حسین یعقوبی:‌ لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران آخرین میخ بر تابوت سیاست مماشات

سه شنبه شب هفته جاری، ٣ مرداد ١٣٩٦ مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم سپاه پاسداران رژیم ولایت فقیه را با تصویب ۴۱۹ رای موافق و تنها ۳ رای مخالف بتصویب رساند.

این لایحه تحریمی که "قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران" نام دارد، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را موظف می کند ظرف مدت ۹۰ روز فرماندهان و وابستگان به سپاه پاسداران و نیروی برون مرزی آن، سپاه قدس را به عنوان حامیان تروریسم در فهرست تحریم های جدید قرار دهد.
بر طبق این طرح، "داراییهای افرادی که در این فهرست قرار می گیرند در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا از مبادلات مالی با آنها منع می‌شوند. هیچ فرد یا شرکت آمریکایی حق ندارد با هیچ ارگان و فردی که مستقیم یا غیر مستقیم به پاسداران وابسته باشند مراوده مالی، تجاری و خدماتی برقرار کرده و این تحریمها را نقض نماید."

این لیست گذاری اگرچه در نگاه نخست چرخش در سیاست جدید ایالات متحده آمریکا نسبت به بلندپروازی ها و ماجراجویی های رژیم حاکم بر ایران را برجسته می کند، اما بی تردید بدون تلاش های پیگیر و چندین ساله مقاومت ایران در ایجاد ائتلافی که راه را برای رسیدن به این نقطه هموار کرد، هرگز متصور نمی بود. به جرأت می توان گفت که بدون کارزار وقفه ناپذیر و هوشیارانه مقاومت ایران در طول دو دهه گذشته، أفکار عمومی و دولتمردان جهان هرگز بر نقش سپاه پاسداران در سرکوب وحشیانه مردم، صدور تروریسم و بنیادگرایی و بویژه پروژه تولید بمب اتمی اشراف کافی نمی یافتند.

ضرورت این کارزار افشاگرانه نیز نه بخاطر خوش آمدن این یا آن دولت، که از ماهیت عمیقا انقلابی مقاومت مشروع ما بر می آید. فلسفه پیدایش سپاه پاسداران به دستور خمینی از همان ابتدا، پاسداری از نظام ولایت فقیه و سرکوب هر صدای مخالف و بویژه انقلابیون و آزادیخواهان تعریف گردیده بود. بر کسی پوشیده نیست که سپاه پاسداران اصلی ترین ارگان سرکوبگری در مجموعه دستگاه عریض و طویل ارگان های سرکوبگر نظام را تشکیل می دهد و طبیعی است بدون مقابله تمام عیار و اعلان جنگ به آن، دم زدن از سرنگونی رژیم ولایت فقیه تنها یک شعار بی محتوی و پوشالی خواهد بود. از این نگاه هوشیاری مقاومت ایران - که استراتژی سرنگونی رژیم را نه در شعار که در یک نبرد آشتی ناپذیر دنبال می کند - در استفاده بهینه از فرصت پیش آمده جهانی برای وارد آوردن یک ضربه کاری به این ابزار سرکوب و حفظ رژیم بسیار راهگشا و ستودنی است.

تأثیرات لیست گذاری سپاه بر فروپاشی نظام ولایت فقیه
 " سیاه چاله تحریم ها"؛ این عبارتی است که کیهان شریعتمداری پیآمد‌های قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را به آن تشبیه کرده است: "سیاه چاله چیزی است که تمام اشیا نزدیک به خود را به درون خود می‌کشد. این همین وضعیتی است که می‌توان از نظر تحریمی برای توصیف طرح مذکور بیان کرد. به این دلیل که اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی قرار بگیرد، با توجه به آنکه سپاه یک نهاد رسمی و دارای روابط نظام‌مند با ساختارهای دولتی و غیردولتی است،‌ سبب می‌شود تا بخش زیادی از حاکمیت اعم از دولت یا سایر قوا و نهادها به درون لیست تحریمی بروند."

آنچه رسانه حکومتی کیهان منعکس می کند در واقع بیان وحشتی است که سراپای رژیم را در بر گرفته است، چرا که تحریم سپاه پاسداران مساوی خواهد بود با فلج شدن کامل رژیم ولایت فقیه در همه زمینه هایی که سپاه پاسداران نقش مونوپل و تسلط اختاپوس گونه خود را بر آنها گسترانده است؛ از پروژه های تأسیساتی گرفته تا مخابرات و نفت و گاز و راهسازی و از حمل ونقل، واردات و صادرات تا صنعت گردشکری و غیره. نیاز به یادآوری نیست که این به اصطلاح فعالیت های اقتصادی تا همین نقطه هم بازار و اقتصاد ملی ایران را به ورشکستگی کامل کشانده و حاصل میلیاردی آن یا صرف جنگ و صدور تروریسم و یا صرف زندگی اشرافی آقازاده هایی می گردد که روی دست هیتلر بلند شده و وقیحانه "خود را دارای ژن برتر می دانند"!
از طرف دیگر علیرغم تبلیغات باند روحانی در مورد مزایای برجام، تاکنون هیچ یک از بانک‌های معتبر اروپایی ضمانت های لازم مالی جهت سرمایه گذاری در ایران را به دلیل ترس از مجازات های آمریکا نپذیرفته اند. بنابر این با لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران چشم انداز سرمایه گذاری و حتی معاملات تجاری معمول شرکت های اروپایی با رژیم ملایان بطور مضاعف به صفر خواهد رسید.
شایان ذکر است که بعد از اعلان تصویب طرح تحریم سپاه پاسداران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، رسانه های فرانسوی فهرستی از شرکت های فرانسوی را که می توانند مشمول تحریم ها گردند نام بردند که در بین آنها منجمله شرکت های خودرو سازی سیتروئن، پژو و رنو، شرکت توتال، آلستوم، ونسی و ایرباس و غیره به چشم می خوردند.

ضریب خوردن پیامدهای ناشی از این لیست گذاری و تحریمهای مربوطه در موج اعترضات رو به گسترش مردمی یقینا جنگ گرگها را به اوج خواهد رساند و رژیم را شتابان بسوی فروپاشی سوق خواهد داد.
روند قضایا آینده سیاهی را برای رژیم ولایت فقیه در تقدیر دارد و برخلاف تهدید جعفری سرکرده سپاه پاسداران که گفته است: "در صورت تحریم سپاه از سوی واشنگتن، آمریکا باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع آوری کند." ظاهرا این رژیم ولایت فقیه است که باید گور خود را برای همیشه از ایران و منطقه گم کند.