اخبار ۲۴ ساعت گذشته سوریه

به گزارش اورینت نیوز وابسته به مقاومت سوریه، رزمندگان سوری نفوذ نیروهای اسد و مزدوران رژیم آخوندی را به شهر رتیان در شمال حلب سد کردند و 25 تن از آنان را به قتل رساندند.رزمندگان سوری هم‌چنین تجمع مزدوران اسد را در منطقه‌ای در استان حلب با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دادند.

اورینت نیوز در خبری از تشدید بمباران‌های روسیه در حلب گزارش داد، شورای شهر حریتان  در شمال این استان اعلام کرد، نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد این شهر بر اثر حملات روسیه ویران شده‌اند.
بنا به این گزارش، مردم برخی مناطق شرقی حلب بر اثر شدت حملات هوایی بی‌وقفه، از شهرهای خود خارج شده‌اند.
در همین حال گزارشگر الجزیره از بیروت طی یک خبر فوری اعلام کرد یکی از سرکردگان حزب الشیطان بهمراه دو تن از همراهانش در درگیریهای شمال حلب توسط رزمندگان سوری بهلاکت رسیدند.

شکست کنفرانس ژنو، تشدید بمبارانهای بی‌سابقه و جنایتکارانه روسیه و سوریه به مناطق تحت کنترل رزمندگان سوریه و به دنبال آن موج جدید آوارگان سوری و نیر اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، در حال حاضر، از مهمترین تحولات سوریه و جهان به شمار می‌روند. گزارشی در این رابطه:
گزارش
در پی شکست کنفرانس صلح در ژنو، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت مذاکرات صلح سوریه در ژنو در شرایطی که روسیه و نیروهای بشار اسد به حملات خود علیه مردم ادامه می دهند بی معناست.
قرار است روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل در مورد نتایج مذاکرات ژنو تشکیل جلسه دهد.
در همین حال همزمان با اعلام شکست مذاکرات ژنو ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ارتش عربستان سعودی اعلام کرد این کشور آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه است. وی گفت: عربستان سعودی از سپتامبر سال 2014 که حملات هوایی ائتلاف بین المللی علیه داعش شروع شد، شرکت داشته است اما حالا می تواند نیروی زمینی اعزام کند. ژنرال العسیری گفت منتظر موافقت رهبران ائتلاف بین المللی در اجلاس آتی بروکسل در هفته آینده هستیم.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا از اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه استقبال کرد. وزیر دفاع آمریکا گفت: افزایش حضور نیروهای کشورهای دوست در سوریه به آمریکا کمک می کند تا به نبرد علیه داعش سرعت ببخشد.
در همین حال، نیویورک تایمز نوشت: اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه کمی بعد از آن صورت گرفت که یک ژنرال روسی در بیانیه یی گفت ارتش روسیه شواهدی را ثبت کرده است که نشان می دهد نیروهای مسلح ترکیه خود را برای عملیات فعال در خاک سوریه آماده می کند، اما به گزارش الشرق الاوسط یک مقام ارشد دولتی ترکیه گفت، این کشور هیچ اقدامی در سوریه به تنهایی انجام نخواهد داد و همکاری با شرکائمان در ائتلاف را ادامه خواهیم داد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که موج محکومیتها علیه بمبارانهای جنایتکارانه روسیه و حکومت بشار اسد ادامه دارد.
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: حملات روسیه در اطراف و داخل شهر حلب تنها مخالفان حکومت اسد را هدف قرار داده است و داعش هدف این حملات نیست.
هم‌چنین دبیرکل پیمان دفاعی ناتو اظهار داشت: بمبارانها در حلب که اساساٌ گروههای اپوزیسیون سوریه را هدف قرار می‌دهد، ”تلاشهای جاری جهت ایجاد راه حل سیاسی“ برای درگیریهای سوریه را تضعیف کرده است.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان نیز اظهار داشت: حملات نظامی روسیه و ارتش سوریه به حلب مانع بزرگی در برابر ادامه گفت‌وگوهای ژنو بود.
در پی افزایش حملات هوایی روسیه، رسانه‌های خبر گزارش دادند که دهها هزار تن شهرها و مناطق استان حلب را ترک کرده و به ترکیه پناه برده اند. به گفته نخست وزیر ترکیه بیش از هفتاد هزار نفر در روزهای اخیر وارد این کشور شده اند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد: با وجود هزینه‌های سنگین، درهای ترکیه به روی پناهجویان سوری هم‌چنان باز می‌ماند.

نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با گاردین، گفت: «ما امید و ایمان خود را به این‌که چیزی از ملل متحد به‌دست بیاوریم، از دست داده‌ایم... سازمان ملل برای حفاظت از ارزش‌های انسان‌دوستانه تأسیس شد. روزی دبیرکل ملل متحد برای معذرت‌خواهی از ناتوانی سازمان ملل در توقف قتل عام‌های 1995 به سربرنیتسا در بوسنی رفت؛ مطمئنم که روزی دیگر، دبیرکل ملل متحد به حلب و مضایا خواهد رفت تا از مردم سوریه، به‌دلیل متوقف‌نکردن قتل‌عام‌ها، عذرخواهی کند.