سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره



در شرایطی که آخوند روحانی بطور مکرر در ماه رمضان خواستار نظرسنجی در باره تعامل با آمریکا و کوتاه آمدن از هسته ای شده است، و در حالیکه درخواستهای روحانی و ظریف از ترامپ برای کم کردن از بار فشار به منظور باز کردن راه مذاکره و تعامل، با جواب سربالای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روبه روشده است، ولی فقیه ارتجاع به صحنه آمد و هشدار داد.

خامنه ای ۹خرداد۹۸: دشمن میخواهد یأس ایجاد کند؛ یک جریانی هم متأسّفانه در داخل کمک میکند به دشمن ــ این هست دیگر، وجود دارد ــ شما در مقابل این جریان خائن و خبیث بایستید و ایجاد امید کنید.

خامنه ای بار دیگر سرکردگان و باندهای رژیم را از سم مضاعف مذاکره پرهیز داد و گفت: در مورد مذاکره با آمریکا ما مکرّر گفته ایم ما مذاکره نمیکنیم. علّت چیست؟ علّتش را هم گفتم من بارها در بحثهای مختلف گفته ام اینکه مذاکره با آمریکا برای ما هیچ فایده ای ندارد، این یک، دوّم اینکه ضرر دارد؛ این دو یعنی چیزی است بی فایده و با ضرر. حالا اینها را تشریح کرده ایم.
حالا خوشبختانه همه مسئولین کشور متّفقند بر این معنا، یعنی مسئولین اجرائی، مسئولین دیپلماسی، مسئولین اجرائی سیاسی کشور همه متّفقند که مطلقاً توصیه نمیشود مذاکره با آمریکایی ها؛

خامنه ای افزود: موضوعات ناموسی و اساسی همچون مسائل دفاعی، قابل مذاکره نیست:مسئله، تعیین موضوع مذاکره است؛ روی هر موضوعی مذاکره نمیکنیم؛ روی مسائل ناموسی انقلاب ــ به این تعبیر بگویم، روشن تر است ــ مذاکره نمیکنیم. در مورد توانایی های نظامی مان با کسی مذاکره نمیکنیم؛ چون معنای مذاکره، معامله است؛ یعنی «شما کوتاه بیا و این امکان دفاعی را که تو را مقتدر میکند و توانای بر دفاع میکند، از دست بده»؛ خب اینکه قابل مذاکره نیست. مذاکره در این جور مسائل دو کلمه است و تمام میشود: «او میگوید ما این را میخواهیم، ما میگوییم نه، ما قبول نداریم»؛ مذاکره ای پیش نمیرود، معامله ای انجام نمیگیرد.

خامنه ای سپس با ذکر مثالی، گفت: مثل همان قضیّه خواستگاری، گفت مسئله ازدواج شما به کجا رسید؟ گفت همه چیزش تمام شده، فقط سر دو کلمه مانده؛ آن دو کلمه هم این است که ما میگوییم ما دختر شما را میخواهیم، آنها میگویند غلط میکنید! سر مسائل اساسی، سر دو کلمه، مسئله تمام میشود؛ یعنی قابل مذاکره نیست.

ولی فقیه ارتجاع به ظریف و روحانی که پس از حرفهای ترامپ در ژاپن قرار از کف دادند، گوشزد کرد: این مذاکره در واقع مذاکره نیست بلکه وسیله ای برای چیدن محصول فشارها است. آمریکایی ها وقتی که یک چیزی را هدف میگیرند با یک دولتی، با یک کشوری و بنا میگذارند که این را با زور و با فشار مقصود خودشان را به دست بیاورند، فشار در اینجا برایشان راهبرد است، امّا در کنار این راهبرد، یک تاکتیک هم دارند و آن عبارت است از مذاکره. فشار می آورند تا طرف را خسته کنند؛ وقتی احساس کردند طرف خسته شده و حالا ممکن است قبول بکند، میگویند خیلی خب، بیایید مذاکره کنیم؛ این مذاکره مکمّل آن فشار است. این مذاکره برای این است که محصول آن فشارها چیده بشود، نقد بشود، تثبیت بشود؛ مذاکره برای این است. فشار بیاورند، حالا که طرف خسته شد، احساس کرد که دیگر واقعاً چاره ای ندارد، میگویند خیلی خب، حالا بیاییم مذاکره کنیم؛ می نشینند پشت میز مذاکره، همان چیزی را که در واقع زمینه اش را با فشار فراهم کردند این را تثبیت میکنند، نقد میکنند؛ مذاکره این است مذاکره با آمریکا. راهبرد او مذاکره نیست؛ راهبرد او فشار است، و مذاکره یک ذیلی است در مقابل فشار.
راه مقابله با این ترفند هم جز یک چیز بیشتر نیست و آن، اینکه طرف مقابل هم اگر ابزار فشاری در اختیار دارد، از آن ابزار فشار استفاده کند؛ راه فقط این است.

خامنه ای در بخش دیگری از حرفهایش مجدداً به خودزنی و خط و نشان کشیدن برای آمریکا پرداخت و تلویحاً خاطرنشان کرد که عملیات تروریستی در فجیره و عربستان و عراق، و همچنین افزایش تولید اورانیوم غنی شده و آب سنگین، تماماً ترفندهای خود او و رژیمش برای کم کردن از فشارهای آمریکا بوده است . خامنه ای گفت:اگر چنانچه از آن ابزار فشار استفاده کرد، آن وقت طرف را میتواند متوقّف کند؛ یا فشار را کم کند یا فشار را متوقّف کند؛ اگر از ابزار خودش استفاده کرد. امّا اگر چنانچه نه، فریب دعوت به مذاکره را خورد، با خودش گفت «خب حالا که این میگوید بیاییم مذاکره کنیم، پس احتیاجی به این نیست که من از اهرمهای فشاری که در اختیارم هست استفاده کنم، چه لزومی دارد؟ مذاکره میکنیم»؛ اگر این فریب را خورد، لغزیده و رفته؛ یعنی باخت قطعی است.
تنها راه این است. ما در مقابل فشارهای آمریکا ابزارهای فشار داریم؛ این ابزارهای فشار هم بر خلاف آنچه که آنها میخواهند تبلیغ کنند و بگویند، ابزارهای نظامی و مانند این چیزها نیست؛ حالا یک وقتی اگر لازم باشد، آنها هم هست، لکن آنچه مورد نظر ما است، این مسائل نیست، [این] ابزارها نیست؛ نه، ما ابزار فشار داریم. همین کاری که اخیراً شورای عالی امنیّت ملّی انجام داد و ابلاغ شد، این یکی از ابزارهای فشار است.
فعلاً مصوّبه شورای عالی [امنیت ملّی] این است، و بعد هر چیزی که مقتضی باشد؛ یعنی همیشه توقّف در این حد معنا ندارد، بلکه فعلاً این است؛ اگر چنانچه لازم شد، مقتضی شد، در برهه بعدی از اهرمهای فشار دیگری هم میشود استفاده کرد.

ولی فقیه ارتجاع در عین حال به پاک کردن مجدد صورت مسأله اتمی یعنی سلاح هسته ای پرداخت و درحالیکه روغن ریخته و برنامه اتمی پلمب شده و سیمان گرفته در دوره اوباما را نذر ترامپ می کرد، گفت: ما مطلقاً به دنبال سلاح هسته ای نیستم و از لحاظ مبنایی با تولید سلاح کشتار جمعی مخالفیم اما به غنی سازی هسته ای نیازمندیم.
توانایی های علمی و فنّاوری ما در زمینه مسائل هسته ای بالا است؛ دنبال سلاح هسته ای هم مطلقا نیستیم؛ نه برای خاطر آمریکا، نه برای خاطر تحریم، برای خاطر مبنا. مبنای فکری ما سلاحهای کشتار جمعی از قبیل اتمی و شیمیایی و اینها را مجاز نمیکند، اینها شرعاً حرام است. دنبال سلاح نیستیم، امّا به غنی سازی هسته ای نیازمندیم.

اما مضحک ترین قسمت حرفهای خامنه ای بلوفهای ابلهانه او درباره رکورد شکنی های علمی رژیم قرون وسطایی آخوندها بود، ‌آن جا که مدعی شد: شتاب پیشرفت علمی ما ۱۳ برابر متوسط دنیا است.
افکت
سیزده برابر متوسّط عالم است شتاب پیشرفت علمی. رتبه های علمی بالا را انسان ملاحظه میکند در یک بخشهایی که در رتبه های تک عددی ــ [مثلاً] در رتبه ی چهارم، پنجم، ششم ــ در بعضی ها هم در مجموع، در رتبه شانزدهم، پانزدهم در دنیا؛

خامنه ای با تأکید بر لزوم مقابله با مجاهدین و جریان مارکسیستی در دانشگاهها، اساتید و مزدوران بسیجی را موظف کرد در دانشگاهها جریان سازی کنند:  به نظر من این مجموعه ی اساتید انقلابی بایستی همّت کنند در داخل دانشگاه جریان سازی کنند؛ این به نظرم خیلی مهم است.
این [کار] احتیاج به این هم ندارد که حتماً با امکانات فرض کنید امنیّتی و انتظامی و غیره [باشد]؛ نخیر، این کار، کار انسانی، کار اسلامی، کار فرهنگی است.

خلیفه ورشکسته ارتجاع که به خاطر خیانتها و جنایتهای رژیم آخوندی علیه جنبش فلسطین، منفور مردم و مقاومت فلسطین و جهان عرب است، در حضیض بحرانهای رژیم به یقه درانی و دجالبازی در باره نمایش روز قدس پرداخت و آن را در شرایط کنونی، که رژیم با انزوای بی سابقه منطقه یی روبه روشده است،مهمتراز همیشه قلمداد کرد.
در رژیم آخوندی جنگ ۸ ساله در عراق نیز با شعار قدس از طریق کربلا انجام شد.