تظاهرات حامیان مقاومت در تورنتوی کانادا در همبستگی با قیام مردم ایران

روز یکشنبه 27دی ماه، حامیان مقاومت در شهر تورنتو کانادا، بابرگزاری تظاهرات بزرگی، همبستگی خود را با قیام قهرمانانه مردم ایران در داخل کشور  اعلام کردند و ضمن محکوم کردن موج دستگیریها و شکنجه و سرکوب جوانان، خواستار آزادی هر چه سریعتر زندانیان سیاسی در ایران شدند.
در این تظاهرات نمایندگان پارلمان کانادا، دکتر کارولین بنت، یاسمین راتانسی، ریموند فولکو، دکتر رضا مریدی – نماینده پارلمان ایالتی انتاریو، فرزانه حسن – محقق و پزوهشگر ضد بنیادگرا و  طارق فتاح – نویسنده و شخصیت معروف ضد بنیادگرایی و از اعضای کنگره مسلمانان کانادا شرکت داشتند و به سخنرانی پرداختند.
آن چه در زیر می خوانیدخلاصه یی است از این سخنرانیها:
دکتر کارولین بنت – نماینده پارلمان فدرال کانادا از حزب لیبرال :
 ما اینجا هستیم زیرا که هرگز، هرگز، هرگز نباید ذهنمان را از مبارزه ای که شما برای مدت طولانی داشته اید دور کنیم ما از زنانی که پیشتاز این مبارزه بوده اند تشکر می کنیم. ما معتقدیم که حقوق زنان حقوق بشر است و حقوق بشر اگر دمکراسی نباشد، همواره در معرض خطر است.
ما با شما در مبارزه تان برای حقوق بشر و دمکراسی و حقوق زنان ایستاده ایم و امیدواریم که بتوانیم همانظور که شما ناظر بر کشورتان هستید ما هم اطمینان داشته باشیم که با شما هستیم که تلاش می کنید زندانیان سیاسی آزاد شوند و اینکه بتوانید دمکراسی را برقرار کنید. از کاری که می کنید که ایران و جهان جای بهتری برای پیروان همه ادیان و آزاد برای مبارزه برای دمکراسی باشد تشکر می کنیم.
یاسمین راتانسی نماینده پارلمان فدرال کانادا از حزب لیبرال :
ما اینجا جمع شده ایم که دستمان را به مردم ایران بدهیم که برای آزادی و دمکراسی مبارزه می کنند.
ما شاهد یک انقلاب جدید هستیم که در آن زنان پیشتاز مبارزه با فساد، تقلب انتخاباتی، و سرکوب هستند. مردم همانطور که شاهد بوده ایم از وحشیگری، شکنجه و آزاری که به آنها می شود خسته شده ااند. بعنوان رییس سابق کمیسیون زنان پارلمان کانادا افتخار می کنم که می بینم زنان ایران برخاسته اند و علیه این سرکوب مبارزه می کنند و سردمدار مبارزه علیه سرکوبی هستند که دولت اعمال می کند. ما باید سیاست استمالت را متوقف کنیم. ما باید اطمینان یابیم که آنهایی که برای دمکراسی مبارزه می کنند این حق را داشته باشند که برای دمکراسی مبارزه کنند. ما حوادث را دیده ایم و ندا دختر جوانی را که بطور وحشیانه کشته شد، دیدیم.
امیدوارم که بتوانیم با شما برای دمکراسی و تغییر رژیم در ایران مبارزه کنیم. متشکرم.
ریموند فولکو- نماینده پارلمان فدرال کانادا از حزب لیبرال و رییس مشترک کمیته پارلمانی دوستان ایران دموکراتیک:
شما برای گرفتن حقتان ایستاده اید– نه حق فردی بلکه حق خواهران، برادران، مادران و پدرانتان و حق آنهایی که در خارج ایران هستند و آنهایی که در کمپ اشرف هستند و به این دلیل است که ما اینجا هستیم و اینجاست که شجاعت وجود دارد.
همانطور که سخنرانان قبل از من هم گفتند، من هم در همبستگی با مردم هاییتی بیانیه خانم رجوی را که دو روز قبل دادند برایتان می خوانم.
کانادا مسئولیت دارد که در مجامع بین المللی در سازمان ملل درباره حق ایرانیان صحبت کند ایرانیان در داخل ایران و ایرانیان در کمپ اشرف.
و مهمتر اینکه همانطور که همکارم یاسمین راتانسی هم گفت این یک رژیم اسلامی است که به اسلام هم احترام نمی گذارد چون اسلام درباره کشتن افراد نیست. این رژیم اسلامی اعتبار مذهبی خود را از دست داده است. دیگر برای ایران، این رژیم وحشی توتالیتر ممکن نیست بتواند مثل گذشته کنترل داشته باشد. و به این دلیل است که ما تصمیم گرفتیم امروز با هم جمع شویم که همبستگی خود را با مبارزه مردم ایران برای دمکراسی نشان دهیم. تا ایران بتواند جای درست خود را در بین ملل در جهان بازیابد بنابراین ما اینجا جمع شده ایم که یک صدا از اینجا شنیده شود – در کانادا – یک صدای متحد همراه با صداهای داخل ایران و همراه با صدای اشرف. برای آزادی و برای دمکراسی در ایران – متشکرم
آقای دکتر رضا مریدی – نماینده پارلمان ایالتی انتاریو از حزب لیبرال
ما امروز اینجا جمع شده ایم تا صدای رسای ملت بزرگ ایران, هفتاد میلیون ایرانی را به گوش شهروندان عزیز کانادایی برسانیم و به آنها بگوییم که در زادگاه ما ایران چه ها بر ملت ایران بر مردمان ایران می گذرد. از بلوچستان تا آذربایجان, از خلیج همیشه فارس ایران تا کرانه های دریای خزر, از خراسان تا لرستان و بختیاری و کردستان, ملت ایران, زیر یوغ استبداد مذهبی, مشتی ملا و ملای بدون عمامه در عرض این سی سال گذشته چه ها که نکشیدند. ملت ایران بپا خاسته است ملت ایران برخاسته است, هیچ احدی نمی تواند جلوی خیزش ملت ایران را بگیرد.
دوستان قبل از اینکه به اینجا بیایم ایمیلی را یکی از دوستان برای من فرستاد, یک ویدئوی یو تیوپ بود که در آن نشان می داد که در یک سلول چگونه یک زن و یک مرد را دارند شکنجه می کنند. قلب من کم مانده بود بایستد. نتوانستم بیش از یکی دو لحظه این ویدئو را من تماشا کنم. قلب هر انسانی از اعمال شنیع این دیکتاتورهای ریز و درشت ایران می لرزد و می ریزد. رفسنجانی گفت اگر ملت نخواهد ما می رویم. ما به آنها می گوییم ملت شما را نمی خواهد. این رژیم تبهکار سالهاست که برنامه مسلح کردن ایران به سلاح هسته ای را پیش گرفته است. که برنامه ای است بسیار خطرناک هم برای ملت ایران , هم برای منطقه و هم برای صلح جهانی. ما هم چنین با مردم هاییتی همدردی می کنیم که این روزها دچار این مصیبت طبیعی شده اند. دوستان امیدوار باشید ملت ایران آزاد خواهد شد, ایران ما آزاد خواهد شد بامید پیروزی خدا نگهدار همگی
فرزانه حسن – محقق و پزوهشگر ضد بنیادگرا:
مردم ایران رنج زیادی کشیده اند. آنها از سال 1979 بسیار تحت ستم بوده اند. و حالا وقت آن است که یک دمکراسی واقعی شکل بگیرد. مردم ایران حکم خود را داده اند. آنها به خیابانها آمدند تا به وحشیگری علیه مردم بیگناه اعتراض کنند. من بعنوان مثال از شجاعت ندا آقا سلطان تقدیر می کنم که سمبل یک ملت شد. جهان نمی تواند فداکاری او را فراموش کند. جهان نمی تواند فداکاری زهرا کاظمی را که توسط رژیم ملاها بخاطر افشای اعمال شنیع ملاها شکنجه شد فراموش کند.
یک زن قهرمان دیگر ایرانی خانم مریم رجوی در سال 1996 به درستی خواستار جبهه متحد ضدبنیادگرایی شد. نظرگاه او حالا بخشی از یک جنبش جهانی شده است و ما بعنوان بخشی از این جنبش جهانی اینجا هستیم تا از خواهران و برادرنمان در ایران حمایت کنیم. آنها چیزی بیش از همان حقوقی که ما هم در اینجا در کانادا از آن بهره مندیم نمی خواهند.
طارق فتاح – نویسنده و شخصیت معروف ضد بنیادگرایی و از اعضای کنگره مسلمانان کانادا:
خواهران و برادران سپیده جدیدی در ایران در حال دمیدن است. اشتباه نگیرید. ابر سیاه بنیادگرایی اسلامی از آسمان خواهد رفت. دیر یا زود ملاها فراری می شوند و آنگاه هیچ جایی برای مخفی شدن ندارند برای 30 سال خون یک ملت و یک تمدن را مکیدند.
وقتی ایران از سه دهه تاریکی بیرون بیاید کل خاورمیانه جای واقعی خود را در قرن بیست و یکم پیدا می کند. ایران و جهان اسلام در قرن بیست و یکم با یاد مصدق ظهور خواهد کرد. متشکرم