یورونیوز: رئیس جمهور آرژانتین وارث یک اقتصاد ورشکسته

رئیس جمهور جدید آرژانتین می گوید اولویت او اقتصاد است. چرا که آرژانتین در دوران کریستینا فرناندز به مرز ورشکستگی رسیده بود.

مائوریسیو ماکری، نامزد محافظه کاران در آرژانتین توانست پس از ۱۲ سال قدرت را از چنگ حزب حاکم درآورد.
خانواده ماکری جزو ثروتمندترین خانواده های آرژانتین هستند. او با پیروزی اش تغییر بزرگی به ساختار قدرت در این کشور وارد می کند.
در سال ۲۰۰۷ ماکری به پارلمان آرژانتین راه پیدا کرد و پس از آن با حزب جمهوری مردم، شهردار بوئنس آیرس شد. از آن زمان به بعد آماده نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شد.
برای گسترش نفوذ خود خارج از پایتخت آرژانتین با احزاب میانه رو دست به ائتلاف زد و گروه «تغییر» را شکل داد و اینگونه شانس خود برای پیروزی در انتخابات را بالا برد.
اما او رییس جمهور کشوری شده که بار دیگر در آستانه بحران اقتصادی است. در این کشور که ریاست آن را کریستینا فرناندز به عهده داشت، تورم در این کشور به ۳۰ درصد رسیده است و نرخ بیکاری به صورت قابل توجهی در ده سال اخیر افزایش پیدا کرده است.
یک کارشناس اقتصادی می گوید: «نزدیک به چهار سال است که آرژانتین رشد اقتصادی نداشته است و بخش خصوصی موفق به کارافرینی نشده است».
همچنین او وارث دولتی می شود که بدهی های فراوانی دارد. از جمله یک و نیم میلیارد دلار به یک گروه سرمایه گذاران خارجی.
او باید به ارز آرژانتین در برابر دلار اعتباری دوباره بدهد. اما برای اینکه بتواند به اهدافش برسد نیاز به حمایت احزاب میانه رو در کنگره و سنا دارد.
یکی از عوامل پیروزی ماکری افتضاح کریستنا فرناندز رئیس جمهور قبلی آرژانتین بود. او با زدوبند با آخوندهای فاشیست در ایران تلاش کرد پرونده جنایت تروریستی بوئنوس آیرس علیه یک مرکز یهودیان را در ازای معاملات سودآور پرده پوشی کند. مانع این زدوبند دادستان شهید آرژانتین آلبرتو نیسمن بود. اما او به طرز جنایتکارانه یی به قتل رسید. این جنایت موجی از انزجار را علیه حاکمان آرژانتین و تروریستهای حاکم بر تهران برانگیخت.