مذاکرات فشرده اتمی در لوزان - احتمال ادامه مذاکرات تا آخرین ساعات سه شنبه

اجلاس وزیران خارجه کشورهای گروه ۱+۵ و وزیر خارجه رژیم صبح روز دوشنبه برگزار شد. از جزئیات مذاکرات اطلاعاتی منتشر نشده است، اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک دیپلمات غربی گفت، سه موضوع مشخص مورد اختلاف وجود دارد:
اول، هر نوع توافق در چه مدت زمانی به انجام برسد، دوم، تحریم‌ها چگونه برداشته شود و سوم با چه روشی دو طرف اطمینان پیدا کنند که به موارد توافق عمل خواهد شد.
این دیپلومات غربی گفت: اکنون زمان گفتن " بله یا خیر" به این سه مورد اختلاف است.

خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد: تمامی طرفهای گفتگوکننده می‌گویند گفتگوها میتواند هر لحظه به شکست بیانجامد.
وزیر امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاینمایر گفت: ” درگفتگوها پیشرفتهایی بوده، همچنین شکستهایی نیز در آخرین ساعات دیده شده است “.
وی افزود: ” من نمیتوانم تضمین کنم که بحرانی در گفتگوها نخواهد بود “.
مقامات رسمی می گویند: آنها انتظاردارند تا آخرین دقایق سه شنبه شب که فرا رسیدن زمان ضرب الاجل است، گفتگوها ادامه خواهد داشت و حتی بعد از آن نیز ممکن است ادامه پیدا کند “.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از این جلسه گفت: داریم به سختی کار می‌کنیم. مسلما فردا پایان ضرب‌الاجل است.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان پیش از این جلسه تأکید کرد: توافق اتمی باید از دستیابی رژیم ایران به بمب اتمی جلوگیری نماید و ما هیچ سازشی در این رابطه نخواهیم داشت.
وی افزود: رژیم ایران باید تصمیمات سختی برای رسیدن به توافق اتمی اتخاذ کند و تضمین نماید که این مرز سرخها رعایت خواهند شد.

در همین حال وزیر امور خارجه روسیه سرگی لاوروف گفتگوهای اتمی را ترک کرد و گفت: به عقیده وی تا اخرین لحظات 31 مارس دستاوردی وجود نخواهد داشت. سخنگوی وی گفت: وی در صورت مشاهده ” یک فهم واقعی در گفتگوها “ به لوزان باز خواهد گشت.

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد:  برنامه اتمی رژیم ایران تهدیدی جدی نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان و آمریکاست. من به جد به پایبندی رژیم ایران به توافق هسته‌یی شک دارم چرا که این رژیم قابل اعتماد نیست. آن چه در مورد این رژیم جواب دارد، تنها تحریمهاست.

یک عضو هیأت مذاکره کننده رژیم گفت که مذاکرات به صورت دوجانبه ادامه در لوزان ادامه دارد و روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت. وی گفت که تأکید نظام بر لغو همه تحریمهاست.
عراقچی، معاون وزیر خارجه رژیم تأکید کرد:  تا کنون هیچ توافقی حاصل نشده است و توافق دو مرحله نخواهیم داشت.
وی افزود: در مجموع مذاکرات فشرده‌یی در جریان هست، به موضوعات بسیار سختی رسیده، فی‌الواقع به جزئیات خودش نزدیک شده، با قاطعیت خدمتون عرض می‌کنم که هنوز هیچ توافقی حاصل نشده، شایعات و فضاسازیهایی که صورت گرفته، مشخصه که بعضاً با اهداف خاص سیاسی هست. ولی آن‌چه که مسلم هست ما هنوز به هیچ توافقی نرسیدیم، برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده برای شاید دو سه موضوع هست که ما برای آن راه حل نداریم، اما حتی اگر برای این دو سه موضوع هم راه‌حل پیدا بکنیم، هنوز نمیتونیم بگیم که به توافق رسیدیم، توافق وقتی هستش که همه مفاد توافق به دست بیاد که با همه جزئیات و همه ظرایف توافق صورت گرفته باشه، ما قطعاً توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت

ولایتی، مشاور خامنه‌ای به هیأت مذاکره کننده رژیم هشدار داد که از مواضع خود عقب‌نشینی نکنند وگرنه راه برای فشار بر روی موارد دیگری مانند موشک و حقوق‌بشر باز می‌شود.
مشاور خامنه‌ای گفت: تجربه نشان داده که به‌محض عقب‌نشینی در یک عرصه، آمریکایی‌ها موضوعات دیگری مطرح می‌کنند. وقتی آن‌ها تصور کنند با استفاده از فشار، توانسته‌اند ما را ملزم به عقب‌نشینی در موضوع هسته‌ای کنند، همین ابزار فشار را در موضوع موشکی هم به کار خواهند بُرد. کم‌کم موضوع حقوق بشر را هم پیش می‌کشند.
می گویند اول شما به آنچه تعهد می کنید، عمل کنید بعد ما ارزیابی می کنیم و اگر شما درست عمل کردید، تحریم ها را به تدریج بر میداریم....

یک مهره دیگر خامنه‌ای در کیهان به نام سعدالله زارعی وضعیت یمن را به مذاکرات اتمی ربط داد و گفت: این موضوع به شرایط یمن ارتباط دارد و تحولات یمن به‌شدت استراتژیک و بلکه فوق استراتژیک بوده و تسلط مردم یمن بر دریای سرخ و تنگه باب المندب و استقلال یمن از عربستان یک پیامدهای هم فوری و هم درازمدت استراتژیک و ژئوپلتیک با خود به همراه دارد، این در حالی است که ارزش توافق هسته‌یی ایران و غرب ارزش یک توافق متوسط است اما وزن استراتژیک یمن دهها بار بیش از وزن مذاکرات ایران و غرب است، بنابراین باید دلایل را در جغرافیای یمن جستجو کرد نه در ژنو و مذاکرات 1+5 .

یک رسانه مربوط به باند دلواپسان رژیم در مورد جزئیات توافقات اولیه نوشت: دلواپسی‎ها از روند مذاکرات بی دلیل نبود؛ توافق بر۶۱۰۰ سانتریفیوژ، باقی ماندن۱۰ ساله برخی تحریم‎ها، تعطیلی غنی سازی در فردو توافق برای انتقال تمام ذخایر اورانیوم از جمله موارد توافق است.
10فروردین94