کشورهای خلیج فارس بنا به دلایل قوی به رهبری آمریکا اطمینان ندارند

بقلم لرد مگینس

کاخ سفید تلاش گسترده‌ای کرده است تا عدم شرکت ملک سلمان که برای سرزنش آمریکا در نشست رهبران شورای همکاری خلیج فارس شرکت نکرد را عادی جلوه دهد. دولت اوباما این عدم شرکت را نشانه‌ای از سرزنش و یا اختلاف نظر بین آمریکا وعربستان تلقی نمیکند...
سئوال اصلی این است که چرا کشورهای خلیج فارس باید به آمریکا گوش بدهند، آمریکا که در رابطه با رژیم ایران گفته است مایل است رژیم ایران را یک قدرت منطقه‌ای موفق ببیند. پاسخ این سئوال را من به دولت اوباما واگذار میکنم. اما از لیست کشورهای شرکت کننده در نشست واشنگتن پیداست که کشورهای خلیج فارس زیاد مایل به گوش کردن به آمریکا نیستند. و این برای آینده امنیت، قدرت، و تسلط آمریکا خطرناک است.
نشست این هفته فرصتی است که بتوان این روند را تغییر داد، اما بنظر نمیرسد دولت اوباما از این فرصت استفاده کند، اگر مایل باشد آمریکا باید به نگرانیهای متحدان عرب خود درمنطقه گوش کند به جای اینکه بخواهد به آنها تفهیم کند که بعد از توافق اتمی، آنها با یک رژیم ایران رام مواجه خواهند بود؟. کشورهای خلیج فارس چیزی را میدانند که دولت اوباما از آن بی خبر  است. آنها میدانند که تهاجم رژیم ایران به یمن، سوریه و کشورهای دیگر بخشی از هویت این رژیم است. نادیده گرفتن این واقعت تنها به این هدف رژیم ایران کمک میکند، حتی اگر مبالغی که رژیم ایران در ازای توافق اتمی با آمریکا در 30 ژوئن را نادیده گرفت.
همانطور که خانم رجوی،رئیس جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت در پاریس در اظهارات اخیر خود در کنگره آمریکا گفت: «رژیم ایران به عنوان منبع اصلی این پدیده شوم درمنطقه و در جهان است»، و «تجربه نشان داده است که در غیاب یک سیاست قاطع در مقابل تهران، عواقب خطرناکی را باید منتظر بود». سیاست اخیر ایجاد رابطه حسنه با رژیم ایران تهدیدی برای متحدان آمریکا در خاورمیانه است، و درنهایت تهدیدی برای امنیت آمریکا درمنطقه و بیرون از آن است».
از همه بدتر، سیاست فعلی آمریکا برای مردم ایران بسیار بد است، آمریکا درتلاش برای دادن حمایت به رژیمی است که اگر این حمایت نبود، توسط خود مردم ایران سرنگون میگردید. با حفظ نفوذ رژیم ایران درخارج ا  مرزهای خود، دولت اوباما به ادامه حیات این رژیم کمک میکند و به تداوم نقض حقوق حقوق بشر که از جانب این رژیم صورت گرفته کمک میکند.
سیاست فعلی آمریکا او را درطرف اشتباه تاریخ قرار میدهد، بیشتربخاطر اینکه آمریکا را در طرف مقابل متحدین خود و طرفداران حقوق بشر و آزادی قرار میدهد. این ساده لوحی است که دولت اوباما تصور کند درعین حفظ روابط خود با متحدان قدیمی‌اش، میتواند با رژیم ایران نیز روابط حسنه داشت باشد، اما همانطور که روزنامه الشرق الاوسط نوشته است، داشتن روابط نزدیک با کشورهای خلیج فارس و رژیم ایران یک امر غیرممکن است.
اوباما باید یک راه را انتخاب کند، اینکه قصد اوست و یا نه، اظهارت وتمایلات ابراز شده از جانب او نه تنها درشکل شرکت ضعیف کشورهای خلیج فارس در نشست اخیر در آمریکا  مشخص میگردد بلکه از جانب کشورهاییکه خطر نفوذ رژیم ایران را در نزدیکی مرز خود حس میکنند نیز ابراز خواهد گردید.
 15 مه 2015