنوان مماشات تعبیر میشود کنار بگذارند و در سازمان ملل و سطوح بین‌المللی اقدام کنند تا رژیم و سران آن‌را به‌خاطر جنایاتش مورد حسابرسی قرار دهند. چه در رابطه با تروریسم در اروپا و چه در رابطه با نقض جدی حقوق بشر در ایران. من مایلم این فراخوانها را تکرار و تأکید کنم که یک سیاست قوی، اصولی و متحد اروپایی ضروری است که خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران را به‌رسمیت بشناسد و از آن حمایت کند. ما در اتحادیه اروپا باید حقوق مردم ایران و جنبش مقاومت آنها را برای تغییر دیکتاتوری حاکم و برقراری دولتی که به‌طور واقعی در خدمت منافع مردم ایران قرار داشته باشد و حقوق و آزادی‌های آنها را تضمین کند... به‌رسمیت بشناسیم...
من برنامه ۱۰ماده‌یی دموکراتیک خانم رجوی را خوانده‌ام... بسیاری از شما قربانی سرکوب سیاسی (این رژیم) بوده‌اید و به‌خاطر تعقیب مستمر توسط آن وادار به تبعید شده‌اید. خانواده‌ها و دوستانتان اعدام شده و مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند.... اکنون اتحادیه اروپا و دولت خودم و دولت سوئد را فرا می‌خوانم که از آلترناتیو دیکتاتوری حاکم بر ایران حمایت کنند. من به حمایت از مردم ایران و معترضان در خیابانها که خواهان پایان سرکوب هستند ادامه خواهم داد. من همراه با همکارانم در سنا و پارلمان ایرلند برای فشار آوردن به اتحادیه اروپا کار خواهم کرد تا در راستای حسابرسی از رژیم به‌خاطر نقض‌های متعدد حقوق بشری آن دست به اقدام بزند. امیدوارم به‌زودی در تهران دیدار کنیم تا برقراری یک ایران آزاد و دموکراتیک را جشن بگیریم.

کیمو ساسی -وزیر و نماینده پیشین پارلمان فنلاند

 

دوستان عزیز، رژیم آخوندها در تهران یکی از وحشی‌ترین حکومتها در جهان است و وضعیت در ایران طی ده سال گذشته از زمان تظاهرات در سال ۲۰۰۹ وخیم‌تر شده است.

امکان مخالفت واقعی در داخل کشور وجود ندارد. چرا که اجازه آن داده نمی‌شود. مخالفان حکومت و مدافعان حقوق بشر در آن کشور به‌زندان انداخته می‌شوند و مورد تعرض و شکنجه قرار می‌گیرند.
صدها نفر هر سال اعدام می‌شوند. حتی نوجوانان در آن کشور اعدام می‌شوند. حکومت تهران یک حکومت وحشی است.
حکومت تهران، در داخل دست به‌اعمال تروریستی می‌زند. ولی این حکومت همچنین تروریسم را نه فقط به خاورمیانه بلکه به اروپا صادر می‌کند.
یک سال پیش، مأموران (رژیم) تهران تلاش کردند حمله‌یی را به اجلاس اپوزیسیون در پاریس سازمان دهند. این غیر قابل تحمل است.
(رژیم) ایران امروز یکی از فاسدترین حکومتهای جهان است. در ایران، سپاه پاسداران می‌تواند هر کاری را که بخواهد در کشور انجام دهد. برای آنها قانونی وجود ندارد. هم‌چنان‌که دیدیم، آنها روز قبل یک شناور تحت مالکیت سوئد را در آبهای بین‌المللی ربودند. این برای ما غیرقابل قبول است.
چهل میلیون نفر در ایران در گرسنگی به‌سر می‌برند. مردم در ایران رنج می‌کشند. به‌همین دلیل همواره تظاهرات عظیمی در ایران شکل می‌گیرد. این مردم خواسته‌یی دارند. آنها خواهان تغییر حکومت هستند.
زمان صحبت با دولتهای غربی فرا رسیده است. آنها باید حمایت خود را از اپوزیسیون و مردم ایران نشان بدهند.
این بسیار مهم است که یک برنامه ۱۰ماده‌یی برای دموکراسی، حقوق بشر و صلح در ایران توسط خانم مریم رجوی ارائه شده است. ما از این برنامه حمایت می‌کنیم.
خانم رجوی به‌عنوان یک زن، رئیس‌جمهور ایران خواهد بود. وزیر خارجه سوئد باید بگوید که اگر خواهان صلح در ایران هستید، نیازمند قدرت زنان در ایران خواهید بود.
دوستان عزیز،
ما در اشرف۳ بودیم و توانستیم ببینیم که اپوزیسیون ایران در حال حاضر چقدر قدرتمند است. شورای ملی مقاومت ایران یک پارلمان و کمیته‌های مختلف دارد و اپوزیسیون را گردهم می‌آورد.
کاری که آنها در اشرف۳ انجام می‌دهند بسیار مهم است.
به‌نظر من بسیار مهم است که تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بیت خامنه‌ای، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات اعمال شوند. زیرا آنها مسئول کشتار مردم و نقض حقوق بشر هستند.
این تحریمها به‌خصوص در زمینه سیاسی در این مرحله اهمیت بسیاری دارند.
یک گام دیگر که توسط خانم رجوی پیشنهاد شده، ترغیب دولتها به‌فشار‌ آوردن به رژیم ایران است تا درهای زندانها را به روی هیأتهای حقیقت‌یاب بین‌المللی باز کند تا از وضعیت زندانها مطلع شویم.
دوستان عزیز،
فقط یک راه حل برای ایران وجود دارد و آن، تغییر رژیم است.
ایران نیازمند حاکمیتی است که کشور را به‌سوی حقوق بشر هدایت کند.
ما که در اینجا جمع شده‌ایم و مردم ایران، نیرویی هستیم که تغییر را ایجاد خواهد کرد.
دوستان عزیز، ایران را آزاد کنید.

ادوارد سولنس – وزیر پیشین محیط زیست ایسلند


دوستان خوب و هواداران «ایران آزاد» از شما متشکرم. من از صمیم قلب از آرمان شما حمایت‌ می‌کنم. خوشبختانه هیچ نمایندگی دیپلماتیکی از طرف رژیم سرکوبگر آخوندها در کشور ما وجود ندارد کنفرانسی که در اشرف ۳ در آلبانی برگزار شد یک رویداد بسیار مهم برای من بود و از بابت آن‌چه که مشاهده کردم بسیار متعجب و غرق شگفتی شدم. چه‌طور توانستید آن مکان زیبا را تنها در مدت‌زمان ۲۰ماه ایجاد کنید؟ حتی تصور آن هم غیر ممکن است.
حقیقت دیگری که برای من مسلم شد، شکست فاحش سیاست مماشات کشورهای غربی در رابطه با رژیم آخوندها بود. در این رابطه شاهد معیار‌های دوگانه‌یی هستیم، از یک طرف شاهدیم که دولت‌های غربی از بابت هرگونه معامله‌یی با رژیم حتی بر سر امضای توافق اتمی ابراز خوشنودی می‌کنند، (اما) در عین حال تمامی مشکلات نقض حقوق بشر و سبعیت رژیم آخوندها را زیر فرش پنهان می‌کنند تا بتوانند از طریق این سیاست، پول بیشتری به‌دست بیاورند. فکر آن نیز بسیار وحشتناک است. از این بیم دارم که دولت‌های غربی هیچ محظور اخلاقی ندارند و به این رژیم فاسد و جلاد اجازه می‌دهند که به اعمالش ادامه دهد.
به دولت‌های غربی می‌گویم به خاطر رفتاری که با مردم آزاده ایران داشتید و این‌که از آنها به‌اندازه کافی حمایت نکردید شرم بر شما باد. زمان آن فرا رسیده که رویکرد خود را تغییر بدهید. کشور من اخیراً کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک را به‌دست آورده است. آخوندها تاکنون قطعنامه‌های زیادی در شورای حقوق بشر سازمان ملل گذرانده شده که در آن آخوندها را محکوم کرده‌اند؛ این به وزیر خارجه کشور من کمک می‌کند که قطعنامه جدیدی را برای محکومیت آخوندها به‌پیش ببرد و این پیام من به شماست. 

مهناز سلیمیان دبیر ارشد شورای ملی مقاومت


با سلام به شما، سلامی به بلندای فریادهای شما
سلام به کانون های آتش افروز شورشی، طلایه داران ارتش آزادی
سلام به شما یاران شورشگر و اشرف نشان که در بروکسل، واشنگتن، برلین و بعد از برگزاری کهکشان کهکشانها در اشرف۳، امروز در اینجا، در استکهلم چون سیل خروشان علیه رژیم سفاک آخوندی بپا خاستید و با فریادهایتان صدای رسای مردم ایران و ارتش آزادی ستان را طنین افکندید و به ندای رهبر مقاومت حاضر حاضر گفتید. 
در اینجا ما جمع شده ایم که یک پیام روشن به همه کسانی که هنوز در فکر مماشات با رژیم آخوندی هستند بدهیم. پیام اینست: ناقوس مرگ ملایان به صدا در آمده، مردم، کانونهای شورشی و ارتش آزادی و جوانان قیام آفرین، حرف اول و آخرشان سرنگونی این رژیم است.
رژیم آخوندی در تله سرنگونی گیر کرده و برون رفتی ندارد. خلقی بپاخاسته و خشمگین،
مقاومتی که با عبور از ۷ دریای خون و رنج و شکنج و غلبه بر توطئه های داخلی و خارجی آماده قیام به وظیفه نهایی است و آمریکایی که دیگر،در تنگناها به فریاد رژیم نمیرسد.
در چنین شرایطی ما به اروپا و بخصوص به دولت سوئد اعلام میکنیم مقاومت و مردم ایران از شما هیچ چیز نمیخواهند الا اینکه دست از سیاست کثیف مماشات بردارید و در کنار مردم ایران بایستید. این رژیم را تحریم کنید.
سرمایه گذاری روی رژیم محکوم به شکست است،. آینده از آن مردم و مقاومت ایران است. 
برای مردم ایران و پناهندگان ایرانی هرگونه رابطه با این رژیم و وزارت اطلاعات و نیروی تروریستی قدس و اطلاعات سپاه، خیانت به دمکراسی و حاکمیت مردم و سوخت رساندن به ماشین سرکوب و ترور فاشیسم دینی است.
خامنه ای، روحانی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات باید لیست گذاری شوند. خامنه ای این جانی باید برای همیشه از تاریخ ایران جارو شود.
مزدورانش محاکمه، مجازات و اخراج شوند.سفارت‌خانه‌های رژیم این مراکز جاسوسی و تروریسم باید تعطیل شوند. مسئولان قتل عام ۶۷ باید به عدالت سپرده شوند. این رژیم باید از جامعه بین المللی طرد شود، کرسی های ایران در ملل متحد به مقاومت ایران و آلترناتیو دمکراتیک شورای ملی مقاومت ایران واگذار شود.
همانطور که خواهر مریم گفتند ایران، این زیباترین وطن را از آخوندهای اشغالگر پس میگیریم و سرزمین شیرو خورشید را از نو می سازیم.
همه ما که در اینجا جمع شده ایم یکبار دیگر برای سرنگونی این رژیم پلید و آزادی این زیباترین وطن تجدید عهد می کنیم حاضر حاضر حاضر.