ابعاد رانت خواری در حاکمیت ولی فقیه

رانت خواری در حاکمیت غارتگر ولی فقیه یکی از شیوه های مخرب در اقتصاد بشدت ضربه خورده ایران است که در اصطلاح عوام به آن «سود های باد آورده» می گویند. رانت خوارها با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی شان یا از طریق آشنایانی با صاحبان نفوذ در قدرت، به صورت غیرقانونی به منابع مالی دست پیدا می‌کنند و به کسب ثروت می‌پردازند. بر این اساس رژیم آخوندی به باند های مافیایی و متولیان حکومت با دان چک های سفید، این امکان را می دهد تا از طرق غیر مولد مانند واگذاری انحصار، موقعیت و فرصت ها دست به انباشت ثروت بزنند.

برای نمونه یک نماینده مجلس رژیم ضمن اعتراف به این شیوه مافیایی و رشد یابنده در بخش درمان و دارویی کشور می گوید: «امروزه برخی از بیماری سرطان درآمدزایی و به گونه ای رانت خواری می کنند. این بیماری از یک سو برای برخی افراد کوره آدم سوزی و منابع سوزی است از سویی برای برخی افراد سودجو معدن پول محسوب می شود».
وی در ادامه می افزاید: «متاسفانه دیده شده افرادی برای برخی شرکت های دارویی که استفاده زیادی از داروهای سرطانی داشته اند بلیط هواپیمایی برای سفر به اروپا می فرستند». (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۳ ذر ۱۳۹۵)

بحرانی بنام رانت خواری و کسب درآمد های میلیاردی در سایه باند بازی های نجومی رژیم آخوندی تنها به بخش بیمه و درمان و دارو اکتفا نمی کند، بلکه سخن از بیماری حاد و لاعلاجی است که اکنون به مانند بختک برسر بخش های بزرگی از اقتصاد، بانک ها، اجتماعی و تجاری کشور سایه سنگینی انداخته است.
به یمن این سیاست مخرب اکنون در حاکمیت ولی فقیه مردم ایران شاهد انواع و اقسام شیوه های جدید رانت خواری هستند. رانت خواری اقتصادی، قضائیه و سیاسی تماما مدل ها و شیوه های جدیدی هستند که در این رژیم سراپا فساد شکل و فرم های قانونی بخود گرفته اند.

در بسیاری از کشورها، راه تقابل با روند خزنده رانت خواری، همان اعمال نفوذ قانون و دولت می باشد که با دادن امتیاز ها، موافقت نامه ها و یا جواز ها، جلوی رانت خواری را می گیرد؛ اما با نگاهی به سیاست های کلی دولت «تدبیر و امید» در می یابیم که اساسا آخوند روحانی نه خواهان برخورد جدی با این پدیده می باشد و نه توان مقابله با آن را بدلیل دست داشتن ارگان های تحت قیومت خامنه ای مانند سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و یا بسیج ضد مرمی، دارا می باشد.

یک تحلیلگر حکومتی در مطلب تحت عنوان «ساختار اقتصادی ایران به نفع رانت خواری است» از جمله به عمق این فاجعه مخرب اشاره کرده و می افزاید: «در شرایط کنونی ما با چند مؤلفه بسیار پیچیده کننده دور باطل رکود تورمی موجود روبرو هستیم و هر کدام از این ها نشان می دهد که ما فقط و فقط باید رانت خواران را در ایران را متوجه کنیم که این ساختار نهادی موجود که محور برخورداری را روی ربا، فساد و رانت قرار داده است پایداری نظام ملی را به خطر انداخته است و مسئله، مسئله مرگ و زندگی است». (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳)