افزایش تنش‌ها پس از انتشار ویدئوی اسناد و جرم رژیم آخوندی در حمله به کشتی‌ها

 

درباره فیلم ویدئویی و اسناد جرم رژیم آخوندی در حمله به کشتیها، مایک پمپئو در مصاحبه با سی.بی.اس گفت: این فیلم نشان می‌دهد که سپاه پاسداران در حال جدا کردن مین چسبنده از بدنه نفتکش ژاپنی‌‌ست.

وی افزود:‌ «ما این سند را به متحدان خود در سازمان ملل نشان داده ایم. این فیلم با دوربین آمریکایی گرفته شده است. این اطلاعات، واقعی است و این اقدام توسط سپاه پاسداران انجام شده است. من در تماسهایی که با وزیران خارجه کشورهای مختلف داشتم، توضیح دادم که ضروریست جهان علیه رژیم ایران متحد شود.
پمپئو در پاسخ به این سؤال که آیا طیف کاملی از گزینه‌ها که آمریکا مد نظر دارد شامل پاسخ نظامی هم می شود؟ گفت: بله البته. دونالد ترامپ هر کاری که لازم باشد که ما انجام بدهیم را در نظر می گیرد.
ضمن اینکه او گفته است که ما نمی‌خواهیم رژیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند. دولت قبلی این رژیم را در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار داد. ما از آن توافق مسخره به‌نام برجام بیرون کشیدیم و در مسیری حرکت می‌کنیم تا این رژیم همانند یک حکومت معمولی رفتار کند».
مایک پمپئو هم چنین گفت: در ۴۰روز اخیر و نه فقط در دو روز گذشته، ما شماری از اقدامات این رژیم را دیده‌ایم. از جمله ۴نفتکش را مورد حمله قرار دادند که میثاقهای بین‌المللی و آزادی بین‌المللی را به چالش گرفته است. آمریکا طیف کاملی از گزینه‌ها را در نظر می‌گیرد. ما مطمئن هستیم که می‌توانیم مجموعه‌یی از اقدامات را انجام دهیم که بتوانیم بازدارندگی ایجاد نماییم که هدفٍ مأموریت ما هم هست. رژیم ایران آبراههای بین‌المللی را مورد حمله قرار می‌دهد، تلاش می‌کنند قیمت نفت خام در جهان را از این طریق بالا ببرند تا صدای خریداران نفت را نیز بالا ببرند.
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: رژیم ایران به یک پهپاد ما هم که از قایق رژیم عکس می گرفته است، حمله کرده و در ۶ژوئن نیز شبه‌نظامیان حوثی از یمن به سمت عربستان موشک پرتاب کردند. هم چنین حوثیها به کمک رژیم ایران یک پهپاد ام.کیو را در یمن ساقط کردند. ما همواره این حق را داریم که از منافع‌مان دفاع کنیم.

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد: در پاسخ به درخواست فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) برای افزایش نیرو و با توصیه رئیس ستاد مشترک و مشورت با کاخ سفید، من مجوز اعزام حدود ۱۰۰۰ نیروی افزوده برای اهداف دفاعی برای برخورد با تهدیدات هوایی، دریایی و زمینی در خاورمیانه را صادر کردم.
شاناهان افزود: حملات اخیر رژیم ایران تاییدی است بر اطلاعات قابل اتکا و معتبری که ما در خصوص رفتار خصمانه نیروهای این رژیم و گروههای نیابتی آن در تهدید نیروها و امکانات ایالات متحده در سراسر منطقه دریافت کرده ایم.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت: شواهد قوی درباره دست داشتن رژیم ایران در حمله به نفتکش ها در دریای عمان وجود دارد
مرکل که روز سه شنبه ۲۸ خرداد در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری اوکراین در برلین صحبت می کرد، تاکید کرد: ما این موضوع را جدی میگیریم و شواهد جدی در باره آن وجود دارد
صدراعظم آلمان به رژیم آخوندی هشدار داد که محدودیتهای برجام را به طور کامل رعایت کند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: آمریکا برای کاهش تنش ها مایل به گفتگو با مقامات رژیم ایران است ولی در عین حال برای مقابله با تحریکات رژیم ایران آمادگی دارد.
جان بولتون در مصاحبه با واشینگتن فری بیکن افزود: طی ماه گذشته گزارشهای اطلاعاتی راجع به حملات مخفیانه در خاورمیانه و آسیای جنوبی توسط دست نشاندگان رژیم ایران شامل نیروی قدس و عوامل اطلاعاتی این رژیم و سایر مزدوران آن هشدار داده شده است.
جان بولتون دو روز قبل از حمله اخیر به دو نفتکش در دریای عمان با مین دریایی، طی نشستی در کاخ سفید، وضعیت را بسیار بی ثبات و پر خطر ارزیابی کرده بود.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: طی هفته گذشته رژیم ایران به طور مستمر تهدید کرده که تنگه هرمز را می بندد. حمله به دو نفتکش یا سایر نفتتکشهای تجاری توسط این رژیم نقض استاندارهای بین‌المللی و آزادی دریانوردیست.
وی افزود: حرف ما به جامعه بین‌المللی این است که ما نباید کوتاه بیاییم و نباید به باجخواهی اتمی رژیم تن بدهیم. واقعیت این است که هیچ گونه میانه روی در ایران وجود ندارد، برعکس ما می‌بینیم سپاه پاسداران میلیونها دلار را صرف تروریزم در سراسر جهان کرده است.