سازمان ملل:‌ دولت سوریه دست کم دوبار از سلاحهای شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است

سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمیایی در گزارش محرمانه‌ای که نیویورک تایمز بخشهایی از آن را انتشار داده، اعلام کرد، دولت سوریه دست کم دوبار از سلاحهای شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است.

در این گزارش که اولین گزارش رسمی تحقیقات سازمان ملل در این زمینه محسوب می‌شود، آمده است: «هلی کوپترهای ارتش بشار اسد در ۲۱ آوریل سال ۲۰۱۴ و ۱۶ مارس ۲۰۱۵،  روستایی در استان ادلب و شهر سرمین در شمال غرب سوریه بمب‌های شیمیایی پرتاب کرده‌اند. در این گزارش، به سه مورد دیگر استفاده از بمبهای شیمیایی توسط رژیم اشاره شده که هنوز قطعی نیستند.
نیویورک تایمز نوشت تهیه این گزارش یک سال طول کشیده و در آن درباره ۹ حمله با سلاحهای شیمیایی تحقیقات صورت گرفته است.
ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت، اکنون انکار این موضوع که دولت سوریه دست به حملات شیمیایی زده «غیرممکن است».
وی افزود: اکنون یک بار دیگر فرصت شده تا همه ملت‌های جهان، یک‌صدا، این «جنایت‌های شنیع» را محکوم کرده و روشن کنند که نمی‌شود با موضوع استفاده از سلاح شیمیایی مدارا کرد.
سامانتاپاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌یی خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برایاقدام فوری و قوی شد تا اطمینان حاصل شود که استفاده‌کنندگان از سلاحهای شیمیایی در سوریه با عواقب آن مواجه خواهند شد.
نماینده فرانسه ملل متحد نیز گفت:  در این مورد «نمی‌شود خود را ضعیف نشان دهیم و شورای امنیت باید اقدام کند».
قرار است این گزارش هفته آینده در شورای امنیت ملل متحد مورد بررسی قرار گیرد.
نیویورک تایمز ۴ شهریور ۹۵