روزنامه ایتالیایی اوپینیونه - حقوق بشر: شرایط کمپ لیبرتی در عراق

در بین افکار عمومی ایتالیا و اروپا آنچه در یک زندان بزرگ در عراق یعنی کمپ لیبرتی در شرف وقوع است خیلی شناخته‌شده نیست.

به گفته مقاومت ایران، کمپ لیبرتی یک بازداشتگاه واقعی است که از طرف رژیم ایران برای زندانی کردن مخالفین ایرانی بکار گرفته‌شده است. برای سازمان ملل و سازمان‌های ببن المللی محافظ حقوق بشر، شرایط بیش از 3 هزار مخالف ایرانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل پیش رو است.
25 سازمان غیردولتی طی فراخوانی به دبیر کل سازمان ملل و به کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از وضعیت خطرناک انسانی و نقض حقوق انسانی ساکنان کمپ لیبرتی ابراز نمودند. در بین سازمان‌های غیردولتی که این فراخوان را امضا نموده‌اند همچنین کمیته ایتالیایی هلسینکی برای حقوق بشر نیز هست که در 13 مارس 2015 به نام دبیر کل کمیته آنتونیو استانگو این نگرانی را به سازمان ملل منتقل نمود. شرایط ضد بشری در کمپ لیبرتی از هر نظر مشابه یک زندان ویژه است.
علیرغم درخواست‌های فراوان مستقل، دولت عراق یک محاصره برعلیه ساکنان کمپ اعمال نموده است. این محاصره که جان ساکنان را در مخاطره قرار داده است منجر به یک محکومیت از طرف جامعه پزشکان بین‌المللی گردیده است. دولت عراق طبق توافقات امضاشده در دسامبر 2011، متعهد به محترم شمردن حقوق پایه‌ای ساکنان کمپ و حفاظت آن‌ها شد. برخلاف تضمین‌هایی که توسط سازمان ملل و دولت آمریکا داده شد، ساکنین همچنین از حق به فروش رساندن دارایی‌های خود که در کمپ اشرف باقیمانده است محروم گردیده‌اند و بخش‌های بزرگی از آن و اکنون توسط نهادهای دولتی عراقی و شبه‌نظامیان به تاراج برده می‌شود. این در حالی است که هزینه‌های زندگی روزمره و پروسه باز اسکان این پناهندگان بر عهده خودشان است و مشروط به فروش اموالشان است.
انجمن جهانی پزشکان در اطلاعیه 10 نوامبر 2014 خود تأکید می‌کند: ” بر اساس شهادت‌ها و گزارشات سازمان‌های حقوق بشری، حقوق پایه‌ای تقریباً 3000 ساکن ـ ازجمله دسترسی به پزشکان و دارو، حق خصوصی ماندن رابطه پزشک ـ بیمار و یا حق بیماران برای همراه داشتن مترجم و یا پرستار همراه به هنگام نیاز ـ مکرراً نقض شده است. مانع‌تراشی‌های ادامه‌دار باعث وخامت سریع وضعیت سلامتی بسیاری از بیماران در کمپ لیبرتی شده و حتی منجر به مرگ تعدادی شده است.
درخواست جامعه بین‌المللی و 25 سازمان غیردولتی (که در بین آن‌ها کمیته هلسینکی ایتالیا برای حقوق بشر نیز هست) لغو فوری محاصره ضد بشری که منجر به قتل‌عام ساکنان کمپ لیبرتی شده است و خواستار بازگرداندن شرایط لازم و احترام به کرامت انسانی تضمین‌شده توسط کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌باشند.
سازمان ملل و جامعه بین‌المللی فراخوانده شده‌اند که اقدام مقتضی به عمل‌آورده تا اینکه دولت عراق بنا بر وظایف انسانی‌اش در اسرع وقت به محاصره پزشکی ظالمانه پایان داده و به ساکنان لیبرتی امکان دسترسی آزادانه به خدمات پزشکی را بدهد و اینکه ساکنین بتوانند اموال منقول و غیرمنقول خود در کمپ اشرف را که توسط سازمان ملل و دولت امریکا تضمین‌شده بود، به فروش برسانند.
نویسنده: دومنیکو لتیزیا
18 مارس 2015