تحولات عراق - تسلیح گسترده جنگجویان عشایر

به گزارش خبرگزاری آسو شیتدپرس، رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما و نخست وزیر عراق حیدر العبادی در دیدار13آوریل 2015، درکاخ سفید بار دیگر شراکت درازمدت استراتژیکی را که بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک و تعهد مشترک به توافقنامه چارچوب استراتژیک بین ایالات متحده و عراق، بنا شده است را مورد تأکید قرار دادند.

در بیانیه مشترکی که بعد از این دیدارصادرشد، رئیس جمهور آمریکا به ادامه حمایت از نیروهای امنیتی عراق و ابتکار عمل‌های ارتباط عشایری با آموزش و تجهیزات آمریکایی، متعهد شد. او به طور ویژه از تصمیم اخیر دولت عراق برای تامین هزاران اسلحه و دیگر تجهیزات برای جنگجویان عشایری در شرق استان الانبار استقبال کرد…  
دربخش دیگری از این بیانیه نیز آمده است: اوباما همچنین اهمیت گارد ملی را در تامین متخصصین بیشتر برای امنیت ساکنان استانهای عراق برجسته کرد و این موضوعی است که این اطمینان را میدهد که نیروهای امنیتی عراقی به صورت گسترده به جوامعی که سوگند خورده اند از آنها حفاظت و دفاع کنند نزدیک باشند و این جوام را نمایندگی کنند.  
 
درهمین حال برت مک گرک معاون ژنرال آلن فرستاده ویژه اوباما برای ائتلاف بین المللی و جانشین معاون وزارت خارجه آمریکا، به تلویزیون الحره درباره تحولات بعد از دیدار عبادی با اوباما، گفت: سلاحهای بسیاری از آمریکا به عراق خواهد رفت و کنگره تصویب کرد که 1میلیارد تجهیزات به نیروهای امنیتی عراقی اختصاص داده شود که شامل خودروهای زرهدار و تجهیزات اساسی برای لشکرهای عراقی است و عبادی ابراز خرسندی کرد و با وزیر دفاع عراق نیز درباره حمله آینده در انبار و نیاز به پشتیبانی هوایی صحبت کردیم...
تلوبزیون الحره پرسید: درباره تسلیح عشایر سنی چه طرحی دارید؟
مک گرک پاسخ داد: در بودجه عراق یک بند واضحی میگوید که نیروهای بسیج از بودجه حقوق بگیرند که باید این متوازن باشد و همه نیروهای همه استانها باید متوازن باشند و در انبار 7500نیرو خواهد بود و نیروهای ویژه در غرب انبار خواهند بود و یک پایگاه در حبانیه خواهد بود که امیدواریم که عشایر و نیروهای محلی با نیروهای امنیتی عراقی کار مشترک داشته باشند...
سایت کاخ سفید - 25 فروردین 94
 
وال استریت ژورنال گزارش داد، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه به (رژیم) ایران هشدار داد، به نقش نظامی یک‌جانبة خود در عراق پایان بدهد؛ این بخشی از تلاش گسترده‌تر آمریکا برای تضعیف نفوذ (حکومت) تهران در جنگ علیه افراط‌گرایان در خاورمیانه است.
اوباما در حالی که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در نخستین دیدار این دو در دفترش، در کنار او نشسته بود گفت، (رژیم) ایران باید «حق حاکمیت عراق» را رعایت کند و هرگونه حمایت نظامی را از طریق بغداد هدایت کند...
وال استریت ژورنال در گزارش خود، می‌افزاید: «اوباما گفت، (او و العبادی) به‌طور مفصل دربارة نقش (رژیم) ایران صحبت کرده‌اند و هر دو موافق بودند که (این رژیم) نباید به‌طور مستقل برای متحدان شیعی خود در عراق در خط مقدم کمک و مشاوره برساند. العبادی گفت: «ما هیچ‌گونه دخالتی را در عراق و نیز هیچ‌گونه تجاوز به حق حاکمیت عراق را نمی‌پذیریم... این جنگی است که با خون عراقی صورت می‌گیرد؛ با کمک نیروهای ائتلاف و کشورهای منطقه‌یی».
 
وال استریت ژورنال هم‌چنین، می‌نویسد: «دیدار العبادی دو هفته بعد از آن صورت گرفت که ارتش آمریکا وی را متقاعد ساخت، شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران را از جنگ برای خارج‌کردن نیروهای داعش از تکریت... کنار بگذارد. ایالات متحده اکنون تلاش دارد با سرمایه‌گذاری روی پیروزی‌اش در تکریت، العبادی را تشویق به تقویت روابطش با آمریکا بکند...
مقام‌های دفاعی آمریکا گفته‌اند، عراق گام‌های قابل توجهی برای فاصله‌گرفتن از وابستگی‌اش به (رژیم) ایران بر می‌دارد... این مقام‌های (آمریکایی هم‌چنین) گفتند، قاسم سلیمانی... از تلاش العبادی برای به‌حاشیه‌راندن شبه نظامیان اصلی مورد حمایت (رژیم) ایران ما به‌ازای حملات هوایی آمریکا، خشمگین شد.
العبادی به گزارش‌هایی دربارة نقض حقوق بشر توسط شبه نظامیان در تکریت اشاره کرد و گفت؛ آنها به اعدام‌های خودسرانه، شکنجه و غارت گسترده متهم شدند.
نخست‌وزیر (عراق) گفت، اصلاً چنین نقض‌هایی را تحمل نمی‌کند و این مشکلات بر درخواست او مبنی بر این‌که همة نیروها در جنگ با داعش تحت کنترل مستقیم بغداد باشند، صحه می‌گذارد.
وال استریت ژورنال افزود: دیدار این هفته فرصتی برای العبادی است تا استدلال کند، بهترین شیوة کاهش نفوذ (رژیم) ایران برای آمریکا این است که حمایت نظامی و مالی خود را از دولتش افزایش دهد.
وال استریت ژورنال - 25 فروردین 94
 
جان بینر رئیس کنگره آمریکا اعلام کرد: این قابل قبول نیست که عراق برای اخراج بنیادگرایان داعش از شهر تکریت به کمکهای رژیم ایران پناه ببرد و نقش سربازان آمریکا در عراق نباید به آموزش و مشورت دادن به نیروهای عراقی منحصر شود. تلویزیون العربیه با پخش این خبر افزود: جان بینرخواستار طراحی، هدایت و مشارکت بیشتر آمریکا در کمک به عراقیان شد و با گلایه از دست بستگی فرماندهان نظامی آمریکایی در ماموریتشان در عراق،  اضافه کرد: دولت اوباما به یک استراتژی فراگیر و روشنتری در رابطه با رویارویی با داعش نیاز دارد.
تلویزیون العربیه الحدث - 26 فروردین 94