مراسم ادای احترام در فرانسه در سالگرد قتل «ژاک هامل» کشیش فرانسوی به دست عوامل بنیادگرا

رئیس جمهور فرانسه, امانوئل ماکرون, در مراسم ادای احترام ملّی به ژاک هامل, کشیش فرانسوی که یک سال پیش به طرز فجیعی به دست عوامل بنیادگرا به قتل رسید, چهره وی را رخسار انسان دوستی در برابر تاریک اندیشی توصیف کرد و گفت صورت او نماد نفی فرهنگ مرگ و تروریسم است.

قتل این کشیش ٨٥ ساله که بدست دو جوان افراط گرا کشته شد, بگفته او عطش انتقام را برنیانگیخت و قاتلین را در ایجاد رعب و وحشت در میان فرانسویان با شکست روبرو کرد.
رئیس جمهوری فرانسه که همراه با نخست وزیر, وزیر کشور و شماری از نمایندگان سنا, مجلس ملّی, مسئولان کشوری و محلی, نمایندگان مذاهب مختلف و نیز بسیاری از شهروندان چهارشنبه ٢٦ ژوئیه در مراسم نیایش و ادای احترام ملّی نسبت به این کشیش فرانسوی در شهر محل قتل وی, سَن اتین دُ روُره, شرکت کرده بود, در رئیس جمهور فرانسه, امانوئل ماکرون, بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری بر پایه عشق و احترام به انسان بنا شده است .
هر فردی با اندیشه خود, اعتقاد خود, اخلاق خود در واقعیّت بخشیدن به آن سهم می گیرد. هنگامی که ایمان این نگرش را بارور کند, جای خویش را در جمهوری باز کرده است.
امانوئل ماکرون تاکید کرد از همین روست که جمهوری آزادی اعتقاد و آزادی بی اعتقادی, هر دو را تضمین می کند و از همین روست که اماکن مذهبی و نمایندگان مذاهب را در محافظت خود قرار می دهد.

رئیس جمهوری فرانسه در این مراسم یادآوری کرد که فرانسه با هیچ مذهبی مبارزه نمی کند و خود را جایگزین مذهب نمی نماید, بلکه هر روز با اعتقاد کامل به آزادی فرد, تلاش می کند که اعضای جامعه بتوانند ایمان داشته یا نداشته باشند.
وی با این حال تاکید کرد که هر مذهبی باید سهم خود را در مبارزه بر عهده گیرد تا هرگز کینه, جدائی و تحقیر و تقلیل آنچه هستیم به پیروزی نرسد.
در پایان این مراسم, بنای یادبود دایره ای شکلی که یادآور ارزش های صلح, برادری و جمهوری باشد در برابر کلیسای محل خدمت و شهادت او افتتاح شد. چهره های نیم رخ و از جمله رخسار کشیش ژاک هامل و نیز اصول اعلامیه حقوق بشر و شهروند بر لوح دایره ای شکل این بنا نقش بسته است.

در این مراسم, اسقف اعظم روآن, دومینیک لوبرَن, یادآوری کرد که قاتلان با کشتن ژاک هامل, به هدف خود که برانگیختن کینه و خصومت میان پیروان مذاهب مختلف بود دست نیافتند.
نمایندگان کلیه مذاهب دراین مراسم شرکت کردند. تولیّت مسجد پاریس, دلیل بوبَکور, نیز از همه مسلمانان فرانسه دعوت کرده بود در نیایش هائی که به همین مناسبت در سراسر کشور برگزار شد شرکت کنند.
کشیش ژاک هامل در ٢٦ ژوئیه ٢٠١٦ بدست عادل کرمیش و عبدالمالک پُتیژان, که خود را عضو داعش می خواندند در کلیسای محل خدمت خود به قتل رسید. کشتن وی موجی از بهت زدگی و ناباوری در کشور ایجاد کرد.