ایران، داعش، و ظهور افراط گرایی اسلامی

به قلم بارونس ترنر از کامدن(انگلستان)
نفوذ ایران در عراق شرایط برای رشد داعش را ایجاد میکند

در ابتدای این تابستان در تاریخ 27 ژوئن گردهمایی بیش از 100هزار مخالف رژیم ایران در خارج از پاریس اتفاق افتاد. صدها شخصیت سیاسی از سراسر دنیا در مقابل هواداران شورای ملی مقاومت ایران به صحنه آمدند تا حمایت خود را از مقاومت ایران و یک ایران آزاد و دمکراتیک نشان بدهند. آنها همچنین دیدگاههای خود در مورد کارنامه سرکوبگرانه حکومت ملاها و چشم اندازهای خطرناک دخالت ادامه دار آن در امور دیگر کشورها را به اشتراک گذاشتند. بحران عراق و ظهور داعش در همان زمان شروع به تشدید شدن میکرد و نقش رژیم ایران در آن وقایع روی لبهای اغلب سخنرانان در پاریس بود.
آنهایی که فعالیتهای ایران در خاورمیانه را از نزدیک دنبال میکنند، درک میکنند که دولت آن و سپاه پاسداران آن نیروی اصلی جلوبرنده جنگ داخلی هستند که هنوز در حال پاره پاره کردن عراق میباشد. علاوه بر این ایران مرکز درگیری وسیعتر که ظاهرا کل خاورمیانه را در ورای امید برای ثبات قرار داده است. این درگیری باعث پیدایش یک خلافت چند ملیتی، دولت اسلامی (داعش) شده است، و این تصادفی نیست که در دو کشوری که ایران از قویترین نفوذ برخوردار است، پدید آمده است.
ایران، یک حکومت مذهبی شیعه، و داعش، یک حکومت مذهبی سنی ادعایی، طبعا مخالفان شدید ایدئولوژیک میباشند. ولی آنها برخی از ویژگیهای اساسی مشترکی دارند، که کمترین آن تحقیر حیات بشر نمیباشد، بخصوص وقتی که تابع دیدگاههای مذهبی منحرف یا منافع استراتژیکشان باشد. این در اعدامهای جمعی توسط داعش در میدان جنگ و توسط رژیم ایران در زندانهایش یا حلق آویزهای در ملا عام در خیابانهای ایران به نمایش گذاشته میشود. در ایران فعالیت و سازماندهی مسالمت آمیز میتواند یک فرد را در معرض مجازات مرگ بر اساس اتهامات خودسرانه مانند ”محاربه با خدا“ قرار دهد.  
وقتی این طبیعت دو طرف درگیری است، احمقانه است که نتیجه بگیریم که یکی به نوعی بهتر از دیگری میباشد. و شاید مهمتر همسو شدن با یکی در برابر دیگری یک استراتژی شکست دادن خود است، بدلیل اینکه هر طرفی دیگری را تغذیه میکند. حتی با فرض اینکه شکست دادن کامل داعش امکانپذیر است، اگر این به این راه ببرد که ایران جایگاه خود در عراق و سوریه را حفظ کند، تصادم ایدئولوژیها فقط به یک شکل جدید در یک تاریخ دیرتری پدیدار خواهد شد.
بلا شک ایران به خوبی از این واقعیت مطلع است که شورش سنی قوی به فوریت علت همبستگی در میان شیعه های بنیادگرا اضافه میکند، تا زمانی که این شورش رهبری شیعه در تهران را تهدید نکند. و برخی مقامات ایرانی صراحتا اعلام کرده‌اند که داعش هیچ تهدیدی برای آنها نمیباشد.
این آنها را از سرازیر کردن منابع به داخل عراق برای بسیج و حمایت از شبه نظامیان شیعه از طریق محموله های سلاح و یک نقش همواره افزایش یابنده برای نیروی قدس سپاه پاسداران در میدان جنگ متوقف نکرده است.
در واقع، تحلیلگران خارجی مشاهده کردند که فرمانده نیروی قدس قاسم سلیمانی امروز قویترین فرد در عراق است و منبع اصلی خشونت از طرف ایران می آید.
حضور داعش در عراق به ایران یک بهانه آماده برای مداخله گری‌اش میدهد و ادامه جنگ نفوذ منطقه ای بدخیم ایران را گسترش میدهد. ضمنا این نفوذ ایران در عراق است که داعش را اینقدر توانا میکند که جنگجویان سنی را به سمت خودشان بکشانند. حمایت از یک طرف در برابر طرف دیگر فقط چرخه را ادامه میدهد که به دست افراطگرایان بازی میشود.
در کل ایران بود که این بحران را در نقطه اول ایجاد کرد. پشتیبانی تهران از مالکی وی را جریتر کرد که سنی ها و دیگر اقلیتها را از دولت خارج کند، و به آنهایی که مقاومت کردند حمله کند و موقعیت بغداد بعنوان یک دست نشانده رهبری شیعه در تهران با تلاش برای نابود کردن گروه اپوزیسیون ایران در کمپهای اشرف و لیبرتی را تایید کند.
آگاهی از این واقعیتها منجر به توافق چشمگیر با ارزیابی خانم مریم رجوی از وضعیت وقتی که وی در گردهمایی پاریس صحبت میکرد، شد. رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران نتیجه گیری کرد که ثبات و دمکراسی در عراق تنها بعد از برکناری مالکی و خلع ید کامل از رژیم ایران از کشور امکانپذیر خواهد شد.
با تعیین حیدر العبادی بعنوان نخست وزیر مکلف جدید عراق اولین آن پیش نیازها محقق شده است. اما شرط دوم و مهمتر متاسفانه غیر محتمل به نظر میرسد. سیاستمداران غربی سرشناس مانند نخست وزیر دیوید کامرون پیشنهاد داده اند که ایران ممکن است یک شریک بادوام در جنگ جهانی بر علیه گسترش داعش به داخل عراق باشد.
سیاست غرب باید شکست دادن افراط گرایی اسلامی در منطقه و کاهش دادن پایدار خشونت باشد. این تا زمانی که رژیم ایران و تحقیر به خوبی شناخته شده آن برای حیات بشری کماکان فراتر از مرزهای خود در نوسان میماند، هرگز امکانپذیر نخواهد شد. اولین گام منطقی در این جهت حمایت فعالانه از آرزوهای دمکراتیک مردم ایران و پشتیبانی و تعامل با جنبش خانم رجوی، مقاومت ایران خواهد بود. 

سایت دیپلمات 
26 اوت 2014