واکنش های زبونانه ی مهره ها و رسانه های حکومتی از خروج آمریکا از برجام و پیامدهای آن

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس طی گزارشی با عنوان «تحریمهای آمریکا کدام شرکتهای خارجی را از ایران فراری می‌دهد؟» نوشت: در پی خروج رسمی آمریکا از برجام، روز به روز بر تعداد شرکتهای خارجی سرمایه‌گذار که از ایران خارج می‌شوند افزوده شده است.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در ادامه اسامی شرکتهایی را تا کنون فعالیتهایشان را متوقف یا کاهش داده‌اند و یا ممکن است در آینده در این مسیر گام بردارند را به این شرح فهرست کرده است:
توتال، انژی (فرانسه)، پی جینیگ (لهستان)، دی ان او، شل، دوو کره جنوبی، آکرسولوشنز نروژ، او.ام.وی اتریش، سای‌پم ایتالیا، باسف وینترشال، انی ایتالیا، شرکت نفت و گاز طبیعی هند، زاروبژنفت روسیه، پرتامینا اندونزی، اینپکس ژاپن، ای پی مولر مرسک، بوئینگ، ایرباس، ای‌تی‌آر، لوفت‌آنزا، زیمنس، شرکت ملی واردات و صادرات ماشین آلات چین، فروویه دلو استاتو ایتالیایی، آلستوم، پژو ـ سیتروئن، فولکس واگن، رنو، کامیونهای مرسدس بنز، آتونئوم، ساگا انرژی نروژ، دی‌زد بانک آلمان، اوبر بانک (اتریش)، آلیانس (آلمان)، اوتو تک (فنلاند).

سپاه پاسداران نیز در خبرگزاری خود به نقل از منابع سوئیسی نوشت: شرکت های سوئیسی در حال پایان دادن به همکاری خود با ایران و خروج از بازار این کشور هستند.

مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه نیز به رسانه‌های حکومتی گفت: با برگشت تحریم‌ها خطوط اصلی کشتیرانی اروپایی وارد بنادر ایران نمی‌شوند. اگر فضا سختگیرانه‌تر باشد به سال‌های قبل از برجام و دوره تحریم‌ها برمی‌گردیم. 

در پی انتشار گزارشی مبنی بر ارائه کمک مالی به رژیم آخوندی از سوی اروپا و روسیه و چین به ازای امتیاز دادن رژیم در زمینة موشکی و مداخلات منطقه‌یی، رویتر از تکذیب این خبر توسط منابع اتحادیه اروپا خبر داد.
خبرگزاری رویتر نوشت: سه منبع در اتحادیة اروپا که در مذاکرات برای جلوگیری از خروج آمریکا از توافق اتمی دخیل بوده‌اند گفتند: در جلسة روز جمعه فقط به اجرای توافق اتمی پرداخته می‌شود؛ و به (رژیم) ایران پیشنهاد کمک مالی در برابر امتیازدهی، داده نخواهد شد.

پیش از این رویتر گزارش کرده بود: «دیپلمات‌ها از اروپا، چین و روسیه پیرامون یک توافق جدید گفتگو می‌کنند که به (رژیم) ایران کمک مالی ارائه خواهد کرد تا توسعة موشک بالستیک و مداخلاتش در منطقه را متوقف کند؛ آنها امیدوارند با این پیشنهاد توافق اتمی را نجات بدهند...».
روزنامه آلمانی ولت ام زونتاگ نیز به نقل از یک دیپلمات ارشد اتحادیة اروپا نوشت: «لازم است که ما از نام «توافق اتمی وین» فاصله بگیریم و چند عنصر دیگر را اضافه کنیم؛ چرا که تنها در آن صورت است که رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به رفع تحریم‌ها خواهد شد».

در واکنش به پخش این اخبار، سخنگوی وزارت خارجه رژیم گفت: چنین اخباری ریشه در بدخواهان نظام دارد و ما درباره هیچ موضوعی فراتر از برجام گفتگو نمی‌کنیم.

در همین حال، سران و کارگزاران رژیم در واکنش به مواضع برخی از مهره های باند خامنه ای مبنی برآتش زدن برجام، بر نیاز حیاتی رژیم بحران زده آخوندی به برجام بی‌فرجام تاکید می‌کنند. 

درحالیکه برخی از مهره های باند خامنه ای و یا علی اکبر صالحی بعضا اروپا را تهدید می کنند که گزینه خروج از برجام یا ازسرگیری غنی‌سازی با غلظت بالا را در پیش خواهند گرفت،حسین موسویان، رئیس سابق هیأت مذاکره‌کننده اتمی رژیم ضمن هشدار نسبت به عواقب خروج رژیم آخوندی از برجام و تحریمهای بین المللی ملل متحد به خاطر از سرگیری برنامه تولید سلاح اتمی، در تلویزیون حکومتی گفت: حسین موسویان: اگر ایران خارج بشه از برجام من بی تعارف و خیلی صریح دارم صحبت میکنم ...
وقتی ایران خارج بشه دوباره برمیگرده توی شورای امنیت دوباره ایران میره تو فصل هفت منشور دوباره اجماع بین المللی رو آمریکا و اسرائیل میتونند علیه ایران سازماندهی کنند و دوباره میتونند تحریمهای بین المللی اجماعی بین المللی علیه ایران اعمال کنند... ما در شرایط بسیار سخت و پیچیده ای هستیم. 

آخوند روحانی نیز به زبان دیگری نیازمندی حکومت آخوندی به حفظ برجام را حیاتی دانست و گفت: مبنای آمریکا بر این بود که بمحض خروج از برجام و اعلام آن ساعت بعد ایران هم از برجام خارج شود و روز بعد پرونده ما به شورای امنت سازمان ملل برود و تمام قطعنامه های تحریم برگردد و ایران تنها در برابر دنیا قرار بگیرد.

حسین ملائک سفیر سابق رژیم در چین و سوئیس نیز گفت: برجام از بعد سیاسی بدون آمریکا قابلیت حیات کمی دارد اگر نگوییم ندارد، اما از بعد حقوقی باید آن را حفظ کرد. اروپاییها هم بیشتر دنبال نگهداری برجام در بعد حقوقی هستند تا هنجارهای مورد نظرشان توسط آمریکا به هیچ انگاشته نشود. دیپلوماسی نظام نیز تاکنون حفظ جسد بی‌روح برجام بوده است. از نظر سیاسی این مسیر درستی است.
وی هم‌چنین مقابله با قیام مردم را به حفظ برجام مرتبط دانست و نوشت: اغتشاشات دیماه از نظر (غرب) نشانه‌ای از پنانسیل ناآرامیها در ایران است، اما متأسفانه دولت حتی اطلاعات لازم از وضعیت موجود خود را ندارد و فاقد تواناییهای اولیه لازم برای مقابله با بحران در حد و اندازه فشار آمریکا نیست. می‌توان در صورت تداوم این روش به راحتی پیش‌بینی کرد که سریعاٌ به گزینه امتیازدهی سیاسی روی بیاورد.

از سوی دیگر، کیهان خامنه‌ای در مورد حفظ برجام بدون آمریکا تحت عنوان «مقررات بازدارنده اروپا کلاه گشاد دیگری برای (نظام)» نوشت: در حالی‌که اروپاییها سعی دارند «مقررات بازدارنده» را به عنوان تضمین برجام به (ما) قالب کنند، شواهد و دلایل متقن حاکیست این حرکت در واقع کلاهی گشاد با هدف نگهداشتن (نظام) در برجام بدون تأمین شدن منافع اقتصادی (ما) است.

با تشدید بحران وتشتت درونی رژیم براثر شکست برجام، باندهای بسیجی رژیم در دانشگاهها رئیس مجلس آخوندی و پنج تن از سرکردگان باند خامنه ای را به خاطر قبول برجام سرزنش کردند.
آنها طی نامه‌ای خطاب به پاسدار علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، پاسدار محسن رضایی، پاسدار فیروزآبادی و علاءالدین بروجردی نوشتند: شما باید به جای ارائه توجیهات نپذیرفتنی، عذرخواهی کنید. شروط (خامنه‌ای در امضای برجام) زیر پا گذاشته شده اما شما دم برنیاوردید و خطاهای راهبردی دولت را توجیه کردید.
به نظر می رسد که خامنه ای با این ترفندها می خواهد مسئولیت خودش در این رابطه را کمرنگ کرده و متوجه سایر سرکردگان رژیم کند و بسیجیان و مهره ها و نمایندگان خودش را در این رابطه به خدمت می گیرد. درنمایش جمعه ۲۸اردیبهشت آخوند علم الهدی نماینده خامنه ای درمشهد درهمین رابطه گفت: حالا الان یک عده از این جریانهای سیاسی و یک عده عناصر ناپاک سیاسی تو این مملکت در امدند, سر بر داشتن میگن برجام تمامش اگر بناست است کسی بازخواست بشود در مسئله برجام خود آقاست, یعنی این نامردی, این خیانت, این جاهلیتی است که در دنیا هست وارد کشور ما هم شده بعضی جریانها و آدمهای سیاسی رو هم این مرض جاهلیت گرفته شون, یعنی آدم می بینه آقا این مقام معظم رهبری یک مظلومیتی پیدا کرده...

امام جمعه خامنه‌ای در رشت نیز درباره بحران راس نظام برسر شکست برجام، گفت عده‌ای به خامنه‌ای هم اعتراض می‌کنند:من تعجب می کنم از بعضی از افراد و از بعضی از اهالی قلم و سیاسیون با توجه به اینکه رهبر فرزانه انقلاب تمام خطوط قرمز اسلامی را در برابر قدرتهای سلطه پوشالی جهان مطرح کرده اند باز هم عده ای جوری قلم فرسایی می کنند, جوری در شبکه های رسانه ای مسله را مطرح می کنند که گویا دیگران متوجه نیستند که اینها دارند به رهبری هم اعتراض می کنند. رهبری نظام اسلامی خط قرمز نظام اسلامی است.

یک عضو مجلس ارتجاع درباره جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس رژیم گفت، جواد ظریف، در این جلسه گفته است، برجام بیماری در حال مرگ است که در آی،سی.یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد.
رضایی کوچی هم‌چنین گفت: ظریف در این جلسه اعلام کرد که اروپاییها تعهد داده‌اند که منافع (ما) را تضمین کنند، اما مشخص نیست اروپاییها چقدر بتوانند در برابر تحریمهای آمریکا مقاومت کنند. زیرا سهامداران شرکتهای اروپایی، آمریکاییها هستند.

در واکنش به انتشار حرفهای ظریف، سخنگوی وزارت خارجه رژیم اعلام کرد گفتن جزئیات مطالب نشست غیرعلنی کار قابل درک نیست و انتشار اظهارنظر ظریف کار درستی نبود.

کیهان خامنه‌ای درباره جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس رژیم نوشت: اظهارات متناقض شمخانی و عراقچی در این جلسه موجب نگرانی و اعتراض نمایندگان شد... خروج آمریکا از برجام و اصرار سه کشور اروپایی بر بقای برجام (بدون آمریکا)، صرفاً نقشه‌ای برای تحت فشار قرار دادن (نظام) برای افزایش همکاریها با FATF است که ... زمینه مناسب‌تری برای تحقق سریعتر خواسته‌های آمریکا در زمینه برجام‌های موشکی و منطقه‌ای را فراهم می‌کند.