نمایشگاه یادبود شهیدان قتل عام ۶۷ با حضور شخصیتهای سیاسی و مدافعان حقوق بشر در شهرداری منطقه ۲ پاریس

در دومین روز نمایشگاه یادبود قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ در بعد از ظهر پنجشنبه در شهرداری منطقه ۲ پاریس، شماری از شهرداران فرانسوی، و شخصیتهای سیاسی و همچنین گروههایی از شهروندان فرانسوی قسمتهای مختلف این نمایشگاه را بازدید و دفتر یادبود شهیدان قتل عام ۶۷ را امضاء کردند.

شخصیتهای شرکت کننده در سخنرانیهای خود، ضمن محکوم کردن قتل عام ۶۷، به عنوان جنایت علیه بشریت، خواستار تشکیل کمیته تحقیق بین المللی توسط سازمان ملل و محاکمه سران رژیم و عاملان این قتل عام شدند.

آنان ضمن تقدیر از پایداری زندانیان سیاسی اعتصابی در زندان گوهردشت، حمایت و همبستگی خود را آنان ابراز کردند.
سخنرانان درنمایشگاه شهرداری ۲ پاریس عبارتند بودند از:
ژاک بوتو، شهردار منطقه ۲ پاریس
ژان فرانسوا لوگاره، شهردار منطقه یک پاریس
دکتر آلخو ویدال کوادراس، رئیس کمیته بین المللی در جستجوی عدالت
سیلوی فاسیه شهردار سابق لوپن
برونو ماسه شهردار ویلیه آدام
ژاک فیت شهردار افتخاری نویل سوراواز
واسقف ژاک گایو

نمایشگاه یادبود شهیدان قتل عام ۶۷ با حضور شخصیتهای سیاسی و مدافعان حقوق بشر در شهرداری منطقه ۲ پاریس


در ابتدا پیام رئیس جمهور برگزیده مقاومت، خانم مریم رجوی به شرکت کنندگان قرائت شد.

سیمین نوری از کمیته حمایت از حقوق بشر در ایران ضمن تشکر از شهردار منطقة دو پاریس به‌خاطر برگزاری این نمایشگاه، گفت: «این نمایشگاه در بیست و نهمین سالگرد قتل عام بیش از سی هزار زندانی سیاسی در تابستان ۶۷ در ایران برگزار می‌شود و بخشی از جنبش دادخواهی در قبال جنایت وحشتناکی است که هم‌چنان حسابرسی‌نشده باقی مانده است... این جنبش رو به گسترش است و... رژیم آخوندها را بی‌ثبات کرده است... ما هم‌چنین به ۵۲ عضو سازمان مجاهدین ادای احترام می‌کنیم که در کمپ اشرف... در اول سپتامبر ۲۰۱۳ در حملة وحشیانة عوامل رژیم ولایت فقیه جان باختند... ما هم‌چنین با زندانیان سیاسی زندان گوهردشت ابراز همبستگی می‌کنیم که یک ماه است در اعتراض به شرایط بی‌رحمانه و غیر انسانی زندان... اعتصاب غذا کرده‌اند».

نمایشگاه یادبود شهیدان قتل عام ۶۷ با حضور شخصیتهای سیاسی و مدافعان حقوق بشر در شهرداری منطقه ۲ پاریس
ژاک بوتو شهردار منطقه ۲ پاریس طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور حاضران در نمایشگاه گفت: «به عنوان منتخبی از مردم فرانسه، اولین تعهد من البته در قبال صلح و برابری و عدالت و دموکراسی است که بدون آنها جوامع ما محکوم به نابودی و نابودی خود بودند. بدون تعهدی که بر سر این اصول داریم و یادآوری آن، آینده تمام بشریت زیر علامت سوأل خواهد بود.
بنا بر این، برگزاری این نمایشگاه به یاد ۳۰۰۰۰ زن و مرد قربانی بی‌عدالتی و خشونت برای من یک وظیفه است.
ما در اینجا در ورای تفاوتهای سیاسیمان گردهم آمده‌ایم تا با هم برای صلح و عدالت در ایران و در جهان، همینجا و همین الآن عمل کنیم.
شهردار ژاک بوتو افزود: قدرتهای غربی و امپریالیستی که در دهه های ۶۰ و ۷۰ با روشهای مشخص استعماری عمل می‌کردند در رابطه با وضعیتی که در حال حاضر در ایران در جریان است مقصرند. آنها نقش عمده‌ای از مسئولیت این وضعیت را بر دوش دارند من قبلا نیز گفته‌ام و می‌دانیم که این قدرتها با کودتای سال ۱۹۵۳ که باعث بازگشت شاه شد بیگانه نبودند؛ کودتایی که اصلا مورد قبول مردم نبود. بر خلاف تصور دموکراتیکی که مردم ایران از استقلالشان داشتند، این شرایط راه برد به یک حکومت مذهبی و دیکتاتوری که دشمن آزادی است و امروز بر این سرزمین فوق‌العاده که همان سرزمین پارس باستان است مسلط شده است.
شهردار منطقه ۲ پاریس گفت: مردم آزادیخواه ایران شایسته آن هستند که در کنارشان باشیم، نه فقط برای ثبت در سینه تاریخ، بلکه برای اینکه همین امروز و همین الآن باید این مبارزه‌را به ‌عمل بیاوریم».

شهردار ژاک بوتو افزود: «اگر ما امروز از قتل‌عام سال ۱۹۸۸ سخن می‌گوییم فقط برای گرامیداشت شهدا نیست، بلکه برای این است که این قتل عام که امروز نیز ادامه دارد و منجر شده به بدار آویختن ۳۰۰۰۰ زندانی متهم به جرایم عادی و در واقع زندانیان سیاسی توسط حکومت کنونی حاکم بر ایران شده، متوقف شود. ما همچنین یاد قربانیان قتل عام ۱۹۸۸ را گرامی می‌داریم و جلادان آنها را که هنوز در رأس امور در این کشور هستند، محکوم می‌کنیم. در لحظاتی که پاریس آزادسازی خود را جشن می‌گیرد، زنان و مردانی که برای آزادی به شهادت رسیده‌اند شایسته گرامیداشت ما هستند.
من آرزو می‌کنم که همانطور که ما درود میفرستیم به شهدایمان بر روی خاکی که پذیرای خون آنها بوده، شما هم به زودی در ایران و بر روی همان خاکی که شهدا بر آن افتادند یاد افرادی که در زندانهای رژیم ایران قتل عام شده‌اند را گرامی بدارید.
این آرزوی مهمی است برای اینکه این شهدا به آرامش ابدی در خاکی که در آن آرمیده‌اند دست یابند، چرا که تحقق آن بیانگر تغییرات بنیادین در ایران خواهد بود و کل جهان از صلح و دموکراسی بهره‌مند خواهد شد».

نمایشگاه یادبود شهیدان قتل عام ۶۷ با حضور شخصیتهای سیاسی و مدافعان حقوق بشر در شهرداری منطقه ۲ پاریس
اسقف ژاک گایو سخنران دیگر این گردهمایی بود. اسقف گایو در سخنانش با یادآوری اظهارات منتظری در دیدار با هیئت مرگ خمینی در قتل عام ۶۷ گفت: «نمی‌شود تا ابد چیزی را لاپوشانی کرد. هر چه پوشانده شود باید روزی برملا گردد. و مردم ایران وقایع قتل عام را فهمیدند. وقتی واقعیت برملا می‌شود، ترس در دل عاملین جنایت جا می‌گیرد. چون آنها از این می‌ترسند که کمیسیون تحقیق بین‌المللی تشکیل گردد. جنایتکاران همچنین واهمه دارند که روزی در مقابل عدالت قرار بگیرند. بنا بر این می‌توان گفت که پدیده ترس از اردویی به اردوی دیگر در حال نقل مکان است، چون هم مردم ایران هم انظار بین‌المللی می‌دانند که عاملین جنایت کماکان در رأس قدرت در ایران به سر می‌برند».

نمایشگاه یادبود شهیدان قتل عام ۶۷ با حضور شخصیتهای سیاسی و مدافعان حقوق بشر در شهرداری منطقه ۲ پاریس

اسقف گایو سپس به اعدامهای فزاینده توسط رژیم آخوندی و اعمال فشار به زندانیان پرداخت و همچنین حماسه اشرف در ۱۰ شهریور ۹۲ را یادآوری کرد و یاد ۵۲ شهید حماسه اشرف را گرامی داشت. و گفت: «مجاهدان اشرفی با پایداریشان در برابر سرکوب و جنایت رژیم، درسهای زیادی بما دادند و همیشه برای ما مایة انگیزش هستند. آنچه از سر گذرانده‌اند برای آنها محرکی است برای آنچه باید امروز بکنند. آنها معتقدند که روزی خواهد رسید که این جلادان که در مناصب مختلف این حکومت قرار دارند محاکمه خواهند شد. و ایران به آزادی دست خواهد یافت».