آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اتمی

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: مسائل سختی داریم. پیشرفتهای حاصل شده اما هنوز چیزی مشخص نیست.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان تأکید کرد هنوز گشایشی در مذاکرات اتمی صورت نگرفته است.
اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز گفت: رسیدن به توافق نهایی نیازمند شهامت و اراده لازم از سوی دو طرف است.
موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: هنوز به توافق نرسیده‌ایم اما رو به جلو حرکت می کنیم.
وزیر خارجه رژیم ، جواد ظریف، تأکید کرد مذاکرات روبه جلو است و تقریباً روزهای آخر مذاکرات است.
اما درعین حال پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان خبری را منتشرکرد که  بر اساس آن مذاکره کنندگان رژیم با یک خطای خطرناک با متن توافقی موافقت کرده‌اند که قرار است روز شنبه برای تعیین تکلیف به پایتختهای کشورهای مذاکره‌کننده ارسال شود. متنی که مورد قبول آمریکاست و خطوط قرمز نظام در آن رعایت نشده و اگر تحقق پیدا کند فاجعه‌ای در پیش خواهد بود.

تخت روانچی از تیم مذاکره‌کننده رژیم اعلام کرد مذاکرات در سطح کارشناسی در این مرحله به پایان رسیده و در حال حاضر معاونان دو طرف مشغول مذاکره هستند.
کواکبیان، عضو مجلس ارتجاع نیز گفت: مذاکرات تا بیستم تیرماه به نتیجه می‌رسد. نباید سطح توقعات از مذاکرات را خیلی بالا برد که نتوانیم انتظارات را کنترل کنیم چرا که با این توافق ایران گل و بلبل نمی‌شود.
خبرگزاری سپاه پاسداران گزارش داد توافق احتمالی سه مرحله‌یی خواهد بود که بر اساس آن ابتدا روز نهایی شدن توافق اعلام شده و به‌دنبال آن شورای امنیت قطعنامه صادر کرده و همزمان توافقنامه در کنگره آمریکا بررسی می‌شود. پس از حدود یک ماه طرفین آمادگی خود را برای اجرای مفاد توافقها اعلام می‌کنند. این مرحله نیز حدود سه ماه طول می‌کشد و در صورتی که ررژیم به تعهداتش عمل کند، گامهای بعدی توافقنامه برداشته می‌شود.
خبرگزاری بلومبرگ نیز خبر داد: آمریکا و اروپا توافق کرده‌اند قطعنامه برداشتن تحریمهای رژیم ایران، به صورت دوره‌ای، مورد بازنگری قرار گیرد.  دوره بازنگری قطعنامه بین شش ماه تا یک سال خواهد بود.بر اساس این توافق هر یک از اعضای دائم شورای امنیت می‌تواند از ادامه تعلیق خودکار تحریمها جلوگیری کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌یی تهران اعلام کرد:  یوکیا آمانو در ملاقات خود با مقامهای رژیم ایران در روز پنجشنبه، خواهان سرعت بخشیدن به حل و فصل موضوعهای حل نشده، شامل روشن شدن ابعاد نظامی در برنامه اتمی رژیم ایران خواهد شد.
شمخانی نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت رژیم گفت: رژیم ایران آماده ادامه همکاری نزدیک با آژانس برای حل مسائل باقیمانده است.
یک مهره خامنه‌ای به نام فواد ایزدی درباره سفر آمانو گفت: آمانو به تهران آمده تا مسئولان نظام را متقاعد به عبور از خطوط قرمز و تعهداتی فراتر از پروتکل الحاقی کند.
وال ستریت ژورنال در مورد نقش آژانس نوشت: در صورت دستیابی به توافق، آمریکا بر روی آژانس برای جلوگیری از مسیر رسیدن به تسلیحات اتمی حساب می‌کند

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: آژانس باید «در هر زمان به هر مکان» که مشکوک به انجام فعالیت‌های هسته‌ای است، دسترسی داشته باشد. بدون پروتکلهایی برای انجام اقدامات راستی‌آزمایی، توافقی در کار نخواهد بود.
وی هم‌چنین گفت: رژیم ایران رفتارهای بی‌ثبات کننده در منطقه خاورمیانه دارد و تحریمهای مرتبط با حقوق‌بشر و تروریسم پس از توافق احتمالی، هم‌چنان باقی می‌ماند.
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: گزینه نظامی علیه تأسیسات اتمی رژیم ایران به دستور رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنان حفظ شده است.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا. سند استراتژی ملی ارتش این کشور را اعلام کرد. براساس این استراتژی «برنامه اتمی رژیم  ایران، متحدان آمریکا در منطقه و فراتر از آن را نگران میکند».
 در این سند  تصریح شده است. رژیم ایران از گروههای تروریستی در منطقه حمایت کرده و در سوریه, عراق, یمن و لبنان فعالانه دخالت می کند. در استراتژی ارتش آمریکا داعش و روسیه نیز به عنوان تهدیدهای آمریکا معرفی شدند.

هیل نشریه کنگره آمریکا  گزارش داد: قانونگذاران جمهوریخواه در کنگره میگویند نگران هستند دولت اوباما در مذاکرات اتمی امتیازات زیادی به رژیم ایران بدهد. آنها در حال ترسیم مرز سرخهای خود در رابطه با توافق اتمی هستند.
سناتور جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا و سناتور لیندزی گراهام کاندیدای ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه آمریکا با انتشار بیانیه یی در رابطه با مذاکرات اتمی اعلام کردند رژیم ایران باید مورد شدیدترین نظام بازرسی بین المللی قرار بگیرد.

سناتور مارکو روبیو کاندیدای ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه از باراک اوباما خواهان خروج از مذاکرات اتمی با رژیم ایران شد. او طی بیانیه یی نوشت: اگر توافق اتمی با رژیم ایران قرارگرفتن این رژیم در مسیر اتمی شدن را تضمین کند، من مطمئن هستم اکثریت قانونگذاران در هر دو مجلس با آن مخالفت خواهند کرد.
سناتور مارک کرک نیز گفت اگر دولت اوباما قادر به  دستیابی به این حداقل ها نیست در اینصورت باید شجاعت بیرون کشیدن از یک توافق بد با رژیم ایران را داشته باشد.

خبرگزاری رویتر گزارش داد: ناتوانی در کشف برنامه مخفی اتمی کره شمالی مقامهای غربی را وا می دارد که علاوه بر فعالیتهای علنی به دنبال فعالیت مخفی رژیم ایران هم باشند. یک کارشناس اتمی مؤسسنه کارنـگی گفت: کره شمالی با وجودیکه برنامه شناخته شده پلوتونیوم خود را محدود کرده بود اما  به‌دنبال برنامه غنی‌سازی اورانیوم بود.
ریچارد آرمیتاژ معاون سابق وزارت‌خارجه آمریکا نیز به رویتر گفت ”من نمی‌دانم چطور توافقنامه‌ای می‌تواند استانداردهای قابل‌قبول را داشته باشد در حالی‌که بازرسیهای سرزده  به همه سایتها در آن گنجانده نشده باشد”.