تشدید بحران درونی نظام در پی تصویب تحریمها علیه رژیم آخوندی در کمیته خارجی سنای آمریکا

تصویب تحریمها علیه رژیم در کمیته خارجی سنای آمریکا، بحران درونی رژیم آخوندی را تشدید کرد.

کیهان خامنه ای  باحمله به دولت روحانی  نوشت: سیاست انفعالی دولت مبنی بر حفظ برجام به هر قیمت، موجب شده تا فشار علیه ما و افزایش تحریمها و تهدید منافع نظام وارد فاز گستردهتری شود. هستهای رفت و تحریمها ماند.

سپاه پاسدران خامنه ای نیز واکنشهای هراسانی در قبال تحریمهای جدید آمریکا داشت:

روزنامه سپاه پاسداران نوشت: ماشین تحریمهای پسا انتخاباتی آمریکا روشن شده است. در حالی که پیش از این شاخه برون مرزی سپاه (سپاه قدس) در فهرست تحریمهای آمریکا قرار گرفته بود، طرح جدید کلیت سپاه پاسداران را برای اولین مرتبه مشمول تحریمهای آمریکا میکند(روزنامه جوان ۶ خرداد ۹۶)

خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: طرح جدید سناتورها که در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریمهای غیرهستهای علیه ایران را افزایش میدهد، به طور کلی سه محور اصلی دارد:
۱) تحریمهای موشک بالستیک: که اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک و کسانی که با آنها داد و ستد دارند را هدف تحریم قرار میدهد.
۲) تحریمهای جدید تروریسم: تحریمهایی مرتبط با تروریسم را علیه سپاه پاسداران اعمال میکند و به طور مشخص قوانینی علیه افرادی تدوین میکند که در حال حاضر به بهانه حمایت ادعایی  رژیم از «تروریسم» تحریم هستند.
این قانون رئیسجمهور آمریکا را ملزم میکند به فاصله حداکثر ۹۰ روز بعد از اجرایی شدن، تحریمهایی را علیه سپاه پاسداران و اشخاص خارجی که جزو مقامها، مأموران یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند.  
۳) اجرای تحریم تسلیحاتی: رئیسجمهور آمریکا را ملزم میسازد تا دارایی افراد و نهادهای درگیر در فعالیتهای خاص مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات منع شده و مواد مرتبط به یا از رژیم را توقیف کند.

به طور مشخص، طرح خواستار اعمال تحریم علیه افرادی است که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانههای موشکی به رژیم ایران، نقش آفرین باشند.

با آنکه تهیه کنندگان طرح تأکید دارند که لحن پیشنویس به نحوی است که در اجرای توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ خللی ایجاد نمیکند کارشناسان مسائل تحریمی حتی در آمریکا درباره مغایر بودن آن با این توافق هشدار داده اند.