جهان - ادامه تنش بین ترکیه و روسیه پس از سرنگونی هواپیمای روسی

تهاجم هواپیماهای روسیه به کاروان کمک های انساندوستانه در سوریه
شب گذشته در اثر بمبارانهای فشرده هواپیماهای روسیه در مناطق مجاور مرز ترکیه که ترکمن نشین است معبر مرزی بابُ السلامه محل ورود کامیون های ترکیه به سوریه بمباران شد. براثر این بمباران ۷ نفر کشته شدند و تعداد زیادی از کامیونها نیز به آتش کشیده شدند. کاروان کامیونهای کمک های انساندوستانه که توسط ترکیه ارسال شده بود در شهر اعزاز سوریه هدف بمبارانها قرار گرفت.
معبر مرزی میان ترکیه و سوریه هفت ماه است که بسته شده ولی برای کمک های انساندوستانه به سوریه باز می شود. از این معبر سوری ها نمی توانند وارد ترکیه شوند ولی کسانی که میخواهند از ترکیه به سوریه بروند آزادند که از معبر عبور کنند.

احمد داوود اوغلو: ترکیه در دفاع از خود تردید نخواهد کرد
احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت اگرچه حادثه سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه عمدی نبوده ولی ترکیه در دفاع از خود تردید نخواهد کرد. وی روز چهارشنبه ۴ آذر، افزود: ترکیه در مقابل تهاجم هوایی به روستاهای ترکمن نشین در جبل ترکمان سوریه ساکت نخواهد ماند. نخست وزیر ترکیه گفت: متأسفانه هواپیماهای روسی در کنار رژیم اسد علیه روستاهای ترکمن نشین سوریه می جنگند، در حالی که هیچ داعشی و تروریستی در این منطقه وجود ندارد. ما نمی توانیم به تجاوز علیه ترکمن ها مشروعیت بدهیم، کاری که رژیم اسد علیه ترکمن های سوریه می کند علیه داعش نیست بلکه علیه اپوزیسیون میانه رو است وفورا می بایست این تجاوزات را متوقف کنند.

ارتش ترکیه نوار صوتی هشدار به هواپیمای متجاوز روسی را منتشر کرد
دولت ترکیه، وابسته نظامی روسیه را فراخواند و نحوه سرنگونی هواپیمای روسی را برای او تشریح کرد. ارتش ترکیه نوارهای صوتی هشدارهایی که قبل از سرنگون کردن هواپیمای روسیه به خلبان داده شده را منتشر کرد.
متن مکالمات صوتی: اینجا نیروی هوایی ترکیه است، شما دارید به آسمان ترکیه نزدیک می شوید، فورا به سمت جنوب تغییر مسیر بدهید.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر حمایت آمریکا و ناتو از ترکیه در حق دفاع از تمامیت ارضی اش تاکید کرد. طرفین بر ضرورت کاهش تنش بعد از سرنگون کردن هواپیمای روسیه توسط ترکیه تأکید کردند. آنها همچنین بر التزامشان به اجراء پروسه انتقال سیاسی در سوریه و عزم مشترکشان برای نابودی داعش تاکید کردند.
پیش از این، اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفته بود: ترکیه مانند هر کشور دیگری حق دفاع از اقلیم و حریم هوائی خود را دارد. بنظر من این مساله نشاندهنده این است که روسیه اپوزیسیون میانه رو را هدف قرار می دهد. اپوزیسیونی که توسط ترکیه و کشورهای زیادی مورد حمایت قرار می گیرد. اگر روسیه انرژی خود را روی داعش متمرکز کند چنین درگیریها و اشتباهاتی پیش نمی آید. چالش این است که روسیه بجای تمرکز روی داعش دنبال تقویت بشار اسد است
الجزیره - ۴ آذر