فاجعه بیکاری و پنهان‌کاریهای رژیم در ارائهٴ آمار و ارقام

یک رسانهٴ اقتصادی رژیم آماری از وضعیت اشتغال که آن را «تکان‌دهنده» توصیف می‌کرد، ارائه داد و نوشت: «طبق جدید‌ترین آمارهای ارائه شده از سوی وزیر کار در هشت سال اخیر بیش از ۱۲ میلیون شغل در اقتصاد ایران از بین رفته است. این میزان به اندازه ۵۶‌درصد از کل مشاغل موجود فعلی است»، «این آمار حاکی از بالا‌ترین میزان از بین رفتن شغل شاید در یک قرن اخیر است».
علی ربیعی چند ماه پیش نیز اعلام کرده بود، ۴.۵ میلیون نیروی کار به زودی وارد بازار کار می شود، اما شغلی پیدا نخواهند کرد.

میزان بیکاری و پنهان‌کاریهای رژیم در ارائهٴ آمار و ارقام:

یک سال پیش وزیر کار قبلی رژیم اعلام کرده بود که طی 8سال هفت میلیون شغل در کشور ایجاد کرده است. اما مرکز آمار رژیم در همان گزارشی از میزان اشتغال در همان دوره هشت‌ساله منشتر کرد که بر اساس آن تنها 4 /1 میلیون نفر به میزان شاغلان اضافه شده است.

اما ارقام ارائه شده از سوی مرکز آمار رژیم نشان می‌دهد نشان داد که از سال ۱۳۸۵ تا تابستان سال ۱۳۹۲ به جمعیت شاغلان کشور تنها 1.4 میلیون نفر اضافه شده است. یعنی دروغی به بزرگی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار شغل به راحتی از سوی مقامهای رژیم به مردم گفته شده است.

به گفتهٴ کارشناسان اقتصادی، ایجاد شغل در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است، مسخره و عوامفریبی است. مطابق معیارهای خود رژیم، برای ایجاد هر ۱۰۰ هزار شغل نیاز به یک درصد رشد اقتصادی است، در حالی‌که رشد اقتصادی طی سالهای گذشته همواره منفی بوده. در حال حاضر مطابق آمار داده شده رشد اقتصاد منفی 2/2 درصد و  در سال 91 منفی 4 / 5 بوده است.

به نوشته رسانهٴ اقتصادی رژیم، اعتراف وزیر کار رژیم نشان می‌دهد در سال‌های اخیر گسترده‌ترین ریزش مشاغل شاید در یک قرن اخیر رخ داده است. محاسبات نشان می‌دهد هر یک درصد تجربه رشد منفی اقتصادی در سال‌های گذشته، ۴۰۰ هزار شغل را با احتساب مشاغل جانبی از بین برده است.

تاکنون آمارهای ارائه شده از سوی مقامهای رژیم بین 5 / 2 الی 6 میلیون بیکار اعلام شده اما اعتراف وزیر کار رژیم نشان می‌دهد که رقم واقعی دست‌کم دوبرابر حداکثر اعلام شده قبلی است. اظهارات جسته و گریخته مقامها و کارگزاران رژیم نیز مؤید ابعاد تکان‌دهندهٴ بیکاری است. (سایت حکومتی تابناک و اقتصاد نیوز 25/5/93)

دامادی عضو مجلس ارتجاع اعلام کرده که  مین بیکاری زیر پا جوانان ما در حال ترکیدن است و جای نگرانی دارد (رادیو حکومتی فرهنگ 22مرداد).

رئیس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی اعتراف می کند در سال گذشته فقط 10 درصد از پروژه های عمرانی فعال و 90 درصد غیرفعال بوده است. ”تعطیلی پروژه های عمرانی 4 میلیون کارگر فصلی را بیکار و امرار معاش برای 16 میلیون نفر را دشوار کرده است“. (مصاحبه باخبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم)

این بخشی از بحرانهای لاعلاجی است که سران نظام آخوندی را بر سر شیوه‌های حل آن به جان هم انداخته و همهٴ جناحها را وادار به عقب‌نشینی از ادعاهای اتمی و سرخم کردن ذلت‌بار برای رفع تحریمها کرده است.