فاجعه سقوط هواپیمای تهران یاسوج - پیدا نشدن لاشه هواپیما به علت پرداخت نکردن سرویس ماهواره های تجسسی توسط رژیم

با سقوط یک هواپیمای مسافربری دیگر و کشته شدن ۶۶ سرنشین آن، بار دیگر شمار زیادی از هموطنانمان بویژه در یاسوج به سوگ و درد و غم نشسته اند. اما رژیم آخوندی حاضر نیست در باره نقص فنی این هوایپما و سالها زمین گیر بودن آن به رسانه های خود رژیم پاسخ بدهد.

صنعت هواپیمایی در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث مرگبار را در جهان داراست. البته شرکت آسمان که هواپیمای سقوط کرده متعلق به آن است بخاطر سابقه فاجعه بارش در به کشتن دادن مردم ایران بسیار بدنام است و حتی از طرف اتحادیه اروپا بخاطر نا ایمن بودن پروازهایش در لیست سیاه قرار دارد.
از سال ۱۳۵۹ تا کنون در حاکمیت آخوندهای دزد و چپاولگر ۱۸ سانحه مرگبار هواپیماهای مسافربری بوقوع پیوسته است. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی رژیم، تعداد کشته شدگان سقوط هواپیما در ایران از سال ۵۸ تا ۹۳، یک هزار و ۹۸۵ تن بوده است.

هواپیمایی که روز یکشنبه در مسیر تهران یاسوج سقو ط کرد، از نوع ای تی آر ۷۲ است که تولید مشترک فرانسه و ایتالیا است. این هواپیما از سال ۱۹۸۹ یعنی از ۲۹ سال پیش به بازار هوانوردی ارائه شده است. در سابقه این هواپیما ۱۷ سانحه منجر به مرگ ثبت شده است که سقوط یک هواپیمای دیگر آن در روز یکشنبه در سمیرم از جمله مرگبار ترین این حوادث است که ۶۶ کشته برجای گذاشته است.

هواپیمای سقوط کرده به اعتراف کارگزاران رژیم ۲۵ سال کار کرده بود یعنی در پایان عمر مفید خود بوده است. خبرگزاری سپاه پاسداران رژیم می نویسد:‌ این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از تعمیرات و اورهال( یعنی تعمیرات اساسی)‌، به تازگی در آبان ماه همین سال به پرواز درآمده بود. گفته می شود شرکت آسمان بمحض منتشر شدن سقوط این هواپیما خبر و عکس و تفصیل اورهال هواپیما را از روی شبکه خود حذف کرد.

در رسانه های رژیم به نقص فنی این هواپیما اشاره شده است. اما معاون وزیر راه و ترابری رژیم که رئیس سازمان هواپیمایی رژیم است با اینکه اعتراف می کند عمر این هواپیما ۲۵ سال بوده است اما از اظهارنظر درباره نقص فنی هواپیما و زمین گیر بودن هفت ساله و تعمیرات اساسی آن خودداری کرد.

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت رژیم پس از سقوط این هوایپما به فرسوده بودن این هواپیما اشاره کرد و گفت:‌ هواپیماهایی که استاندارد‌های لازم و ایمنی لازم را ندارند، ضرورتی ندارد که پرواز کنند. بنده در این باره از مسئولان ذیربط سوال کردم و آنها گفتند که این هواپیما از جمله ATRهای قدیمی است و غیر از آن هواپیماهای جدید است که به کشور آمده است.

یکسال و نیم پیش در دوم تیر ۱۳۹۵ وزیر راه و ترابری رژیم به فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی رژیم اشاره کرده و گفته بود:‌ «در حال حاضر ناوگان هواپیمایی شامل ۲۶۶ فروند هواپیما است که ۱۰۰ فروند آن زمین‌گیر هستند و عمر مفید ۱۶۶ فروند دیگر نیز بالای ۲۳ سال است که قاعدتا طبق استاندارد بین‌المللی تا یک سال آینده باید بازنشسته شوند».

بر اساس گفته وزیر رژیم پس از گذشت بیست ماه از اعترافش به فرسوده بودن هواپیماهای مسافربری کماکان این هواپیماها با بخطر انداختن جان مردم همچنان پرواز می کنند.